Har tillverkare/importör/försäljare lämnat en garanti så är det också han som bestämmer garantivillkoren (ev kopplat till något standardavtal i branschen), om inte du som kund har förhandlat dig till något annat innan köpet och i så fall sett till att det finns nedskrivet i ett undertecknat kontrakt. Så vad som gäller är vad som står i de garantipapper som överlämnades till dig vid köpet.
Förutom den garanti som tillverkaren eventuellt har lämnat, kan man ju i Sverige också tillämpa konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen, om du köpte värmepumpen som privatperson (observera att de lagarna ENDAST gäller för köp gjorda av privatpersoner, alltså inte om man har köpt något i egenskap av t ex företag, lantbruk eller förening).
Dessa lagar gäller vanligtvis i 3 år efter köp men i vissa fall (t ex då det rör sig om byggnadsarbeten eller eventuellt prylar som är fast installerade i en byggnad) kan det röra sig om 10 år.
För att tillämpa någon av dessa lagar måste du dock kunna bevisa att felet/skadan fanns redan vid köpet även om den inte visade sig förrän senare. Detta till skillnad från om man ska åberopa garanti, då är det säljaren som har bevisbördan.
I det här fallet kan det vara värt att kolla lite närmare vad det egentligen är för fel på värmepumpen. Många kyltekniker är inte så kompetenta när det gäller felsökning på detaljnivå och dömer hellre ut t ex en hel utedel än att lägga ner lite tankemöda på felsökningen.