Såhär när sommaren börjar närma sig, och med den även insekter, har jag börjat fundera över någon lösning vad gäller att det kommer in en del småflugor, spindlar och andra kryp. Hittar krypen huvudsakligen i anslutning till tilluftsventilerna, spaltventiler av klicktyp (
https://www.bygggrossen.se/product.html/klickventil-till-traryd-och-sp-fonster-vit?category_id=337). Tänker därför att jag nu ska försöka få på plats ett lite finare filter än det hårdplastfilter som finns inbyggt, vilket endast stoppar större kryp.
Tillverkaren (Traryd) har inga filter att erbjuda till donen. Har därför börjat fundera på någon typ av filtermatta tillklippt i lagom stora bitar, typ G2. Testade med samma filtermatta som till vår Nibe F730. Det verkar fungera hyffsat på de två ventiler jag testat på men tilluften stryps något tror jag.
Ser ni något problem med att sätta in egentillklippta G2 filter i samtliga don och därefter injustera genom att helt enkelt öka fläkthastigheten så att vi når samma frånluftsflöde enligt lufthastighetsgivaren (BS1) i vår Nibe som innan?