Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #480 skrivet: 04 november 2023, 22:02:27 »
I det bostadsområde vi jobbar i är det 960 hyreslägenheter och det finns totalt 6 laddstolpar.
När jag pratade med elektrikern sa han att dom måste byta servisledningarna för att kunna lägga in mer laddstolpar, fastighetsägaren tänker inte stå för kostnaderna enligt honom.

Vi funderade på att sätta in en laddbox, skulle t.o.m få en gratis, insåg att då skulle bara andra ladda bilen hemma hos oss! Om vi skaffar elbil så ska det vara för att någon annan tar dom ekonomiska smällarna.
Räcker inte vanlig 10A till om man laddar hemna då finns ju ofta tid
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #481 skrivet: 04 november 2023, 22:19:41 »
Räcker inte vanlig 10A till om man laddar hemna då finns ju ofta tid

Så länge stannar inte besökarna, han brukar sitta och vänta utanför sin ICA butik hemmavid för han kan inte ladda hemma heller. Han är trots allt nöjd med sin elbil för det är företaget som tar dom ekonomiska smällarna och sen får han samma ersättning per mil som för dieselbilen. När han besöker kontoret så laddar han där!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #482 skrivet: 04 november 2023, 22:41:40 »
Med sÃ¥dan laddning blir det ju ekonomiskt...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #483 skrivet: 05 november 2023, 08:02:53 »
Rickard tänker tydligen stoppa in elkabeln även i fordonsgas-bilar och liknande eller vad han nu skall ha 57 laddplatser till 19 bilar till.  I alla fall sÃ¥ gÃ¥r deras bilar i 2 eller 3-skift och laddplatserna kostade 15-25,000 inomhus och 20-50,000:- utomhus.  AlltsÃ¥ väldigt lÃ¥ngt frÃ¥nde 50,000 per laddplats som du ville fÃ¥ det till.

https://live.mediaflow.com/72CERXIMEK

Partsinlaga från klimatalarmister i Kommunen.
Batikhäxan med palestinasjal i början av videon säger väl allt.  ;)
Priserna som redovisades vara summariska, och speglade inte de faktiska kostnaderna.
Det får helt enkelt kosta vad det kosta vill, finns inga gränser, utan allt bygger på en ideologi gränsande till religion.
Inte så att det inte kan vara sanna siffror, men det går inte lita på de som vill få investeringen att framstå som överkomlig.
Sen är det väl bra att personalen inom hemtjänsten får nya bilar, för någon märkvärdig lön har dom ju inte.
Tror många hellre skulle valt ett lönelyft, men får de nya bilar så är det väl också ett plus.
Killen senare i videon menade att man kunder tjäna in den högre kostnaden genom att byta bilar mer sällan, men varför gör man inte det redan nu?
man hade kommit fram till det skulle fungera med elbil för 35-40 av deras totalt 60 bilar.
Vet inte var du fått 19 bilar ifrån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #484 skrivet: 05 november 2023, 08:14:52 »
Laddningen i villakvarter kommer nästan säkert kräva att energibolaget byter transformatorer och kablar i distributionsnätet, de kan ju inte med dagens teknik i alla fall begränsa laddningen i enskilda hushåll, man är tvingade att leverera det kunderna efterfrågar.
Det jag möjligen ser framför mig är att man sätter in 11 kW laddare man bara "får" ladda med kanske 3 kW som mest innan näten är utbyggda?

Det finns många som kan/bör välja elbil när de byter nästa gång, men för vissa är det inte realistiskt, och problemen kommer att accentueras först när det blir förbjudet med allt annat - och det är det jag vänder mig emot, det är idiotiskt att förbjuda en teknik för att nå ett mål, det är hål i huvudet helt enkelt.

Det man kan fråga sig är väl också vad som händer med reseavdragen som blir 25 kr i år, kommer man att differentiera avdraget för de som kör med elbil och fossil bil?
Eller väljer man att överkompensera de som kör elbil?
Och, är det en bra prioritering av skattemedel?

