Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #420 skrivet: 29 oktober 2023, 14:15:37 »
Tror inte man köper en Tesla om man är lätt på foten, men vad vet jag.
Och alldeles oavsett så tror jag att man anpassar sig till högre effekt och att starkt vridmoment så man nyttjar effekten som finns, även utan att busköra.
Men OK, vi kan väl säga att däcken är billigare, och slits mindre.
Man behöver inte göra service.
Man behöver inte ha kollektivavtal.
Man behöver inte ha en verkstad inom 25 mil från kunderna

En bra utveckling.  tummenupp

Såklart man kan köpa en Tesla och köra lugnt.
Det finns tillomed Chill mode. Då sänker den effekten.
Man kan sätta denna i appen och begränsa topphastighet.
Bra om man lånar ut bilen.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #421 skrivet: 30 oktober 2023, 07:14:28 »
Jo, det förstås, speciellt om man är superekonomisk så är ju tesla ett bra alternativ, ingen annan bil kommer sig ju så långt på 1 kWh som tesla - så jag kanske har helt fel och det mest är snåljåpar som köper tesla, och aldrig använder i närheten av den effekt som finns tillgänglig, nu när jag tänker efter är det ju helt klart troligt att så är fallet.
Det kanske är förklaringen till att man aldrig ser någon med en tesla busköra?

Ska bli intressant se vad Toyotas Ammoniakmotor kan innebära, eller är det bara ännu en ny teknik som visar sig ha för stora brister?
Fryspunkten är -77 grader, så just det borde den klara av i alla fall.
Och kanske kan man bara börja använda metanoltankarna pÃ¥ mackarna till ammoniak istället, i sÃ¥ fall har vi ju all infrastruktur pÃ¥ plats redan.  dontknow
90% reduktion av CO2 tyckte jag mig läsa.
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 08:07:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #422 skrivet: 30 oktober 2023, 08:24:31 »
Jag vet att det kan vara svÃ¥rt att förstÃ¥ för en del, men det finns de som försöker minska pÃ¥ fossilberoendet.  AlltsÃ¥ väljer de ev.  Sedan försöker de minimera förbrukningen av el och väljer en Tesla (3) med förbrukning pÃ¥ 13,2 kWh/100km istället för en Honda med förbrukning som är 38% högre.  Sedan lyssnade de pÃ¥ vad de lärde sig när de tog körkort, eller använder sitt sunda förnuft om det var länge sedan de tog körkortet, och väljer att  köra med mÃ¥lmedvetna men inte idiotiska start/stopp.

Konsekvent miljötänkande...

Sedan finns det ju människor som gör lite hipp som happ.  Propagerar för värmepumpar av nÃ¥gon anledning som jag inte har nÃ¥gon aning om.  SnÃ¥lhet kan det ju inte vara för snÃ¥ljÃ¥par är de absolut inte.  Kanske det helt enkelt är för att de tjänar pengar pÃ¥ det.  Men ojdÃ¥, dÃ¥ är det ju girighet som bara är andra sidan av samma mynt som snÃ¥lhet. Dessutom väljer de att köra sin törstiga 9 Ã¥r gamla fossil SUV för det sparar in nÃ¥gra ören pÃ¥ däckkostnaden jämfört med en elbil.  Men snÃ¥lhet, det är det absolut inte, det bevisar man genom att trampa rejält pÃ¥ gasen efter rödljusen.  Men vad är det dÃ¥?  Hur fÃ¥r de ihop sitt "ekonomiska tänkande" vid bilvalet och däckkosynaden, samtidigt som de sliter ner däcken i förtid genom att gasa iväg som om de ville leka elbil vid trafikljusen?  Hmm...

