Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 324859 gånger)

0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7751
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #270 skrivet: 17 augusti 2023, 09:52:19 »
Dessutom är väl Warpnews kanske inte den mest tillförlitliga källan då dom har ett uttalat intresse för att sprida "positiva" nyheter. Skulle dom skriva att branden startar i en elbil skulle det ju vara en negativ nyhet för elbilar och det vill dom ju aldrig torgföra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2593
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #271 skrivet: 17 augusti 2023, 17:44:56 »
Ha ha ni är för roliga, så fort det brinner någonstans får elbilar skulden trots att vanliga bilar brinner betydligt oftare.
I de fall elbilar brunnit har det ofta istället varit andra orsaker som undermåliga elinstallationer eller andra bilar som brunnit först.
Det är dessutom ohyggligt sällan som själva batteripacken brinner utan det är istället  inredning och alla andra gummi/plastdetaljer som brinner.

En annan källa:

A large fire that broke out on the Fremantle Highway, a ship carrying 3,784 new cars off the coast of the Netherlands last month, was unlikely caused by an electric vehicle (EV), according to the boss of the salvage company handling the wreck. The Panama-flagged car and truck carrier, chartered by K Line, was en route to Singapore from Germany when the fire occurred on July 25.

Speculation initially pointed to one of the 498 EVs on board as the cause of the fire, but the chief of salvage company Royal Boskalis Westminster NV, Peter Berdowski, stated that between 900 and 1000 cars, including the EVs, seemed to be in good condition. The fire is believed to have started on the eighth deck of the ship.

The cause of the fire is still unknown, and the salvage operation was managed by Boskalis-owned Smit Salvage and Multraship. This incident is not the first time a ship fire has been attributed to EVs. In 2022, the Felicity Ace caught fire, and the cause of the subsequent blaze remains undetermined.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 838
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #272 skrivet: 17 augusti 2023, 20:05:07 »
Om ni är rädd för att elbilen ska brinna, borde ni vara ännu räddare om att er telefon ska fatta eld.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #273 skrivet: 17 augusti 2023, 22:57:06 »
First burnt-out EV on Fremantle Hwy revealed: Leaked photo! | Auto Expert John Cadogan

Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1681
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36009
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #275 skrivet: 18 augusti 2023, 07:28:28 »
Att det brinner fler bilar med förbränningsmotor kanske beror på att de drivs fram av explosioner som skapar heta avgaser, och där det finns flytande bränslen i rostiga rör och ruttna slangar.
De har dessutom funnits så länge att det hunnit bli rostiga rör och ruttna slangar, något som ännu inte riktigt kan sägas för elbilarna i gemen.
Det skulle förvåna mig mycket om inte batteri och elrelaterade bränder i elbilar ökar i takt med att den flottan av fordon blir äldre, men det vet man ju inte säkert förstås.
Troligen är många av bränderna i fossila bilar orsakade av elfel, och med tanke på hur mycket el det finns i en elbil så skulle det väl vara konstigt om inte elbilar med dålig konstruktion, eller med många år på nacken också skulle börja brinna.
Kanske finns statistik på vad som orsakar bränderna i fossilbilar?

Man kan väl i princip utgå ifrån att en avstängd fossilbil med nyckeln avslagen har mycket svårt att börja brinna, det är ju inte så att bensin eller diesel självantänder, och jag förutsätter att det finns släckningssystem ombord på de där båtarna med sprinklers som går igång eller lätt kan aktiveras om brand uppstår.

För mig känns det rätt uppenbart att det börjat brinna i något som var omöjligt att släcka, och då är det rent logiskt inte svårt att tänka sig ett batteri i en elbil, och även om jag inte är säkert, och jag självklart inte har en aning om vad som verkligen hänt så verkar det i vart fall i mina ögon som det mest logiska, rimliga, och praktiskt möjliga.

Bilderna i den länkade videon verkar ju bevisa precis det jag skrev igår, det går inte lita på någon klimatalarmist eller globalist när det kommer till att presentera sanningen.
I mina ögon var det så uppenbart en påhittad historia att alla elbilar skulle ha klarat sig från branden att bara ett litet barn skulle kunna gå på den berättelsen,.
Sen kan det ju förstås användas i en debatt som denna, även om man egentligen inte tror att det är sant, bara för att hålla debatten levande, eller hur Mike.  ;)

Att det finns en enda bil på det fartyget som "klarar sig bra" trots att det brunnit i typ en vecka eller två tycker jag också låter otroligt märkligt - faktiskt som ett rent påhitt, skulle vara kul att se bilder på dessa fina bilar i så fall.

