0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite lustigt att, inte bara du, man vill ha en "snabb" återbetalning/lönsamhet då man investerar i sitt värmesystem. Investerar man i ett nytt golv kommer man aldrig att få någon lönsamhet i den investeringen
Min solcellsmontering startar idag, och jag har nästan ångrat mig innan det börjar, har också svårt att se att de ska löna sig under min livstid, och då är det ju egentligen bara att komplicera husets tekniska system i onödan.Nu gör jag ju detta även delvis för att kunna utveckla företaget, med bättre insikt i hur och vad man vill logga, och presentera det hela på ett bra sätt i vår webtjänst, men ändå.
50 % låter bra. Ofta ligger egenförbrukningen på ca 28 %, men allt beror ju på ... Det som skulle vara intressant att veta är hur mycket solceller i slutänden kan minska BYGGNADENS energianvändning. Byggnadens energianvändning är den energi som påverkar byggnadens energiprestanda och energiklass i en energideklaration.Energin som behövs för att värma vattnet i poolen t.ex. ingår inte i byggnadens energianvändning. Hur mycket av den årliga energianvädningen för tappvarmvatten kan täckas med hjälp av solcellerna t.ex. .... vet inte om man kan ta reda på det. Det blir komplext ...Så då måste du veta när värmepumpen har varit i gång och producerat tappvarmvatten och vad den har dragit då och om då samtidigt solcellerna har producerat el och hur mycket de har producerat då.
Nu vet jag inte vilket elområde detta är i, men jag tror man måste förbereda sig på att elpriset fortfarande kommer dra iväg till absurda nivåer när det är riktigt kallt ute, och då är LLVP och LVVP inte särskilt effektiva. Om det blir en kall vinter kan gaslagrena i Tyskland ta slut och då blir det riktigt otrevligt. Eller om elektrifieringen tar fart på allvar är vi enligt SvK nettoimportörer redan 2027 och det betyder att kontinentens priser kommer styra våra priser till större del.Man kan lösa detta på flera sätt, elda ved, sänka temperatur osv. Men det kan också vara rätt skönt att veta att man med bergvärme inte är påverkad av vädret på samma sätt.