Miljötänk kan det ju inte heller vara, för de klarar inte av att se något miljötänk hos andra och för övrigt så kör de SUVar för att slippa böja på knäna när de sätter sig.

 tOOmten

PS. Antar att vi kör brittisk tid som kompensation för att vi körde rysk tidigare?
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 08:37:25 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #423 skrivet: 30 oktober 2023, 08:49:02 »
Ätit taggtrÃ¥d till frukost?  ;)
Ska man vara riktigt seriös så har nog rätt få människor i Sverige betytt så mycket för minskningen av fossilberoendet som jag, och ett rätt stort antal andra som engagerat sig i detta forum, vissa ändå sedan år 2003.
Jag är miljövänligare och klimatvänligare som behåller mina gamla bilar, än de som köper nytt. (Det tror jag nog alla är eniga om)
Jag har satt upp solceller, även om jag inte tror att jag någonsin kommer att tjäna in det, för att vi alla som har råd behöver dra åt samma håll.
Jag har gått från som mest 32800 kWh i elförbrukning på 90-talet, till förra årets förbrukning på drygt 18 000 kWh, och förväntar mig komma ned under 10 000 kWh nästa år.
Vi installerar i runda slängar 150 värmepumpar/år, som kanske i snitt sparar 7000 kWh vardera varje år - det blir 1 050 000 kWh/år, och nu efter 5 år så innebär det totalt att vi bidragit till att minska energiförbrukningen i Norrbotten med ca 5 250 000 kWh/år, och mer ska det bli.
Om det är att vara snål, girig, eller arbeta för minskade CO2-utsläpp får väl betraktarna ta ställning till, personligen har jag i alla fall inte dåligt samvete.

Det jag vänder mig emot är det uppenbart galna i att förbjuda förbränningsmotorer när det är nästan säkert att det inte går bygga så många elbilar som behövs, el-infrastruktur, eller elproduktion som är CO2-neutral på den tid som satts ut för detta. Det är galet.
Att man dessutom inte förstÃ¥r hur detta kommer att drabba de länder/världsdelar som gÃ¥r all-in pÃ¥ detta med ökade kostnader för bÃ¥de bilar och el, nedlagd industri, minskad BNP, och diktaturer som tar över tycker jag ocksÃ¥ är lite märkligt, men där kan jag förstÃ¥s ha helt eller delvis fel, kanske visar det sig att det gÃ¥r att trolla med knäna ändÃ¥.  dontknow

Det finns bara en sak som kan lösa CO2-problematiken på global nivå och det är att CO2-fri energiproduktion blir billigare än allt annat. Bara då kan man få alla med sig, och alla behövs.
Det är kapitalförstöring att satsa på teknik som inte duger, som kräver råvaror som inte finns i tillräcklig mängd, som orsakar enorm miljöförstörelse, och där infrastrukturen inte kommer hinna med.
Jag är självklart för CO2-fria fordon, men låt bästa/billigaste/säkraste teknik vinna, inte den teknik som politikerna vill ha.
Och låt det få ta den tid det tar istället för att tvinga fram förändringen i en takt som riskerar orsaka ett tredje världskrig.

Om beslutsfattarna verkligen tog det här med CO2 på allvar så skulle ju den första lagen man införde vara 100% CO2-fri planerbar energiproduktion där så är möjligt.
Det innebär i princip vattenkraft, kraftvärmeverk och kärnkraft.
Varför ser vi inget av det som krävs, men en massa annat som bara gör marginella skillnader som t.ex. övergång från kol till gas, och från fossilbilar till elbilar som tankas med 70% fossilt genererad el?
Tänk om alla subventioner som gått till elbilar, solceller och värmepumpar istället använts för att bygga kärnkraft utan att ägarna behövde skuldsätta sig, då hade vi haft billig planerbar, CO2-fri elproduktion redan.
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 09:02:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #424 skrivet: 30 oktober 2023, 08:57:23 »
Ätit taggtrÃ¥d till frukost?  ;)
Nej, inte ätit frukost, vilket är nästan lika illa   ;)

Det jag vänder mig emot är att du sänker dig till nivÃ¥n att tillskriva andra attributet snÃ¥lhet för att de inte gasar iväg vid rödljusen.  BÃ¥de ologiskt, löjligt och miljöomedvetet.

Du verkar inte kunna tillskriva andra npågra positiva egenskaper, bara ditt eget handlande.

Använder samma mynt eftersom det verkar vara den valören vi skall använda här
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #425 skrivet: 30 oktober 2023, 09:24:56 »
Nja, det är bara lite irriterande när man försöker hävda att en tyngre bil med hög effekt och stort vridmoment inte sliter mer däck än en vanlig bil.
Jag förstår naturligtvis att det går köra försiktigt även med en sådan bil, men snittet torde innebära att det slits mer däck, tycker det är svårt att sakligt argumentera emot det - även om det i enskilda fall inte behöver vara så.
Men om man resonerar så här:
Förutsatt att man kör lika fort, accelererar lika snabbt och bromsar in lika hårt.
Kommer den tyngre bilen att slita mer däck än den lättare?

