0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thermia Calibra anger COP till 2,7 för varmvatten. Nibe anger COP 2,6 på sin lilla S1255-6. 260L 40°C varmvatten hos Thermia respektive 245L för NibePå displayen på Nibe anger den ett COP på över 4. En full varmvattenkörning förbrukar ca 1,5 kWh hos oss. Snittförbrukning per dygn under augusti blev 2,2 kWh.När vi körde gamla FLVP på elpatron och förbrukade enbart varmvatten tog den runt 10 kWh per dygn om vi var riktigt sparsamma. Så nej en S1255 är inte dålig på att göra varmvatten. Jag är riktigt nöjd.Nibe S1256 är på gång vad jag har läst.
Jag saknar elschema för att se förändringar. Kan konstatera att när det gäller invertern så har de fortsatt med att skydda den lite extra med drossel och kondensator på 13kW storleken, i likhet med senare modeller av F1255-12 och S1255-12. Är det någon som kan ge en länk till var jag hittar elschema?På de båda större modellerna 13 och 18kW har man även flyttat invertern något mer lättåtkomlig samt monterat riktig vattenkyld kylfläns. Bra.
Elschema finns att ladda ner från nibes hemsida. Där ser man att 1256 har elektriskt styrd expansionsventil i motsats till tidigare modeller. Om det är bättre eller ej, antar jag att det finns olika åsikter om.