0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja men just för snål bränsleblandning är ju det som uppstår vid en icke korrekt konverterad motor...Så de som kör med 50% inblandning och säger att förbrukningen inte ökar lever ju lite farligt, förbrukning SKALL öka.
Läs min länk istället eftersom den är av väsentligt högre teknisk prestanda Dessutom finns länkar till mängder av information i ämnet inklusive laboratorieförsök på konverterade bilar etc...http://en.wikipedia.org/wiki/E85Att motorlampan tänds tas tex upp, det innebär oftast på nyare bilar att den går för snålt, rådet är att genast gå över till en lägre etanolblandning.Läser du hittar du även positiva uppgifter om etanolen, jag är tekniker och gillar fakta inte hörsägen efter ett års försök, jag vill veta vad som händer efter några år.
Hittade just en mycket bra artikel från helt fristående källa om riskerna och hur det fungerat i tex Brasilien:http://en.wikipedia.org/wiki/E85#RisksKortfattat, de risker jag tar upp är mycket verkliga...
UNDVIK VATTEN i TANKEN.
Staten beskattar där det finns utrymme. Svenskarna försökte spara genom att köra med diesel. På den tiden med kilometerskatt satte man räknarna ur spel. Sen blev det hög fordonsskatt på dieselbilar istället, då satte man in galler och lastbilsreggade. Nu åker fordonsskatten upp på lätt lastbil, samtidigt som mp fått igenom kraftigt höjd dieselskatt, och besparingen försvann.Sannolikt kommer det att bli samma historia med etanol. Det finns ett "utrymme" (differensen mellan att köra på bensin/diesel och etanol), kalla det utrymmet reellt eller psykologiskt eller vadsomhelst, i vilket fall kommer det Sträng/Feldt/Persson/Ringholm/Nuder-typer (fast kanske nästa gång en folkpartist?) som ser utrymmet och inför en skatt. Med vilken motivering som för dagen är passande - miljön, trafiksäkerheten, regionerna, lantbruksstöd younameit.Så jag kör bensinturbo och 200 hk och oroar mig för annat till den dagen då det är dags för något nytt. Bränsleceller kanske?