Min dotter t.ex. kommer att få ca 350 kr/dag eller ca 7500 kr/månad i reseavdrag, och det kommer bara kosta henne ca 35 kr/dag
 eller ca 750 kr/mÃ¥nad att tanka. (När de fÃ¥r rÃ¥d med en elbil)
Nu är ju milkostnaden för en elbil ca 40-50 kr så det beror ju lite hur man räknar också.
« Senast ändrad: 05 november 2023, 08:21:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #485 skrivet: 05 november 2023, 10:06:42 »
Vet inte var du fått 19 bilar ifrån.
Jag hoppar över dina spyor, de sÃ¥g inte sÃ¥ trevliga ut.  Men märker ju att du tittar pÃ¥ video-klippen jag länkar till.  Imponerad, alla dina klipp har tyvärr gÃ¥tt rakt ner i papperskorgen.

0.33 * 57 = 19
« Senast ändrad: 05 november 2023, 10:10:31 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #486 skrivet: 05 november 2023, 10:21:06 »
Det man kan fråga sig är väl också vad som händer med reseavdragen som blir 25 kr i år, kommer man att differentiera avdraget för de som kör med elbil och fossil bil?
Eller väljer man att överkompensera de som kör elbil?
Och, är det en bra prioritering av skattemedel?
Det är ju i alla fall vettigare än att betala norrlänningar 60 öre i skattereduktion för solelproduktion.  Fast det tyckte du visst inte vasr sÃ¥ dumt. hahaha!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #487 skrivet: 05 november 2023, 15:50:37 »
Så länge stannar inte besökarna, han brukar sitta och vänta utanför sin ICA butik hemmavid för han kan inte ladda hemma heller. Han är trots allt nöjd med sin elbil för det är företaget som tar dom ekonomiska smällarna och sen får han samma ersättning per mil som för dieselbilen. När han besöker kontoret så laddar han där!
Vad jag inte förstår är varför man måste byta ledningar man har ju ofta ledningar som räcker till 10A motorvärmare då bör dom räcka till 10A laddning också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #488 skrivet: 05 november 2023, 15:53:08 »
Angående hemtjänst och elbil frugan har en liknande tjänst och kör elbil sen ca 2 år hon är grymt nöjd med den behöver aldrig tanka och den har ju värmare via app så hon slipper sätta sig i en kall bil och kör så kort så räckvidden är inget problem men privat vill hon inte ha elbil det begränsar körningen allt för mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #489 skrivet: 06 november 2023, 07:23:06 »
Jag hoppar över dina spyor, de sÃ¥g inte sÃ¥ trevliga ut.  Men märker ju att du tittar pÃ¥ video-klippen jag länkar till.  Imponerad, alla dina klipp har tyvärr gÃ¥tt rakt ner i papperskorgen.

0.33 * 57 = 19

Spyor?
Jag försöker ha en sansad ton och sakliga argument i allt jag skriver.
När jag inte skämtar, och då brukar jag förtydliga det med en smiley så att ingen ska kunna missförstå ironin. (Kanske fick också mitt skämt någon fler att titta på videon)
Kan du förklara din matematik?
De har 60 bilar, och allt utom el ska förbjudas, det innebär att de måste ladda 60 bilar, kanske inte varje dag, men ändå - kommunen kör väl knappast omkring med elbilar som har de största batterierna heller, så nog kommer de behöva ladda rätt ofta, och hos brukarna kan dom ju inte ladda, går dom i treskift så lär det behövas snabbladdning, och går dom i tvåskift så lär 11 kW laddstolpe vara det minsta de kan klara sig med.
Med kanske 3, 4, 5 bilar som ska laddas med 11 kW på natten så innebär det höga effektbehov, som kanske inte kan tillgodoses på alla platser utan stora investeringar.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på andra platser, men i Piteå är det inte ovanligt att hemtjänstens "kontor" ligger i vanliga hyreslägenheter som hemtjänsten förfogar över som fikarum och skiftavlösningslokaler - inte alltid det är så lätt att sätta upp laddstolpar överallt, och det var väl det man menade när man sa att det bara passade för drygt hälften av de bilar de förfogar över.
Den andelen stämmer väl dessutom rätt väl överens om min syn på saken, en majoritet av bilägare kan säkert klara sig bra eller bättre med en elbil, men inte alla, inte med dagens teknik i alla fall.
Förbudet mot förbränningsmotorer är idiotiskt, på så många plan, varken mer eller mindre.
Elbilarna kanske är här för att stanna, och jag är för allt som blir bättre, så jag är absolut inte någon elbilsmotståndare, jag är bara sunt skeptisk till de mer eller mindre utopiska planerna på en snabb elektrifiering av fordonsflottan, och att man pratar "som om" det skulle ske i hela världen, för så är ju inte fallet.

