Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #240 skrivet: 07 augusti 2023, 18:24:43 »
Min RAV4 gÃ¥r 90% pÃ¥ el.  6-8 mil beroende pÃ¥ temp. och körsätt. 306hk räcker lÃ¥ngt. service ca 1500kr/Ã¥r.(rör inte bensinmotorn enl.order)den har värmepump som gÃ¥r att köra pÃ¥ elnätet innan du ska iväg.Har aldrig köpt el "pÃ¥ stan" men gissar att den kostar 6-7kr/Kwh,vilket skulle innebära att min bil gÃ¥r billigare pÃ¥ bensin.RAV 4  kostar 500-550000kr med lite prut.HÃ¥ller med om att hybrider gÃ¥r bort,MEN det gör elbilen ocksÃ¥!!!!!(i varje fall just nu) Jag har kört 4500 mil varav 3-400mil pÃ¥ bensin

Hur pass gammal är den ? En bekant har en sån och är nöjd. Liten dragvikt påstår han dock.

För mig personligen är allt under 3500kg liten dragvikt.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 18:38:11 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #241 skrivet: 07 augusti 2023, 18:43:41 »
Vad är det som är föråldrat på en rav4 tycker det verkar vara en intressant bil men lite onödigt stor för mig.
Inredningen ser 10-15 år äldre ut än bilen. Infotainment är inte up-to-date.
Säkert en ok bil men tråkig, gammeldags och dyr i inköp samt service men bra andrahandsvärde.
Vet inte om de löst det än men den har även haft problem att skapa värme när det var kallt.
Design är ju individuellt men jag personligen tycker den ser fruktansvärt gammalmodig ut och vissa detaljer överdesignade såsom hjulhusen.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #242 skrivet: 07 augusti 2023, 18:48:19 »
Dragvikt 1500 kg men inte med B-körkort för den är rejält tung.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #243 skrivet: 07 augusti 2023, 18:50:03 »
Hur pass gammal är den ? En bekant har en sån och är nöjd. Liten dragvikt påstår han dock.

För mig personligen är allt under 3500kg liten dragvikt.

Finns det personbilar som får dra 3,5 tons kärror?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #244 skrivet: 07 augusti 2023, 18:54:51 »
Inredningen ser 10-15 år äldre ut än bilen. Infotainment är inte up-to-date.
Säkert en ok bil men tråkig, gammeldags och dyr i inköp samt service men bra andrahandsvärde.
Vet inte om de löst det än men den har även haft problem att skapa värme när det var kallt.
Design är ju individuellt men jag personligen tycker den ser fruktansvärt gammalmodig ut och vissa detaljer överdesignade såsom hjulhusen.
Tycker modellen ser riktigt fin ut men har aldrig kört nån eller ens kollat på den inuti men annars känns den ju vettig med hybrid drift så man kan använda bilen som man gjort tidigare och 1500 kilo dragvikt klarar jag mig med även om det känns snålt på en sån stor bil golfen jag har i dag får jag dra 2000 kg med och det funkar faktiskt helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #245 skrivet: 07 augusti 2023, 19:14:37 »
Finns det personbilar som får dra 3,5 tons kärror?

Jupp.

Massa mercedes. Men även Toyota, Rover, BMW, Jeep och Vw.

Suv då.

Samt flera pickups. Typ min Isuzu.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 19:19:47 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #246 skrivet: 07 augusti 2023, 19:30:21 »
Wooppsss.... tummenupp
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #247 skrivet: 07 augusti 2023, 20:44:33 »
Svar till biggerdigger:Jag beställde RAV4 våren 2020 och fick en av de 1:a i sverige i sept-20 modellår-21.450000kr Mike:om du läserlite noggrannare ser du att min bensinmotor inte är servad-därav priset.För dej verkar utseende vara viktigare än funktion.För mej är det tvärtom.Jagtycker ändå den är snygg och man sitter skitbra i den.
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #248 skrivet: 07 augusti 2023, 20:50:22 »
Följer man inte serviceschemat brukar garantin upphöra att gälla så det är ingen bra ide.

Toyota har nyligen infört 10 års garanti under förutsättning att bilen servas en gång per år hos Toyota eller max 1500 mil oavsett bensinanvändning.

