Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36790 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #435 skrivet: 31 oktober 2023, 07:00:22 »
De hade väl helt enkelt inte hört dig påstå denna myten.  Hade aldrig hört att det skulle finnas en sådan myt.  Elbilar är i samma viktklass som SUVar och det finns inget speciellt att tänka på inför däcknköpet.  Bara det vanliga, rätt rullomkrets, passa fälgen och last och hastighetsindex.

Ingen raketforskning precis.

Stämmer nästan, skillnaden är att de flesta SUV:ar inte har lågprofildäck, så i början fanns inga billiga alternativ till sedanbilar som väger 2 ton.
Nu dock, när man väljer däck själv, efter att originaldäcken slitits ut så finns mer prisvärda och bättre alternativ.
I början fanns det inte "vanliga däck" att tillgå, men som sagt, det har blivit bättre.
Jag har ju som sagt följt detta med elbilarna noga sedan de kom, så det jag påstår är förstås ingen skröna, men det har blivit bättre med tiden när det gäller däcken.
Om man bortser från Volvo som försökte införa året runt-däck på sina elbilar, tror de fick backa, men det visar ju på hur dålig kontakt de har mer verkligheten - lite skrämmande faktiskt.

Vill passa på en gång till och säga att min riktiga pensionsförsäkring, om firman skulle gå i putten, vore att ta fram en serie sommardäck med 10-12 mm mönsterdjup.
Sen skulle varken jag eller min familj behöva arbeta mer så länge släktträdet finns kvar.
Det borde ju inte ens vara så svårt att få till det, borde väl finnas OEM-tillverkare som tar fram däck enligt min specifikation.   dontknow
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 07:13:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #436 skrivet: 31 oktober 2023, 07:50:03 »
Finns en grundläggande egenskap som verkligen saknas i EU-märkningen =slitstyrka/livslängd

Finns buller, grepp, rull motstånd, storlek,  typ, datum och ev ngt mer

Kanske hastighet o last på något vis även ger slitstyrka?? Hårdare gummi mix håller väl bättre men bullrar mer?

Missade totalt regummering, otroligt att leken med nya större hjul dimensioner och utan krav på regummering för att föda den så starka materialismen hos som de tror själva välbeställda får fortgå obehindrat inom EU.
En total flop i miljötänkande. Vilket skådespel.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #437 skrivet: 31 oktober 2023, 07:55:25 »
Vill passa på en gång till och säga att min riktiga pensionsförsäkring, om firman skulle gå i putten, vore att ta fram en serie sommardäck med 10-12 mm mönsterdjup.
Sen skulle varken jag eller min familj behöva arbeta mer så länge släktträdet finns kvar.
Berätta mer...  Jag vill gärna säkra framtiden så snor din idé  tOOmten

Kommer inte folk tycka det blir för mjukt.  Redan klagar ju de tungfotade på att vinterfriktionsdäck av nordisk kvalitet känns för mjukt när de skall dra iväg.
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 08:00:52 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #438 skrivet: 31 oktober 2023, 07:57:06 »
Missade totalt regummering, otroligt att leken med nya större hjul dimensioner och utan krav på regummering för att föda den så starka materialismen hos som de tror själva välbeställda får fortgå obehindrat inom EU.
En total flop i miljötänkande. Vilket skådespel.

Jag har bara dåliga erfarenheter av regummerade däck, inte värt besparingen man gör vid köpet helt enkelt, lite som med "Kinadäck".
Däremot kan det ju vara miljövänligt, och gå göra bättre än vad man gjort hittills.
(Sämre gummi, obalans, dubbar som lossnar)
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 07:58:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #439 skrivet: 31 oktober 2023, 08:08:22 »
Rickard:kolla in MG4 och räkna på om en så med lilla batteri på 51 kWh skulle uppfylla dina behov? Finns med 64 och 77 också.

Åker man mest omkring hemma räcker det att ladda hemma och de få gånger man är utsocknes får man ha lite tålamod.

Finns från 329k

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_4_sr_51_kwh_kampanj_2995_kr_man_privatleasing_begran/109201233

Otroligt billigt egentligen, bara 84480 kr i kostnader för 2 år, på en bil som kostar 329 000 kr och faller i värde med 54833 kr/år i värde.
Det blir totalt sett 109 666 kr i värdeminskning (2 år) som man bara betalar 84 480 kr för.
Har räknat på kostnaden inkl metallic och 2000 mil/år.