OK, vi löser problemet med fler bilar, så att en kan stå på laddning längre - ligger vi ändå kvar på 10-25 000 kr kostnad/ladduttag då?
Vi kan även lösa det genom att bygga nya lokaler för hemtjänsten, ute i industriområden med gott om effekt och plats för laddstolpar - det är väl det mer troliga scenariot?
Kommer vi DÅ att ligga på 10-25000 kr/laddplats?

Som med allt annat som dras till det extrema så kommer det att gå bra för de flesta att anpassa sig, men för vissa så kommer det att bli väldigt dyrt, och "vissa" är i de flesta fallen de som vi betalar gemensamt för, där man följer visioner, lagar, regler och riktlinjer slaviskt - kosta vad det kosta vill.
Det är ju bara höja skatten, ta ut högre avgifter, försämra servicen eller spara på skolan istället?

Om jag vore kommunalråd skulle jag se till att använda skattepengarna på bästa sätt, där det blir billigare och/eller effektivare med elbil skulle jag använda elbilar, men inte där det blir dyrare eller sämre.
Sen måste de ju förstås successivt anpassa sig till de lagar som kommer, om lagarna inte ändras.
« Senast ändrad: 06 november 2023, 07:53:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #490 skrivet: 06 november 2023, 07:32:25 »
Vad jag inte förstår är varför man måste byta ledningar man har ju ofta ledningar som räcker till 10A motorvärmare då bör dom räcka till 10A laddning också.

Jo, 10A ger ca 2,3 kW/h och räcker till ca 1 mils bilkörning, om bilarna går i två eller treskift räcker det inte på långa vägar för att hemtjänsten ska kunna ladda sin bilar under den tid de står parkerade.
Att stora delar av Sverige inte har motorvärmaruttag är en annan sak som gör det knepigt också, i norr finns det ju mer eller mindre överallt, men inte i gamla stan.
Och, vill man ha både värme i bilen, och laddning så blir det inte mycket över för laddningen.
Elbilar passar säkert jättebra i vissa fall, men inte i andra, men ändå lagstiftar man. "Det bara måste gå" är svaret som ges när någon försöker problematisera.

Distributionen ute i kvarteren bygger ju också på sammanlagringseffekter, att inte alla förbrukar höga effekter samtidigt, det gör att man kanske matar 8 villor som har 20A huvudsäkringar med en 53A serviceledning.
Det kommer inte räcka när de som bor i de 8 husen laddar med 11 kW (kanske dessutom 2 bilar samtidigt i vissa hushåll) efter jobbet.
Inte på långa vägar.
Visst, det går teoretiskt lösa med smart teknik, men den finns ju inte på plats, det finns ingen standard, och ingen pratar om det som ett problem heller - verklighetsanknytningen är som i så många andra frågor helt frånvarande.