Info
På Toyota vill vi alltid ge dig bästa tänkbara kundupplevelse. Det gäller även servicen på din bil. Därför har vi introducerat Toyota Relax – vår serviceaktiverade garanti som premierar dig som kund hos våra auktoriserade Toyota-verkstäder. Vid utförd service får du 12 månader eller 1 500 mil, garanti på köpet. Garantin kan förnyas fram till att bilen är 10 år eller har gått max 20 000 mil. Med Toyota Relax kan du fortsätta känna dig trygg även efter att nybilsgarantin löpt ut.

SÃ¥ fungerar Toyota Relax

Toyota Relax ingår i vårt serviceprogram. Garantin aktiveras automatiskt för bilar mellan 3 och 10 år, när bilen servas enligt serviceschemat hos en auktoriserad Toyota-verkstad. Toyota Relax gäller alltså även dig som har en äldre Toyota. Toyota Relax är ett bevis för vårt starka förtroende för våra bilars kvalitet och för våra auktoriserade verkstäder. Du och din bil är i säkra händer hos våra Toyota-utbildade experttekniker som alltid använder originaldelar vid service och reparation.
« Senast ändrad: 07 augusti 2023, 20:54:41 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #249 skrivet: 08 augusti 2023, 07:19:36 »
Mmm, om man som kund har samma förstroende för bilen kan man ju istället göra minimalt med service, och komma billigare undan än om man betalar 4000 kr/år i 10 år för auktoriserad service.
Det finns inga "erbjudanden" som inte de affärsdrivande verksamheterna tjänar mer på, än vad du som kund tjänar.
Inte i snitt i alla fall, sen finns det alltid undantag, som med alla "försäkringar".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #250 skrivet: 08 augusti 2023, 07:25:38 »
När jag köpte min senaste nya bil, VAG, så talade jag med generalagenten om jag var tvungen att följa deras rek serviceintervaller för att nybilsgarantin skulle gälla.

"Nej...EU lagar gäller, Du har 24 mån nybilsgaranti även om du byter olja/filter själv", var svaret.

Efter åtta år har nu det första felet dykt upp på bilen; backkameran krånglar.

Dyra serviceprogram och garantier....är inget för mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #251 skrivet: 08 augusti 2023, 07:25:51 »
Jag har förmånsbil, Sportage laddhybrid som totalt kostar mig 2200:- per månad men då betalar jag ingen statlig skatt utan det blir 32% på förmånsvärdet och 200 i löneavdrag. Man förlorar lite pensionsinbetalning också.
Men den låga kostnaden beror på tur med full miljöbonus och 10% rabatt på bilen. dvs leasingbolaget räknar med väldigt låg värdeminskning vilket gör att lönevdraget blir lågt i sin tur då företagets kostnad blir låg.

Utöver de 2200 tillkommer endast el och bensin för privat körning.

Så här ser det ut med beräkningen jag gjorde på skatteverkets hemsida.
På nästa bild ser du hur förmånsvärde.se gör sin beräkning.
(Sista bilden visar en beräkning som bygger på en grundlön om 37300 kr, alltså 10 000 kr lägre lön.)
ÄVen detta är märkligt, att förmånsvärde är en sak, arbetsgivarens kostnader en annan, löneavdraget en tredje.
Och inget ligger ens i närheten av de siffror som du redogör för.
Ingen har ännu lyckats förklara för mig vad det fina i kråksången skulle vara, inte ens bilförsäljarna.
När jag konstaterar att det är bättre att jag köper privat så tvingas de ju hålla med, i min värld innebär det att "alla andra" är idioter.
Vet en enda som förklarade varför han tagit företagsbil som egen företagare, och han försvarade det med att han skulle kunna lösa ut den billigt efter leasingen.
Läser man regelverket så ska värdet alltid provas mot gällande marknadsvärde, så det borde inte gå om man inte har "speciella kontakter" på bilfirman som dömer ut bilen som icke säljbar till gällande marknadspris.
Vad är det jag missuppfattar?
Hur en KIA kan kosta dig bara 2200 kr är obegripligt, eller står företaget för typ 6000 kr/månad utan löneavdrag?

