Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 37992 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2579
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #45 skrivet: 26 april 2006, 22:21:22 »
Ja men just för snål bränsleblandning är ju det som uppstår vid en icke korrekt konverterad motor...

Så de som kör med 50% inblandning och säger att förbrukningen inte ökar lever ju lite farligt, förbrukning SKALL öka.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2579
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #46 skrivet: 26 april 2006, 22:27:28 »
 ;)

Hittade just en mycket bra artikel från helt fristående källa om riskerna och hur det fungerat i tex Brasilien:
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks

Kortfattat, de risker jag tar upp är mycket verkliga...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #47 skrivet: 26 april 2006, 22:31:55 »
Ja men just för snål bränsleblandning är ju det som uppstår vid en icke korrekt konverterad motor...

Så de som kör med 50% inblandning och säger att förbrukningen inte ökar lever ju lite farligt, förbrukning SKALL öka.

Javisst, förbrukning ska öka, men det behöver inte alltid bli så, å på nyare bilar ska det inte ens finnas nån risk för att det ska hända. Det ser elektroniken till, å ställer om för fetare blandning. Klarar den inte av det, så tänds motorfelindikerningslampan, vilket den även gör om man går över direkt till E85. Så hur man vänder å vrider, är det inte etanolen som är orsaken, utan föraren som gjort en tabbe.

Vill Ni själva läsa om problemen, så är här en direkt länk till etanol.nu:s topic om riskerna med etanol: http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f=25

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2579
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #48 skrivet: 26 april 2006, 22:38:37 »
Läs min länk istället eftersom den är av väsentligt högre teknisk prestanda  *roflmao*
Dessutom finns länkar till mängder av information i ämnet inklusive laboratorieförsök på konverterade bilar etc...
http://en.wikipedia.org/wiki/E85

Att motorlampan tänds tas tex upp, det innebär oftast på nyare bilar att den går för snålt, rådet är att genast gå över till en lägre etanolblandning.

Läser du hittar du även positiva uppgifter om etanolen, jag är tekniker och gillar fakta inte hörsägen efter ett års försök, jag vill veta vad som händer efter några år.
« Senast ändrad: 26 april 2006, 22:41:38 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #49 skrivet: 26 april 2006, 22:55:55 »
Läs min länk istället eftersom den är av väsentligt högre teknisk prestanda  *roflmao*
Dessutom finns länkar till mängder av information i ämnet inklusive laboratorieförsök på konverterade bilar etc...
http://en.wikipedia.org/wiki/E85

Att motorlampan tänds tas tex upp, det innebär oftast på nyare bilar att den går för snålt, rådet är att genast gå över till en lägre etanolblandning.

Läser du hittar du även positiva uppgifter om etanolen, jag är tekniker och gillar fakta inte hörsägen efter ett års försök, jag vill veta vad som händer efter några år.

Det finns hur många negativa sidor som helst om etanol, å precis lika många positva, men fan i mig ingen BRA objektiv sida, som bevisar falskt eller sant. Den enda slutsats som går att dra är, etanolen verkar aldrig vara boven. Kola t.ex det här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&previousRenderType=5&d=1064&a=496787 Så ser Du hur olika uppfattningarna är.

mvh humlan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #50 skrivet: 27 april 2006, 07:16:43 »
Det känns som att den som tankar Etanol och tror att man tjänar en massa pengar på det är ute på fel spår eftersom förbrukningen ökar.Har man en gammal bil bör man tänka efter lite extra mycket,på en nyare bil slutar förmodligen motorgarantin att gälla.Om det är miljön man vill värna om så köp en etanolbil,om det är för att spara pengar fortsätt som förr
Tankar från norr *vinkar*

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #51 skrivet: 27 april 2006, 08:08:20 »
Gamla bilar som gått på bly och nu körs utan ombyggnad skall använda blyersättning för att skydda ventilerna,även förgasarslitaget som uppstår.
Men det vet väl var och en.
Dock så går man ned från 98 oktan till 95 när man tankar i etanol,för oktantalet höjjs rejält.Över 98.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #52 skrivet: 27 april 2006, 08:13:16 »
;)

Hittade just en mycket bra artikel från helt fristående källa om riskerna och hur det fungerat i tex Brasilien:
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Risks

Kortfattat, de risker jag tar upp är mycket verkliga...
Intressant läsning. För de som inte orkar med så mycket utrikiska:
två stora risker med stor etanolprocent:
* Om vatteninblandning blir större än 1% skiktar sig etanol-vatten mot bensin och skapar skadliga syror med kallstart som allvarligt sliter motorn.
FFV-bilar har speciell skyddsbeläggning i motor. Chrysler rekommenderar speciell olja som neutraliserar dessa syror. UNDVIK VATTEN i TANKEN.

