Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Råkade trycka in "Reservläge" och nu får jag inte igång min Nibe F360???
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Råkade trycka in "Reservläge" och nu får jag inte igång min Nibe F360??? (läst 869 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ChristerS
Gäst
ChristerS
«
skrivet:
26 augusti 2023, 11:32:43 »
Citera
Hej
Skulle rengöra filter och råkade trycka ner knappen till "Reservläge" och inte till "0". Nu får jag inte igång värmepumpen. Är det någon som vet hur man gör för att få igång den igen?
Mvh
Christer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Råkade trycka in "Reservläge" och nu får jag inte igång min Nibe F360???
«
Svar #1 skrivet:
26 augusti 2023, 11:39:09 »
Citera
Hej! NIBE F360 finns det ingen värmepump som heter men du kanske menar frånluftsvärmepumpen NIBE 360P? Börja med att kontrollera säkringarna till den i el-centralen samt de tre mätarsäkringarna vid elmätaren.
Det sitter även en automatsäkring för kompressor, fläkt och styrsystem etc på själva värmepumpens el-panel på den högra kanten. Kontrollera om den har löst ut?
«
Senast ändrad: 26 augusti 2023, 11:43:43 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ChristerS
Gäst
ChristerS
«
Svar #2 skrivet:
26 augusti 2023, 11:47:28 »
Citera
Hej
Ja exakt frånluftvärmepump. Elen är på men läste att man ev skulle behöva vrida shuten från 0, står såhär på Nibes hemsida "På vissa produkter måste shunten öppnas manuellt för att få ut värme till radiatorer och golvvärmeslingor. Sen läser jag i instruktionsboken att
"strömställare får ej ställas i "!" eller "reservläge" innan pannvattnet fylls på." Står i fetstil.
Osäker om man måste göra något med shunten innan man slår på till "1"
Mvh
Christer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
26 augusti 2023, 11:51:35 »
Citera
Ja det måste alltid finnas vatten i pannan innan man sätter på den. Kontrollera panntrycket.
I reservläget är styrsystemet bortkopplat och då måste man vrida shunten manuellt för hand istället. Om du vill köra i normalläget så kontrollera då att shuntmotorn är inställd på automatiskt läge. Ser lite olika ut beroende på årsmodell.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ChristerS
Gäst
ChristerS
«
Svar #4 skrivet:
26 augusti 2023, 12:01:40 »
Citera
Hej
Tack för svar. Har aldrig gjort något med den och shuten står på "0"
Borde vara vatten i den då den gick som vanligt och det var bara nu när jag skulle rengöra filter som fingret slant och jag tryckte förbi "0" och ner på "reserv" klantigt men men gjort är gjort. Har en Eljo box som strömbrytare och den spaken pekar rakt mot mig när jag ser på den framifrån, från sidan så är den i fullt läge till vänster dvs när jag står framför den så kan jag bara trycka spaket bakåt, tror du det är att den har slagit ut?
Mvh
Christer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
26 augusti 2023, 12:07:19 »
Citera
Ja nu är det fortfarande så varmt ute att shunten borde stå på "0" under dagen i de flesta delarna av landet. Har du inte ändrat något på shuntmotorn så bör den stå i automatläget sedan tidigare.
Med "Eljo box" menar du säkerhetsbrytaren på väggen bredvid värmepumpen? Den måste vara "till" för att pannan ska starta.
Loggat
ChristerS
Gäst
ChristerS
«
Svar #6 skrivet:
26 augusti 2023, 12:13:09 »
Citera
Hej
Var inne i tvättstugan och kollade och spaken står på "1" och inte "0" så den borde ju då inte slagit av tänker jag
Hmm, får inte riktigt ihop vad det kan vara?
Mvh
Christer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
26 augusti 2023, 12:17:31 »
Citera
Är din 360P kopplad via en jordfelsbrytare som kan ha löst ut?
Loggat
ChristerS
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
ChristerS
«
Svar #8 skrivet:
26 augusti 2023, 13:19:58 »
Citera
Hej
Finns en låda på sidan om pumpen men den står på "1" så den har inte utlösts, finns det säkringar "inne" i pumpen så man får ta bort en "plåt" och kolla där?
Jag får ringa Nibe på måndag, tack för att du återkopplade.
Mvh
Christer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
26 augusti 2023, 14:23:33 »
Citera
"Det sitter även en automatsäkring för kompressor, fläkt och styrsystem etc på själva värmepumpens el-panel på den högra kanten. Kontrollera om den har löst ut?" Man behöver alltså lyfta på plåten som delvis döljer kanterna på el-panelen.
Om det enbart är problem med att el-patronerna inte fungerar kan det vara temperaturbegränsaren som löst ut: "Temperaturbegränsaren (6) är åtkomlig bakom den mittre frontluckan och är placerad under den inre skyddsplåten. Temperaturbegränsaren återställes genom att trycka in dess knapp hårt. Knappen är åtkomlig från undersidan av elkopplingsboxen. Locket på elkopplingsboxen behöver inte avlägnas vid återställning."
Loggat
ChristerS
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
ChristerS
«
Svar #10 skrivet:
27 augusti 2023, 17:57:54 »
Citera
Hej igen
Har hittat en liten röd spak (1,5cm bred och cirka 1 cm djup) står märket Moeller Xpole och den lilla spaken står på "0" och inte "1" Kan det vara en säkring som slagit ut? Lyfte på den plåten framtill som täcker displayn
Mvh
Christer
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3974
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #11 skrivet:
27 augusti 2023, 20:04:58 »
Citera
Ja, den säkringen, slå på.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1110
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Jisse
ing
25fOCUS
Smurfen.
tyke
Mike
Zyberdude
Josth
Classe57
krambriw
elfen
Börje__
friskens
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info