Det påminner inte så lite om de nya EU-kraven på energieffektivitet i småhus, som kommer tvinga alla Svenskar att renovera för hundratusentals kronor för att uppfylla kraven.
Tror någon hade räknat fram att det skulle kosta oss runt 600 miljarder att anpassa oss, trots att vi redan orsakar näst minst CO2-utsläpp i hela EU.
Sjukt är vad det är, varken mer eller mindre, vi får verkligen hoppas att regeringen sätter stopp för detta, men tyvärr har jag inga större förhoppningar om det.
https://www.villaagarna.se/debatt/energikostnader/eu-krav-kan-kosta-dig-en-halv-miljon-i-renoveringar/

Svårt att hitta länkar som pekar på kostnaderna för detta, mest bara positiva partsinlagor från de som lever på skattepengar inom transferiatet eller verkar inom byggsektorn som kommer att gynnas radialt av detta, är det ingen som kritiserar det, eller censureras det i de sociala medierna?
Jag gissar att detta gått 75% av alla Svenskar förbi i alla fall.
« Senast ändrad: 06 november 2023, 08:04:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #491 skrivet: 06 november 2023, 09:18:49 »
Jo så ser det säkert ut för hemtjänsten om dom går i 3 skift men tror rätt många där jobbar enbart dag eller 2 skift så bilarna står rätt mycket och inlägget gällde ett bostads område med runt 960 lägenheter och där borde det räcka med 10 A per parkering naturligtvis är det bättre om det går att kräma ur mera och troligtvis möjligt med nån typ av effekt reglering för antar att inte alla behöver ladda max samtidigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #492 skrivet: 06 november 2023, 09:43:38 »
De siffror som presenterades i den video som Rdx länkade till tyckte jag kändes relevanta, det funkar säkert bra för en liten majoritet av bilarna, men alltså inte för alla, och det är därför jag hävdar att kostnaden/"laddställe" kommer att kostar 50 000 kr/bil eller mer totalt sett, vissa av anpassningarna kan kräva att man köper in fler bilar eller byter lokaler så att man kan sätta in egna snabbladdare eller kan ladda med högre effekt än bara 230 V enfas.
10 A enfas räcker sällan till för en bil som körs mer än 10 mil/dag, då måste den kunna laddas minst 10 timmar/dag, och då gäller ju att bilen bara ska användas under ett 8-timmars arbetspass, och stå i laddaren resten av dagen - inte många hemtjänstbilar används på det sättet.
Det blir många om och men om att kräma ut mer, effektreglering som styrs av energibolaget och begränsar laddningen från centralt håll, (saknas standarder och teknik för detta).
Dessutom är det väl tveksamt om energibolaget kan förvägra mig den effekt jag abonnerar på bara för att de inte har den infrastruktur som krävs för att leverera det dom lovat.
Dessutom tror jag att man som kund i de flesta fall måste betala dyrt för en utökning av effekten på matningen in till en fastighet t.ex. - det står ju inte energibolaget för, man får dels en engångskostnad, och mycket högre fasta avgifter.
Den dagen vi läggs på KM-skatt på elbilarna kommer det inte ens vara billigare att köra dem - då är den enda fördelen att de inte skitar ned lokalt, och kanske möjligen på sikt är aningen bättre om man vill minska på CO2-utsläppen.
Vi får inte heller glömma de effekttariffer som enligt lag måste vara infört i Sverige senaste 2027.
Summera effektskatten, KM-skatten, högre kostnader för elinfrastruktur och abonnemang så börjar man komma närmare verkligheten som den kommer att se ut efter 2030.
De uppenbara fördelarna med att aldrig behöva tanka, och att alltid ha en varm bil när man ska iväg är inte heller att bortse ifrån, men att det här kommer att bli billigare för någon är ju ännu en utopi som man verkar tro blint på om man är för elbilarna.
Det är den stora bilden som de flesta missar.
Vi har redan nu elbrist i Europa.
Vi utpressas av Ryssar efter att ha lagt ned kolkraft och kärnkraft.
Kineser pressar oss från ett annat håll, med det faktum att de står för 90% av tillverkningen av elbilsbatterier och sitter på de flesta av tillgångarna till de råvaror som krävs för att bygga dessa batterier.
Vi blir allt mer beroende av olika dikaturer både för energi och bilar, samtidigt fördyrar vi tillverkningen inom EU, vilket gör att vi kommer tappa än mer av den industri vi byggt upp.
Men CO2-utsläppen ska ned i EU, till vilket pris som helst.
Det kommer att fördyra precis allt och slå ut stora delar av Europeisk industri om man fortsätter att gå fram i den takt man tänkt, utan att planera för ny kärnkraft på bred front - bara det kan ligga till grund för en vettig omställning utan att priserna skenar.
Det vi nu ser är planer på att göra Sverige till en vindkraftpark för hela EU, några energilager finns ju inte heller, så stigande och kraftigt fluktuerande elpriser kommer att vara självklara, dessutom Hybritsatsningen som ska göras i norr, helt utan konsekvensanalys, som ytterligare kommer driva elpriserna uppåt.
Hur denna matematik ska gå ihop har jag otroligt svårt att förstå, men det är klart att man kan hoppas på det bästa, stoppa huvudet i sanden, och hålla tummarna tills de vitnar.

