0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tror inte man köper en Tesla om man är lätt på foten, men vad vet jag.Och alldeles oavsett så tror jag att man anpassar sig till högre effekt och att starkt vridmoment så man nyttjar effekten som finns, även utan att busköra.Men OK, vi kan väl säga att däcken är billigare, och slits mindre.Man behöver inte göra service.Man behöver inte ha kollektivavtal.Man behöver inte ha en verkstad inom 25 mil från kundernaEn bra utveckling.
Ätit taggtråd till frukost?
Nja, det är bara lite irriterande när man försöker hävda att en tyngre bil med hög effekt och stort vridmoment inte sliter mer däck än en vanlig bil.Jag förstår naturligtvis att det går köra försiktigt även med en sådan bil, men snittet torde innebära att det slits mer däck, tycker det är svårt att sakligt argumentera emot det - även om det i enskilda fall inte behöver vara så.Men om man resonerar så här:Förutsatt att man kör lika fort, accelererar lika snabbt och bromsar in lika hårt.Kommer den tyngre bilen att slita mer däck än den lättare?
Vet inte vad jag ska göra, har ju redan gett dig rätt i att priserna på elbilsdäcken kommit ned sedan jag sist kollade seriöst på det där med elbil för ett par år sedan, så hela den delen av diskussioner är ju liksom utredd, sen har du förstås rätt i att det kan skilja mellan olika däcktyper, min bild, efter att ha prenumererat på biltidningar i över 20 år är att elbilarna har styvare däck som måste vara lättrullande, men ändå säkra, och att det gör dem både svagare, och att de slits snabbare.https://elbilen.se/nyheter/dacken-slets-ut-pa-rekordtid-nu-far-id-3-agaren-nya/https://www.lahitapiola.fi/sv/om-lokaltapiola/nyhetsrum/nyheter-och-meddelanden/nyheter/uutinen/1509571919330Ett par år gamla artiklar, men det finns fler bilar och tillverkare som det skrivits negativt om rörande däckens livslängd och säkerhet.Vet t.ex. att de som jobbar åt skogsvårdsstyrelsen fått byta däck på sina Skoda elbilar för att de inte klarar av att köras på grusväg, de får punktering på löpande band.Inte ens Bilbolaget försöker döda myten om "dyra däck" i sin myt-dödande artikel: https://bilbolaget.nu/artiklar/11-myter-om-elbilar/Mycket är säkert barnsjukdomar som kommer att lösas med tiden.
Rickard:kolla in MG4 och räkna på om en så med lilla batteri på 51 kWh skulle uppfylla dina behov? Finns med 64 och 77 också. Åker man mest omkring hemma räcker det att ladda hemma och de få gånger man är utsocknes får man ha lite tålamod. Finns från 329khttps://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_4_sr_51_kwh_kampanj_2995_kr_man_privatleasing_begran/109201233
Inte ens Bilbolaget försöker döda myten om "dyra däck" i sin myt-dödande artikel: https://bilbolaget.nu/artiklar/11-myter-om-elbilar/