Jag har många gånger skrivit att jag är snål, skulle tro att det gäller rätt många av oss som satsar tid och energi på att spara el, bränsle, och offra pengar på sånt som vi diskuterar i detta forum - jag påstår därför inte att alla är snåla.
Om man gör en ekonomiskt analys av att köpa elbil så borde det dock vara svårt att hitta någon billigare bil än Tesla M3 om man inte väljer någon liten skitbild med 20 mils räckvidd, så chansen att Tesla M3-ägare är "ekonomiska" och smarta är rätt stor, sen kan man väl kalla det vad man vill, men om man utgår från att många som köper M3 har gjort sitt jobb och utrett detta, så är det väl inte konstigt om de då också sedan kör försiktigt, för att optimera sin besparing.
Det var det jag menade, och så har jag inte riktigt tänkt om Tesla-kunderna tidigare.
Man kan kalla det för ekonomiskt, snålt, eller bara smart.
I många fall är det smart att vara snål, men kanske har vi lite olika syn på ordet snål, och vad det betyder för olika personer.
Jag har i alla fall inget problem med att kalla mig själv för snål, jag är även girig, men troligen inte mer än gemene man.
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 09:33:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #426 skrivet: 30 oktober 2023, 09:48:55 »
Nja, det är bara lite irriterande när man försöker hävda att en tyngre bil med hög effekt och stort vridmoment inte sliter mer däck än en vanlig bil.
Jag förstår naturligtvis att det går köra försiktigt även med en sådan bil, men snittet torde innebära att det slits mer däck, tycker det är svårt att sakligt argumentera emot det - även om det i enskilda fall inte behöver vara så.
Men om man resonerar så här:
Förutsatt att man kör lika fort, accelererar lika snabbt och bromsar in lika hårt.
Kommer den tyngre bilen att slita mer däck än den lättare?
Nu rÃ¥kar det ju vara sÃ¥ att den minsta motorkombinationen för M3 har 280hp.  Det gör ju att även de som har en körstil som klarar sig med mindre ändÃ¥ klassas som 280hp ppl. även om de kanske normalt känner sig hemma bland 150hp gänget.  SÃ¥ det finns alltsÃ¥ inget direkt samband med hp och däckslitage, utan sambandet är körstil och däckslitage.

När det gäller däckslitage jmf vikt sÃ¥ fÃ¥r du tala med däcktillverkarna för att fÃ¥ svaret.  Däcken har ju olika belastningsindex och jag vet inte pÃ¥ vilket sätt de skiljer sig.

Men jag har aldrig sagt att en tynge bil inte skulle slita mer däck än en lättare.  Vad jag däremot sa var att det var ett löjligt argument frÃ¥n en som sitter i en SUV istället för en M3.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #427 skrivet: 30 oktober 2023, 10:07:49 »
Vet inte vad jag ska göra, har ju redan gett dig rätt i att priserna på elbilsdäcken kommit ned sedan jag sist kollade seriöst på det där med elbil för ett par år sedan, så hela den delen av diskussioner är ju liksom utredd, sen har du förstås rätt i att det kan skilja mellan olika däcktyper, min bild, efter att ha prenumererat på biltidningar i över 20 år är att elbilarna har styvare däck som måste vara lättrullande, men ändå säkra, och att det gör dem både svagare, och att de slits snabbare.

https://elbilen.se/nyheter/dacken-slets-ut-pa-rekordtid-nu-far-id-3-agaren-nya/
https://www.lahitapiola.fi/sv/om-lokaltapiola/nyhetsrum/nyheter-och-meddelanden/nyheter/uutinen/1509571919330

Ett par år gamla artiklar, men det finns fler bilar och tillverkare som det skrivits negativt om rörande däckens livslängd och säkerhet.
Vet t.ex. att de som jobbar åt skogsvårdsstyrelsen fått byta däck på sina Skoda elbilar för att de inte klarar av att köras på grusväg, de får punktering på löpande band.