Tesla model Y Standard edition kostar i princip samma summa som Toyotan i exemplet, ganska precis 10 000 kr/månad i lägre lön.
« Senast ändrad: 08 augusti 2023, 07:42:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #252 skrivet: 08 augusti 2023, 07:47:44 »
En annan fråga Mike, hur sköter du bokföringen för mil körda privat och i jobbet, är det datoriserat eller skriver du körjournal själv?
Vet inte om det finns pengar i världen som skulle göra att jag noterade varje enskild körning, vart jag skulle och vad jag gjorde, som kraven är.
Räcker det med "privat" när du kör privat, eller måste du även då redogöra för vad du gjort?
Jag menar, en normal dag sätter man sig väl i bilen minst 6 gånger, ibland det dubbla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Öland 4ever

  • TrädgÃ¥rdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds pÃ¥ hela Öland
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #253 skrivet: 08 augusti 2023, 12:31:30 »
Ärligt talat vet jag varken hur politiker i Sverige eller globalt tänker. Men jag är ganska förvissad om att inte batteribilen aka elbilen är framtidens fordon för längre distanser. Att vi haft både batteritruckar och mindre batterifordon på lager och industri i över 50 år som fungerat perfekt är naturligtvis glädjande. Positivt för alla som jobbat på lager och industri som sluppit andas in giftiga dieselavgaser.

Batteribilar i stadskärnorna i större städer kommer garanterat att bli en framgång för att slippa bensin- och dieselavgaser. Samtidigt som vi får jobba ännu mer aktivt i framtiden med att få ner vår elförbrukning. För kanske 20 år sedan började vi fasa ut den gamla koltrådslampan som ersattes av lågenergilampan som sedan ersattes av LED-lampan. Vilket var ett otroligt stort steg i lampproduktionen. Till det positiva naturligtvis.
Vi fortsatte med alla andra energislukande "vitvaror" som vi har i våra hem som kyl, frys, mikrovågsugn, disk- och tvättmaskin mm mm. Och vi skapade dessutom en dag på året när hela världen skulle släcka alla lampor för att skapa energi. Och allt detta är ju HELT RÄTT RIKTNING dvs vi MÅSTE SPARA ENERGI!

Men så plötsligt för ett antal år sedan så skulle plötsligt batteribilen (elbilen) bli framtidens bil!!?????
Staten sänkte dessutom vägskatten på batteribilarna till i princip NOLL samtidigt som de höjde vägskatten på vanliga bensin- och dieselbilar!!???? Trots att batteribilarna väger betydligt mer än vad motsvarande bensin- och dieselbil i liknande storlek gör och därmed sliter vägarna mer. Och som säkert många upptäckt de senaste 10 åren så förfaller våra vägar dag för dag och blir i sämre och sämre skick.

Ärligt talat förstår jag inte hur politikerna tänker. Samtidigt som de proklamerar för att bensin- och dieselbilar ska sluta tillverkas om xx antal år. Vem ska då betala underhållet av vägarna? Bevisligen står vi fossila bilägare för "allt" underhåll idag. Eller snarare... de få kronor som verkligen läggs på vägunderhåll. Det verkar mer som att alla miljarder som våra fossila vägskatter drar in går till allt annat än till vägunderhåll.

Jag är som sagt mycket tveksam till batteribilar. Jag är iof sig tveksam även till atomktaft aka kärnkraft eftersom vi ännu inte 60 år senare efter att Sveriges första kärnkraftverk (Ågestareaktorn i Farsta som startades 1964) har lyckats göra det radioaktiva avfallet helt ofarligt utan måste förvaras strålsäkert i 100 000-tals år. Och vad vet vi om livet på jorden efter nästa istid som vi just nu är på väg mot? Första ska bara jorden få uppnå maxtemperaturer om kanske så där 50 - 100 år och nord- och sydpol helt smälta. Sedan kan nästa istid inledas.

Cheers från Öland

Btw... batteriet i en batteribil (elbil) av standardstorlek väger ca 500 kg. För att göra ett bilbatteri behöver det bearbetas 10 ton salt till litium, 15 ton malm till kobolt, 2 ton malmnickel och 12 ton koppar. Totalt 200 ton jord grävs upp för ett enda batteri. Tänk efter innan du köper bil.

hydrogen car is the car of the future
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #254 skrivet: 08 augusti 2023, 12:45:09 »
Är det så här du skall räkna?

Om du leasar en företags bil för säj 5000+moms , hur mycket minskar företagets vinst och sedan din lön du kan ta ut?
Använder du den också privat som förmånsbil får du dessutom betala tex 32% av förmånsvärdet.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!