* Får man för mager blandning skadas motorn och katalysator. Se till att blandningen blir fetare då du blandar i etanol i bränslet.

Min tolkning: undviker man vatten i tanken (bränn inte egen etanol tex) och ser över blandningsförhållanden så sjunker riskfaktorn avsevärt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #53 skrivet: 27 april 2006, 08:40:13 »
UNDVIK VATTEN i TANKEN.
Hmm, enligt vissa inlägg på forum.nu har det hänt att tex Statoil sålt E85 med upp till 30% vatteninblandning! (Av misstag pga de befintliga översvämmningsvarningarna inte fungerar för E85 då vattnet inet skiktas som för petroleumbaserade bränslen eller något)

Då är det ju lite svårt attt skydda motorn. Hur fan kan man lita på att mackarna har vattenfria tankar?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #54 skrivet: 27 april 2006, 10:45:29 »
Herr Brun, Du är helt på rätt spår. Men som Du säger, mackernas problem/slarv, kan Vi inte skydda oss mot, dock fick de inblandade ersättning för de problem som uppstod. Därmot hemkört, är ett självförvållat problem, men i Brasilien är det vanligt att man bränner sitt eget.. ähmm drivmedel  ::) . Sen nämdes nåt om förtjänst.. Ja den blir inte stor, ca 1 till 2 sek/mil just nu, men kommer att stiga, då bensinpriset lär öka kraftigt. Sen tycker jag debatten börjar spåra ur en del. Alltså.., det är INTE meningen att man ska tanka etanol, på ren vinst å förlust, å framförallt inte i gamla bilar. Nyare bilar med insprutning, är inga problem med att köra på 20-30% inblandning, så där kan vara en lämplig inblandning att börja med. Var åxå observant mot förändringar, då etanolen kan lösa upp avlagringar m.m i ledningar å tanken. Det får oftast till följd att bränslefilteret proppas igen, å måste bytas, dock ska detta inte vara nåt problem om bilen bara körts på BF95. Sen tycker jag man bör fråga på t.ex etanol.nu, om man känner sig osäker. Där finns massor av praktisk erfarenhet till många olika bil å mc modeller. Nåt som jag personligen sätter betydligt mer värde på, än div labratorietester. Dom använder ju biltillverkarna åxå bara som förstudier, mer eller mindre, som alltid följs av långa praktiska tester i alla miljöer/klimat, bl.a vintertester i Arjeplog.

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2048
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #55 skrivet: 27 april 2006, 11:51:19 »
Staten beskattar där det finns utrymme.

Svenskarna försökte spara genom att köra med diesel. På den tiden med kilometerskatt satte man räknarna ur spel. Sen blev det hög fordonsskatt på dieselbilar istället, då satte man in galler och lastbilsreggade. Nu åker fordonsskatten upp på lätt lastbil, samtidigt som mp fått igenom kraftigt höjd dieselskatt, och besparingen försvann.

Sannolikt kommer det att bli samma historia med etanol. Det finns ett "utrymme" (differensen mellan att köra på bensin/diesel och etanol), kalla det utrymmet reellt eller psykologiskt eller vadsomhelst, i vilket fall kommer det Sträng/Feldt/Persson/Ringholm/Nuder-typer (fast kanske nästa gång en folkpartist?) som ser utrymmet och inför en skatt.
Med vilken motivering som för dagen är passande - miljön, trafiksäkerheten, regionerna, lantbruksstöd younameit.

Så jag kör bensinturbo och 200 hk och oroar mig för annat till den dagen då det är dags för något nytt. Bränsleceller kanske?

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #56 skrivet: 27 april 2006, 12:15:37 »
Staten beskattar där det finns utrymme.