Inte ens Bilbolaget försöker döda myten om "dyra däck" i sin myt-dödande artikel: https://bilbolaget.nu/artiklar/11-myter-om-elbilar/

Mycket är säkert barnsjukdomar som kommer att lösas med tiden.
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 10:12:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #428 skrivet: 30 oktober 2023, 16:46:47 »
Visst, vi kan debattera försäkringspremier och däck till dö-dagar, men det är ju inte primärt det jag har problem med - förutom i min lilla bubbla av "teoretisk ekonomi" vid ett bilbyte.
Det är ju de stora påtagliga förändringarna som kommer att ske om vi ska fasa ut fossil energi och kärnkraft till förmån för vind, sol och batteribilar som är verkligen allvarliga - och jag tycker att de åtgärder som görs är dyra, ineffektiva, och ibland t.o.m kontraproduktiva.
Mot den bakgrunden så blir det lite svårt för mig att välja en elbil, även om budgeten skulle vara bäst för just elbilen, jag stöttar så att säga en plan som jag inte tror på.
I och för sig lite samma som med solcellerna, men det blev ändå investerat i det, så jag är ju påverkbar även jag.

Det man kan fråga sig är väl om de som är för "omställningen" som den ser ut i EU nu, helt bortser från att övergången till gas i europa troligen var det som gav Putin muskler att anfalla ukraina, och att det i sin tur ger luft åt Iran, Hamas och Hizbolla att orsaka oreda i den delen av världen.
Man bortser från barnarbete i kongo.
Man bortser från att allt fler av de naturtillgångar som krävs för batterierna nationaliseras, innehas av, eller köps upp av diktaturer.
Man bortser från att 70% av energimixen ändå är fossil, och att det bara kommer att ändra sig marginellt under överskådlig tid, och då primärt i västvärlden - med de negativa effekter det kommer ha på konkurrenskraft och tillväxt.
Och man bortser från de farliga bränder som elbilarna orsakar med dagens batteriteknik.

Det man kan hoppas på är väl att Kina nu inser att bara risken att bli utsatt för samma typ av blockader som Ryssland är skulle vara en total katastrof för dem, och att de kan/vill byta fot och försöka komma på god fot med länderna i västvärlden igen, för de har tappat massor av export och arbetstillfällen redan som ett resultat av att de inte tydligt tar avstånd från Putin, utan tvärt om bistår dem med drönare, och annat, och dessutom skramlar med vapen mot Taiwan.
USA flyttar hem produktion av microchip, och mycket annat av industrin lämnar Kina till förmån för USA, Mexico, Indien eller mer västvänliga demokratier i Asien - även indien har ett antal viktiga beslut att fatta i närtid som rör hela deras framtid.
Troligen kommer det att bli svårt för Kineserna att få acceptans bland kunderna i Europa och USA för deras elbilar också - det är i alla fall vad jag tror.
Jag kan förstås ha fel, men så går i alla fall mina tankar.
OM kinesernas elbilar skulle bli dominanta så kan man också tänka sig att västvärldens demokratier helt enkelt väljer att sluta lagstifta till elbilarnas fördel, eller inför höga tullar, som ett "ickedödligt" vapen i kampen mot diktaturer - även det skulle kunna göra elbilen till en parentes i historien.
Jag tycker att mycket är oklart, och det riskerar göra så att elbilen av olika anledningar inte kommer att vara den allenarådande lösning som alla siktar mot idag.
Jag tror i alla fall inte att vi i västvärlden utan protester kommer tillåta Kina att slå ut västvärldens bilindustri, vilket skulle orsaka recession, hög arbetslöshet och sjunkande BNP i mer eller mindre alla västländer.
Det vore att lämna walkover till världens diktaturer.
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 17:06:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #429 skrivet: 30 oktober 2023, 20:54:03 »
Rickard:kolla in MG4 och räkna på om en så med lilla batteri på 51 kWh skulle uppfylla dina behov? Finns med 64 och 77 också.

Åker man mest omkring hemma räcker det att ladda hemma och de få gånger man är utsocknes får man ha lite tålamod.

