0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att ta in friskluften via uterummet har jag kört i många år, dock inte sen vi installerade bergvärme.Eftersom jag har FTX så växlar mycket av värmen tillbaka ut i det fria igen, när uterummet blir över 31 grader så slutar min FTX att värmeväxla och det blir för varmt inomhus sommartid, då vårsolen visar sig och stänger av värmeväxlingen så blir det för kallt på kvällen/natten.Hade det funnits en smart styrning som reglerade allt efter hur jag ville att temperaturerna skulle vara inomhus så skulle det varit perfekt.
Man kan ju räkna lite olika men en rimlig siffra är kanske max 1 kW/m2 i solinstrålning, beroende på vinkel, material, väder osv.... när solen lyser....Så om man tar hänsyn till jordens rotation, väder osv så är en medelsiffra på 75 W/m2 rimlig på en pensionärskuvös i söderläge om man räknar bort vinter och sommar enligt de angivna datumen.Om man då lite grovt multiplicerar med 15 så kommer man få 1,1 kW gratis i genomsnitt, vilket inte är att förakta.Det skulle motsvara 4300 kWh på ett år, dock är det inte jämnt utspritt direkt.Jag har själv en kuvös på fritidshuset, isolerad och fin, jag kan nyttja denna från april - oktober med bara solvärme, trots att den ligger i väster och norrsluttning.Så här års så måste man öppna upp, annars blir det uppåt 50 C därinne när eftermiddagssolen lyser på, så nog går det att få en del gratisenergi med glasrutor i rätt riktninng.Ska väl tillägga att du bör ha ett alternativt luftintag på sommaren, mot norrsidan.
Har du använt självdrag då, eller någon typ av "fläkt"?Indirekt och spekulativt känns det ju som att en bortglömd "vinst" utöver den värme man faktiskt skullr känna rent fysiskt är ju att det borde? krävas betydligt mindre tillförd energi bara av den anledningen att tilluften under en stor del av året är förvärmd utan att man direkt känner av det, dvs hur kallt kan det vara ute för att solen ska "orka" förvärma luften i någon större utsträckning, tex genom att bidra med 100 watt/m2 solinstrålad yta?
Ja, det är förstås som det brukar vara med solenergi, den ger mest då man minst behöver energin, men som ett gratis tillskott är den förstås alltid välkommen, och det är ju alltid trevligt då den behagar att skina.Fick iden om att det skulle kunna vara gångbart med relativt enkla medel om förutsättningarna sas redan finns på plats.Utöver de 4300 kwh du anger ovan som den potentiella "vinsten" som kan tänkas härledas till att man lyfter inluften/tillförd energi under den tidsperiod som jag angav i trådstarten, hur mycket skulle man kunna tänkas "vinna" ifråga om antal kwh genom att ha markförlagda rör för förvärmning av luften under de kallaste delarna av året, dvs tiden utöver den i trådstarten specificerade?Väl medveten om att det råder delade meningar om dessa markförlagda tilluftsrör mtp eventuell mögeltillväxt osv, men rent teoretiskt, hur mycket energi skulle man kunna spara genom att ha den typen av markvärmerör, och hur många samt vilken dimension skulle krävas för tillräckligt luftflöde för 100 m2 hus?
En luftvärmepump tar aldrig in luft utifrån, den cirkulerar bara luften.Det finns ett par undantag som faktiskt har en liten slang de tar in luft utifrån via, men de diskuteras mer eller mindre aldrig.Tror det säljs ytterst få av dessa.
Nja, självdraget fungerar nog bättre ju mer man tillåter luften att stå still och skikta sig - kallt vid golvet och varmt under tak, det gör att "skorstensverkan" blir större och självdraget ökar. Min egen högst personliga uppfattning skall sägas.Däremot så hjälper det ju till att sprida frisk luft från rum med tilluftsventiler till rum som saknar dessa, och beroende på värmepumpsmodell så finns ju både luftfilter, och i vissa fall joniserande funktioner som kan hjälpa till att rena luften man andas in, vilket kan upplevas som en komforthöjande funktion.I cirkulationsläge (som du skrev) så levererar inte luftvärmepumpen någon högre temp än den temp rummet i sig håller.