Det förs inte ens en saklig debatt om klimatförändringarna och om hur stor del av dessa som beror på den mängd CO2 som människan släpper ut.
Så risken att själva grunden för den omställning som nu görs är delvis falsk är dessutom överhängande.
Har någon sett att man t.ex. i Public Service bjudit in klimatexperter och ekonomer som har en annan syn på klimatförändringarna och den ekonomiska realiteten som skapas av omställningen?
Nix, har inte hänt, och kommer inte att hända.
« Senast ändrad: 06 november 2023, 11:12:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #493 skrivet: 06 november 2023, 11:08:50 »
Du skriver som om det vore klart med km skatt pÃ¥ elbilar nÃ¥nting som inte ens är pÃ¥ förslag vart fÃ¥r du sÃ¥nt hittepÃ¥ ifrÃ¥n  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #494 skrivet: 06 november 2023, 11:20:35 »
https://carup.se/km-skatt-for-elbilar-far-norska-bilister-att-se-rott/

Jag vet självklart inte att det blir så i Sverige, men troligen blir det ju ännu dyrare här, Norrmännen badar ju i oljepengar och behöver förstås inte lägga en skatt på elbilar om de inte vill.
I Sverige är vi ju i en helt annan situation, med Sjunkande BNP, skyhöga belåningar hos både privatpersoner och företag och brister i hela offentliga sektorn sedan länge.
När man ska kompensera sig för de 20 miljarder som faller bort från skatten på bensin och diesel så kan man förstås välja nåt annat än att beskatta bilarna, men många inom klimatrörelsen vill ju inte se att vi ska kunna förflytta oss på en individbaserad nivå, så jag tror att skattepålagorna kommer, och de blir minst lika stora som på fossilbilarna.
Just för att man helst ser att vi inte har privata bilar alls.
Glöm inte att vi också ska betala för en större krigsmakt, fler invandrare, kriget i Ukraina, eller återuppbyggnaden om det tar slut, energieffektiviseringen av villor och fastigheter, och troligen fler krispaket till än mer krisande Europeiska länder när industrin tappar konkurrenskraft.
Vi talar kanske om 100-tals miljarder/år i ökande kostnader innan 2030, bara för oss i Sverige.

På tal om hemtänsten så har man ju sett en del sedan man var ung.
När vi köpte hus u Hemmingsmark så jobbade det 3 personer inom hemtjänsten i byn, de cyklade eller åkte spark till de gamla.
Sedan fick de bilar, större arbetsområden, och de som anställdes bodde inte längre i byn, men de hade i alla fall kvar ett fikarum i en kommunal lägenhet i byn.
Nu har kommunen sålt alla lägenheter i byarna, flyttat hemtjänsten till äldreboendet i Hortlax 10 km bort, så nu får en handfull personer som ska jobba med gamlingarna i byn sitta och köra fram och tillbaks halva dagarna istället för att jobba med de gamla.
Någon som tror det blivit bättre och billigare?
Just det, de som fortfarande bor i byn tar sin egen bil 10 km till hortlax, sätter sig i kommunens bil och kör tillbaks till byn,
Genialiskt.  ;)
« Senast ändrad: 06 november 2023, 12:23:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!