Svenskarna försökte spara genom att köra med diesel. På den tiden med kilometerskatt satte man räknarna ur spel. Sen blev det hög fordonsskatt på dieselbilar istället, då satte man in galler och lastbilsreggade. Nu åker fordonsskatten upp på lätt lastbil, samtidigt som mp fått igenom kraftigt höjd dieselskatt, och besparingen försvann.

Sannolikt kommer det att bli samma historia med etanol. Det finns ett "utrymme" (differensen mellan att köra på bensin/diesel och etanol), kalla det utrymmet reellt eller psykologiskt eller vadsomhelst, i vilket fall kommer det Sträng/Feldt/Persson/Ringholm/Nuder-typer (fast kanske nästa gång en folkpartist?) som ser utrymmet och inför en skatt.
Med vilken motivering som för dagen är passande - miljön, trafiksäkerheten, regionerna, lantbruksstöd younameit.

Så jag kör bensinturbo och 200 hk och oroar mig för annat till den dagen då det är dags för något nytt. Bränsleceller kanske?



Du har drömläge för etanol. Med turbo bör det inte vara några problem med 40-50 hästar till, efter lite justeringar  :) ;).

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #57 skrivet: 27 april 2006, 18:12:00 »
Jag kommer när allt blir klart att köpa in konverteringskit av den här typen för testning: http://www.alcoflex.com.br/alcoflex_ingles/index.htm Så om nån är intresserad av att köpa till sin/sina bilar, kan Ni höra av er. Det är alltså ett rent privat köp, å ännu ingen försäljning via nån egen firma. Men jag har fått en del erbjudanden, så Vi får se vad det leder till. Priser vet jag inget alls om, bara att dom ligger på 600-1000 sek i Brasilien, lite beroende på var man kollar, å förstås om det är 4 eller 6 cyl motor den ska vara till. Ta er gärna tid, till att läsa igenom det som finns på deras (ofullständiga) hemsida. Den ger ändå en rätt bra inblick om hur allt fungerar, å ger svar på det mesta man vill veta.

mvh humlan.

PS. Priser kommer senare, men dom ville veta lite (mycket) mer först. Klart är iaf att jag får köpa från dom.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #58 skrivet: 12 november 2013, 23:59:06 »
Läs min länk istället eftersom den är av väsentligt högre teknisk prestanda  *roflmao*
Dessutom finns länkar till mängder av information i ämnet inklusive laboratorieförsök på konverterade bilar etc...
http://en.wikipedia.org/wiki/E85

Att motorlampan tänds tas tex upp, det innebär oftast på nyare bilar att den går för snålt, rådet är att genast gå över till en lägre etanolblandning.

Läser du hittar du även positiva uppgifter om etanolen, jag är tekniker och gillar fakta inte hörsägen efter ett års försök, jag vill veta vad som händer efter några år.

Tråd från Hedenhös tid, men nu har det väl iaf gått tillräckligt många år för att vi kan konstatera att snacket om risker med etanol i bensinbilar var högst överdrivet?
Gällande konverteringsboxar finns det en utmärkt svensk box numera för omkring en tusenlapp: http://www.flexitune.se/products.php, Flexitune AutoX4 har jag själv använt för att konvertera en icke bilintresserad grannes Subaru. Har funkat klockrent i ett par år nu.
Exemplen är hur många som helst.
Och sparat pengar, det har jag gjort nästan hela tiden sedan spriten kom in i tanken. (något halvår var det lite billigare att köra på bensin, men resten av tiden sedan 2006 har jag tjänat 1-2 kr/mil.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #59 skrivet: 13 november 2013, 05:10:10 »
Ja den tråden var gammal. Har kört det mesta på e85 sedan 2004. Renare olja vid byte, lägre oljeförbrukning, svalare motor. Oavsett ekonomi eller miljö så fortsätter jag med e85 eftersom jag vill påstå motsatsen, att motorerna håller längre.

Att engine check tänds innebär inte per automatik att bilen går så snålt att det blir farligt. Har en bil som körts på e85 i drygt fem år nu, där den tidigare varianten av flexitune inte fungerade, den gick inte att köra med btr heller. På sommarblandningen av e85 tänds alltid EC lampan. Enbart kallstartsmotstånd på den. Ska kolla upp nyare flexitune så man slipper blandtanka vid -10...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!