Någon som vet hur de får detta att fungera, är det för att de slipper momsen på leasingbilar det kan bli billigare än att äga?
Och om så är fallet, när tog vi i samhället beslutet att börja subventionera privatleasing framför att äga sin bil? är det verkligen vettigt?
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 08:10:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #440 skrivet: 31 oktober 2023, 08:23:40 »
Jag har bara dåliga erfarenheter av regummerade däck, inte värt besparingen man gör vid köpet helt enkelt, lite som med "Kinadäck".
Däremot kan det ju vara miljövänligt, och gå göra bättre än vad man gjort hittills.
(Sämre gummi, obalans, dubbar som lossnar)

Hur det är eller har varit betyder ju inte något för hur det kan bli.
Handlar bara om kravsättning.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #441 skrivet: 01 november 2023, 07:44:54 »
Man kan tycka det, därför jag provat ett par gånger med några år emellan, men det var ingen skillnad.
Det finns flera inbyggda problem, dels är det inte säkert man får samma stommar, finns många olika typer, och dels ska dom ju vara billiga, så man snålar in på gummiblandningen (tror jag).
I tester har de också visat sig vara dåliga.
Men visst, det kanske kan ändras om kraven höjs och folk är beredda att betala mer för dem.

Jag tror säkert att ett sommardäck med 11 mm mönsterdjup skulle vara sämre än ett sportdäck med mindre mönsterdjup (ca 7 mm är väl standard idag), men inte så mycket sämre att det skulle få de flesta att avstå kanske 2 års längre livslängd.
« Senast ändrad: 01 november 2023, 07:46:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #442 skrivet: 02 november 2023, 16:52:32 »
Såg nu att Kineserna kommer att nationalisera grafit, en av deras stora exportprodukter, som används vad batteritillverkning.
Även en råvara till microchip kommer att stanna i landet.
Det här är ytterligare sten på börda för de icke kinesiska biltillverkarna, och det ska bli intressant att se hur de agerar och om de kan få västvärldens regeringar med sig i att luckra upp lagarna om förbränningsmotorförbud redan 2035?
Redan nu drar ju många av de etablerade tillverkarna ned på elbilsproduktionen, eller sänker priserna, så det blir intressant att se vad som händer de kommande två åren, fortsätter trenden med allt fler elbilar, eller stannar det av?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #443 skrivet: 02 november 2023, 17:19:51 »
fortsätter trenden med allt fler elbilar, eller stannar det av?
Fortsätter förstås. För något annat krävs det ju att det skrotas mer elbilar än det säljs.  Med tanke på deras ålder, hur sannolikt tror du det är?   hahaha! hahaha!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #444 skrivet: 02 november 2023, 17:50:54 »
Om en dator inte uppfyller ens krav köper man en ny och bättre.
Ingen eller få kommer byta en elbil mot en diesel/bensin.

Vi letar elbil nr2 till familjen. För oss funkar en Ioniq 5 klockrent som första bil. Som andra bil duger en MG eller Zoe. Skulle aldrig få för oss att ens överväga en bensin eller dieselbil nu när vi letar en till. Var och kollade på en elbil i kväll.

 El funkar bra på riktigt för en bil.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #445 skrivet: 02 november 2023, 18:12:24 »
Hur långt kommer man med en sån i verklig körning vill naturligtvis ha värme och allt sånt man är van vid ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #446 skrivet: 02 november 2023, 19:17:28 »
Sommar åkte vi 4x88km och då hade bilen 100% vid start och 20% när vi var klar. Batteri användbart 74 kWh.

Nu när det ligger 0-10 grader drar den mer. Återkommer när vi har mer koll.

Valet gjordes på kriterier att ersätta en 4x4 suv med dieselmotor. Den ska fungera som vardagsbil för oss.

Man ska välja bil utifrån behov.

Ska man långpendla i högre hastighet är det av största vikt att förbrukning är låg.

Det ska inte min fru göra så strömlinjeformad bil är då inte ett måste. Modell 3 föll bort för oss.

Vi har bra kontakt med återförsäljaren sen lääänge tillbaka och köpt två bilar tidigare och funkar klockrent med service och allt omkring.

