0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
95/98 utan etanol finns inte utan endast 95E10 och 98E5 finns, bara som en förtydligande till förra inlägget där man kunde läsa det som att det skulle finnas 95/98 utan etanol.
bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .
Balkarna är ingen precis vetenskap, allt beror på vilken typ av sensor man använder och hur tanken är designad.Vanligtvis är det en vanlig flottör, och tanken är ju formad efter karossen, så den är ju inte en fyrkantig likformad behållare för bränsle, utan är antagligen "störst på mitten" och avsmalnande både uppåt och nedåt.Du kan inte räkna med balkarna, bara tanka, köra, tanka igen och sedan räkna ut vad den dragit som säger något alls om förbrukningen.
Jag vet att det ofta kan ta lite mer tid tills att den första balken försvinner jämfört med de andra.Det är bara att tanka igen om läsa av km ställningen.Troligtvis måste man byta spridarna om man vill köpa på etanol regelbundet. Men här verkar det ha räckt med att rengöra spridarna. https://www.vibilagare.se/reportage/jag-ska-aldrig-tanka-etanol-igenBör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.
Så problematiken är att det väl behövs åtgärder på bilen om man vill tanka E85. Och de kostar säkert pengar. Man måste väl uppsöka någon verkstad i så fall.Den ekonomiska nyttan verkar vara begränsad eftersom bilarna drar mer med etanol. Så i slutänden blir det väl samma km kostnad. Men risken för problem kan finnas kvar.
Det där med igensatta spridare kan du glömma. Det var för över 10 år sedan har jag för mig, i mellanSverige så lyckades de få olämpliga kemikaler i bensinen som de blandade ut till E85. Finns inga såna problem idag.Enda åtgärderna ifall motorn går bra är att inför besiktning sänka etanolhalten till den programmerade gräns som din biltillverkare satt för hur mkt den ska få adaptera upp bränslemängden.En del bilar har ingen gräns och då finns inget problem, de flesta bilar vill ha typ under 50% etanol i tanken för att gå i closed loop.Enda andra problemet är att kallstarter blir svåra under +10 gr C, vilket kan lösas med motorvärmare, extra anrikning vid start (omrpogrammering av ECU eller liknande), eller som jag att köra på typ 10% BF95 och resten E85. Då startar den lätt iaf ner till -10-15.
Inget verkstadsbesök är nödvändigt, se mitt andra svar. Om det lönar sig eller inte får du se med din bil, körstil och väder. (Det går typ hälften så mkt extra sommartid jfrt med vinter). Kallstarter ofta kostar mer med E85 än med BF95.Skulle tro att du kommer fram till att det lönar sig med nuvarande priser.Grovt räknat så går jag breakeven med 2 kr billigare E85.
Ja, det sitter dubbdäck på bilen nu. Jag åker nästan aldrig korta sträckor. Här i staden går jag till fots när jag t.ex. ska handla. Som sagt, man borde kunna blanda valfritt mellan E5/E10 och E85.Men bilen drar betydligt mer med E85 .... och går det något sönder så kan man troligtvis skrota bilen.prisskillnaden mellan bensin och etanol ligger på 4,71 kr just nu.
Kolla också varifrån etanolen kommer.Kan omöjligt tänka mig att det är vare sig miljö eller klimatvänligt att importera etanol från Sydamerika.
Okej, bra att veta.Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen. Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte så fort, då brukar de dra lite mindre. Dessutom körde jag bara på motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).