I mina ögon är det ett så uppenbart falsarium att jag aldrig i livet skulle kunna skriva något sådant om jag inte med egna ögon hade sett att så var fallet, där bör gränsen gå för vad man publicerar kan jag tycka.
Det minsta journalisterna kunde göra vore väl att ställa kritiska frågor och begära bevis för att det som påstås av personer med intresse i affären?

Sen kan det förstås ha varit en rysk påverkanskampanj, det har ingen heller nämnt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 228
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #276 skrivet: 18 augusti 2023, 13:54:21 »
Problemet är snarare att det ropas varg hela tiden. Inslag på TV som säger att massa elbilar står still i köer under vintern och måste bärgas - visar sig att det bara var fossilbilar som bärgades, elbilar brinner på båtar - stämmer heller inte, freemantle highway är på förhand elbilarnas fel - utan att det finns fakta, reportage om rederier som stoppar elbilar, visar sig vara en liten färja i Norge som bara tar en handfull bilar som inte vill ha någon elbil ombord.

Osv osv...

Men framtiden kommer visa om elbilen är här för att stanna eller inte, ingen diskussion på forum kommer svara på den frågan. Mitt stalltips är att den är här för att stanna.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3686
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #277 skrivet: 18 augusti 2023, 14:23:37 »
Nja nere mot Göteborg så lämnade folk sina elbilar då dom dog i köerna en vinter, det var det inslag om på nyheterna då det hände.

Att elbilarna skulle ha längre räckvidd och klara sig bättre i köer än fosilbilarna är det nog få som går på..

Att elbilarna har kommit för att stanna, ja men hur länge. Fossilbilen blev vanlig i Sverige för 70-75år sedan och jag tvivlar starkt på att elbilar som dom fungerar i dag existerar om 75år.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36009
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #278 skrivet: 18 augusti 2023, 15:12:01 »
Jo, och på senare år har klimatalarmismen först gjort dieselbilar till miljöbilar med bonus, och sedan straffat alla som köpt dem med högre bränslepriser och malus-beskattning, nu har elbilarna premierats under en tid, men nu är bidragen borta, och försäljningen avtar.
Det är otroligt svårt att veta vad som kommer att driva våra bilar framöver, men rent spontant kan jag tycka att alla olika biltyper borde få konkurrera på lika villkor, de som är bäst kommer då att ta över, och det är ju troligen elbilarna, låt vara med annan batteriteknik och längre räckvidd.
Fördelarna med eldrift är så många att det vore konstigt om de inte skulle vinna dragkampen om köparna när priserna kommer ned och batterierna är bättre på alla sätt och vis.

Det här med att "elbilarna får skulden" och att det senare "faktagranskas" och att dessa påståenden påstås vara falska är mycket vanligt, men inte heller faktagranskarna presenterar som regel några handfasta bevis.
Bara att "det är inte sant", det är verkligen på sandlådenivå.
Det är någon form av tävling i miss-information som pågår mellan de som är klimatalarmister och realister eller vad man nu ska kalla det hela.
Det gör i alla fall att jag inte tror på någon i frågor som dessa om det inte finns handfast bevisning.

Det jag personligen gör är att göra en egen bedömning om hur stor risk det är att en helt ny bil med nyckeln avstängd skulle fatta eld vs att en helt ny elbil skulle fatta eld.
Min bedömning är att risken att en av 498 elbilar skulle fatta eld är större, men jag kan självklart ha fel, och det bryr jag mig faktiskt inte om, ibland får man helt enkelt ha sin uppfattning, även om den inte delas av andra.
I vart fall så länge hörsägen står mot hörsägen.

Någon som vet om de har sprinklers på biltransportfartygen?
Kan inte tänka mig annat, men det vore ju bra att veta.
Finns ju knappt en industri eller ett företag i Sverige som inte avkrävs sprinkler numera för att få en försäkring som inte kostar skjortan, så det vore mycket märkligt om det inte vore ett krav på fartyg med den typen av värdefulla laster.
Som dessutom historiskt varit enkla att släcka med vanligt vatten.
« Senast ändrad: 18 augusti 2023, 15:15:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1681
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #279 skrivet: 18 augusti 2023, 16:48:27 »


Någon som vet om de har sprinklers på biltransportfartygen?
Kan inte tänka mig annat, men det vore ju bra att veta.
Finns ju knappt en industri eller ett företag i Sverige som inte avkrävs sprinkler numera för att få en försäkring som inte kostar skjortan, så det vore mycket märkligt om det inte vore ett krav på fartyg med den typen av värdefulla laster.
Som dessutom historiskt varit enkla att släcka med vanligt vatten.