Finns från 329k

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_4_sr_51_kwh_kampanj_2995_kr_man_privatleasing_begran/109201233
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 21:02:30 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #430 skrivet: 30 oktober 2023, 20:56:54 »
Vet inte vad jag ska göra, har ju redan gett dig rätt i att priserna på elbilsdäcken kommit ned sedan jag sist kollade seriöst på det där med elbil för ett par år sedan, så hela den delen av diskussioner är ju liksom utredd, sen har du förstås rätt i att det kan skilja mellan olika däcktyper, min bild, efter att ha prenumererat på biltidningar i över 20 år är att elbilarna har styvare däck som måste vara lättrullande, men ändå säkra, och att det gör dem både svagare, och att de slits snabbare.

https://elbilen.se/nyheter/dacken-slets-ut-pa-rekordtid-nu-far-id-3-agaren-nya/
https://www.lahitapiola.fi/sv/om-lokaltapiola/nyhetsrum/nyheter-och-meddelanden/nyheter/uutinen/1509571919330

Ett par år gamla artiklar, men det finns fler bilar och tillverkare som det skrivits negativt om rörande däckens livslängd och säkerhet.
Vet t.ex. att de som jobbar åt skogsvårdsstyrelsen fått byta däck på sina Skoda elbilar för att de inte klarar av att köras på grusväg, de får punktering på löpande band.

Inte ens Bilbolaget försöker döda myten om "dyra däck" i sin myt-dödande artikel: https://bilbolaget.nu/artiklar/11-myter-om-elbilar/

Mycket är säkert barnsjukdomar som kommer att lösas med tiden.

VW och Skoda satt helt värdelösa energisnåla däck på sina bilar. De hade mindre mönsterdjup. Många kunder fick byta däck då de tog slut fort.
Det tålde knappt grusvägar.
Dessutom verkar de ha felinställda bakvagnar sÃ¥ de sliter däcken snett. Tysk kvalite  ::)

Jag har vanliga Michelin däck på min Telsa och det var de som levererades med bilen.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #431 skrivet: 30 oktober 2023, 21:34:17 »
Rickard:kolla in MG4 och räkna på om en så med lilla batteri på 51 kWh skulle uppfylla dina behov? Finns med 64 och 77 också.

Åker man mest omkring hemma räcker det att ladda hemma och de få gånger man är utsocknes får man ha lite tålamod.

Finns från 329k

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_4_sr_51_kwh_kampanj_2995_kr_man_privatleasing_begran/109201233

Han fÃ¥r flytta till Uddevalla 😂
Fast det kanske inte hjälper, finns det  reservdelar ?

Hur är det nu, får man fri lånebil under obegränsad tid vid reparation/service?
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 21:40:46 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #432 skrivet: 30 oktober 2023, 22:21:50 »
Inte ens Bilbolaget försöker döda myten om "dyra däck" i sin myt-dödande artikel: https://bilbolaget.nu/artiklar/11-myter-om-elbilar/
De hade väl helt enkelt inte hört dig pÃ¥stÃ¥ denna myten.  Hade aldrig hört att det skulle finnas en sÃ¥dan myt.  Elbilar är i samma viktklass som SUVar och det finns inget speciellt att tänka pÃ¥ inför däcknköpet.  Bara det vanliga, rätt rullomkrets, passa fälgen och last och hastighetsindex.

Ingen raketforskning precis.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #433 skrivet: 30 oktober 2023, 22:36:26 »
Finns en grundläggande egenskap som verkligen saknas i EU-märkningen =slitstyrka/livslängd

Finns buller, grepp, rull motstÃ¥nd, storlek,  typ, datum och ev ngt mer

Kanske hastighet o last på något vis även ger slitstyrka?? Hårdare gummi mix håller väl bättre men bullrar mer?
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 23:36:06 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #434 skrivet: 31 oktober 2023, 06:58:12 »
Rickard:kolla in MG4 och räkna på om en så med lilla batteri på 51 kWh skulle uppfylla dina behov? Finns med 64 och 77 också.

Åker man mest omkring hemma räcker det att ladda hemma och de få gånger man är utsocknes får man ha lite tålamod.

Finns från 329k

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_4_sr_51_kwh_kampanj_2995_kr_man_privatleasing_begran/109201233

Säljs inte i norra Sverige, troligen av en anledning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!