Efter åska i somras slutade min f1215 göra varmvatten, och vid omstart mullrade och till slut med små vibrationer (som om den försökte dra igång något men inte orkade), för att sedan bli tyst med LP-larm som gick över till HP/MS-larm efter någon sekund.
Varmvattnet blir alltså lika varmt som vattnet som går ut till radiatorerna, men inte högre.
Jag körde då EP-drift och fick upp varmvattnet i 55grader och gjorde sedan en omstart. Då fungerade allt i ett par månader, till ett nytt längre strömavbrott i tidig höst. Försökte samma grej utan framgång. En elektriker kom (ganska okunnig visade det sig) och just den dagen när han kom slutade mullret vid omstart när jag skulle visa honom. Han bytte ut mjukstartskortet men det gjord ingen skillnad.
På displayen står "DriftP 0" hela tiden. Så min tolkning är att antingen centralkortet eller driftpressostat är problemet.
Läste att det kan vara en lösning att byta ut centralenheten(displaykortet) till nyaste modellen (vilken har menyvalet 3B) för att reglera driftpressostaten att drivas på värme istället för tryck. Nu har detta kort varit rest:at sedan i höstas och Nibe vet inte när det kommer nya.
-Någon som har förslag vad jag kan göra/testa?
-Någon som vill sälja centralenhets-kort av senaste model (med meny 3B)?
-Jag bor i Leksand, och det verkar som den enda serviceteknikern med kompetens (som jag hittat) bor 5 mil bort. Ser på tidigare ägares papper att det kostade 2-3000kr för enbart resan hit för 8 år sedan... Så om någon bor i Leksand och har tips på servicetekniker, säg gärna till.
Tacksam för tips!