Brukar frekvent åka Tysklandsfärjan.
Vid bokning får man alltid ticka i om man har elbil.
Vi har inte.
Har aldrig sett en elbil ombord när jag tänker efter....
Så de står nog försej själva, vid bogporten kanske 🤔??
« Senast ändrad: 18 augusti 2023, 16:50:00 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19375
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #280 skrivet: 18 augusti 2023, 17:16:41 »
Jo, och på senare år har klimatalarmismen först gjort dieselbilar till miljöbilar med bonus, och sedan straffat alla som köpt dem med högre bränslepriser och malus-beskattning, nu har elbilarna premierats under en tid, men nu är bidragen borta, och försäljningen avtar.
Det är otroligt svårt att veta vad som kommer att driva våra bilar framöver, men rent spontant kan jag tycka att alla olika biltyper borde få konkurrera på lika villkor, de som är bäst kommer då att ta över, och det är ju troligen elbilarna, låt vara med annan batteriteknik och längre räckvidd.
Fördelarna med eldrift är så många att det vore konstigt om de inte skulle vinna dragkampen om köparna när priserna kommer ned och batterierna är bättre på alla sätt och vis.

Det här med att "elbilarna får skulden" och att det senare "faktagranskas" och att dessa påståenden påstås vara falska är mycket vanligt, men inte heller faktagranskarna presenterar som regel några handfasta bevis.
Bara att "det är inte sant", det är verkligen på sandlådenivå.
Det är någon form av tävling i miss-information som pågår mellan de som är klimatalarmister och realister eller vad man nu ska kalla det hela.
Det gör i alla fall att jag inte tror på någon i frågor som dessa om det inte finns handfast bevisning.

Det jag personligen gör är att göra en egen bedömning om hur stor risk det är att en helt ny bil med nyckeln avstängd skulle fatta eld vs att en helt ny elbil skulle fatta eld.
Min bedömning är att risken att en av 498 elbilar skulle fatta eld är större, men jag kan självklart ha fel, och det bryr jag mig faktiskt inte om, ibland får man helt enkelt ha sin uppfattning, även om den inte delas av andra.
I vart fall så länge hörsägen står mot hörsägen.

Någon som vet om de har sprinklers på biltransportfartygen?
Kan inte tänka mig annat, men det vore ju bra att veta.
Finns ju knappt en industri eller ett företag i Sverige som inte avkrävs sprinkler numera för att få en försäkring som inte kostar skjortan, så det vore mycket märkligt om det inte vore ett krav på fartyg med den typen av värdefulla laster.
Som dessutom historiskt varit enkla att släcka med vanligt vatten.
Det är fortfarande bidrag till elbilar och hybrider eftersom dom slipper malus skatten som en fossil driven bil åker på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2593
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #281 skrivet: 18 augusti 2023, 17:20:57 »
Du glömmer att de kostar 2-300000:- mer vllket ger 40-60000:- moms extra till statskassan...

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19375
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #282 skrivet: 18 augusti 2023, 17:39:42 »
Med det tankesättet borde alla dyra produkter borde ha nån typ av återbetalning från staten eftersom man betalat så mycket i moms en Porsche borde ge bra mycket mera tillbaka än en Skoda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36009
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #283 skrivet: 18 augusti 2023, 20:19:29 »
Jo, hybrider och elbilar har ju extra rabatter också som företagsbilar.
Helt sjukt egentligen, om man är logisk och analytisk, men man får finna sig i att beslutsfattarna inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan.
Låga löner, och massor med gratis arbete innan man kommer sig upp i den politiska hierarkin gör att vi i Sverige nästan bara får medelmåttor i beslutande befattningar.
Ytterst sällan kommer någon fram som verkligen har visioner och kraft att genomföra dem.
Göran Persson är den senaste i raden som jag kan påminna mig, men redan på hans tid blev hans "ledarsätt" allt mer ifrågasatt - woke hade redan då börjar göra sig påmint, och det har bara blivit värre, nu står vår stadsminister och flaggar med HBTQI+-flaggan istället för Sveriges flagga när landet hotas av 57 islamistiska nationer....
Jag bryr mig egentligen inte om vad de gör, men visst är det märkligt?
Har inget emot prideflaggan, eller "Pride" , men är det något som statsminsitern, gift med en präst i Svenska kyrkan, ska syssla med?
Visst är det något märkligt som hänt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1681
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #284 skrivet: 18 augusti 2023, 20:57:06 »
Ja mycket och obegripligt
Alla skall tycka samma på ett visst rätt sätt.
Indoktrinering
Inga mer kommentarer
« Senast ändrad: 18 augusti 2023, 21:03:09 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 512
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!