Det var det som avgjorde att ta en ioniq5 till slut. Vi bor  billigt på landet och lägger tillsammans 6000 mil med våra fordon per år. Att det bara rullar på är då ett måste pga att buss inte är ett alternativ.


I dagsläget finns en elbil och två dieselbilar i hushållet.

Hade vi inte haft möjlighet att ladda hemma, hade vi inte köpt en elbil.

Det är ett krav om man kör som vi.
« Senast ändrad: 03 november 2023, 06:26:18 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #447 skrivet: 03 november 2023, 07:44:05 »
Mmm, såg ett program från England igår där de "testade" diesel (bmw 320D) mot el (Porsche taycan) från norr till söder tur och retur.
på 14 timmars "gps-beräknad" bilkörning tappade elbilsföraren typ 10 timmar jämför med Dieselbilen.
Bränslet kostade drygt 120 Pund, och Elpriset för porschen var drygt 280 Pund.

Där har det redan gått så långt med bristerna i infrastruktur att det är kö vid de flesta laddstationer, och som på alla andra platser är det ju långt ifrån alla laddstationer som fungerar.

Att en elbil fungerar bra om man håller sig inom räckvidden, och kan ladda hemma har jag inga som helst problem att förstå, men att det skulle vara majoritetens förstahandsval har jag svårt att förstå, och problemen för de som hänvisas till publika laddstationer lär förvärras med tiden.
På ett ställe kunde inte laddstationen ladda för fullt för att anslutningseffekten i området inte räckte till, så det är ju inte heller bara att sätta upp fler laddstationer - allt måste byggas ut, elproduktion, kraftledningar, transformatorer, distributionsnät och laddinfrastruktur.
Kanske kommer vi dit någon gång, men det kommer att bli många som får sin frihet inskränkt på vägen, som inte längre har råd att ha bil och hänvisas till kollektivtrafik, med de begränsningar som det innebär.

Det här spelar förstås klimatalarmisterna i händerna, för de vill inget heller än förbjuda mobilitet helt och hållet, alla ska bo i städer, och ingen ska ha ett eget motordrivet fordon - det är drömmen/utopin.
15-minutersstaden är deras våta dröm.
Till och med Ulf Kristersson pratar om bilfria städer, som om det vore önskvärt.  ???
Som "frihetskämpe" boende på landet så häpnar man.

Vi får väl se var det slutar.

Jag kan säga så mycket som att den dagen man stänger av Piteå för biltrafik, bygger stora parkeringsplatser utanför stan, och sedan bussar in folk till stadskärnan, den dagen kommer jag aldrig mer att konsumera något lokalt som ligger innanför murarna till "utomhusfängelset".
Antingen får affärsmännen flytta ut till byarna eller så får man handla digitalt.
« Senast ändrad: 03 november 2023, 07:50:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #448 skrivet: 03 november 2023, 08:38:25 »
Den som äger elen äger världen, så tror jag det blir inom några år.

Dvs den som kan straffskatta varje kWh i överföringsavgift, konsumtion och produktion.

Man får nog ta sej en riktig funderare på detta och hur man skall agera långsiktigt.

Förbruka mindre är ju givet bra
Värma med egen ved om man orkar blir nog bättre o bättre
Isolera sin bostad och spara el, yes
Egen solel, men kanske det där kommer en solfarmsfastighetsskatt, men det tror jag inte såvida inte 50% röstar vänster.
Hur producera annan el??

När eller om elbilar kostar lika som fossil bil i inköp så kommer inte elen tillåtas vara 10% av fossil priserna längre. Antingen tar marknaden mellanskillnaden eller så gör Staten det.
Edit,  OPS, hänger inte med längre, en vanlig V60 bensin kostar nu 550.000, det är samma som en Tesla väl, höjer kineserna priserna på allt!?

Bästa är att cykla ☺️, enkelt, struntar i detta ett tag, funderar senare
« Senast ändrad: 03 november 2023, 09:19:17 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #449 skrivet: 03 november 2023, 09:44:01 »
För varje år som går så blir bränsletanken på min bil allt mindre och mindre. Nu efter 35 år så rymmer den knappt 5 liter så nu måste den bytas ut mot en ny som rymmer 60+ liter. Dock är kostnaden så hög för tanken och bytet att det är bättre att skrota bilen och köpa en ny.

If Regular Cars were like EVs... | MGUY Australia

Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!