0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Går pumpen vid aktuella punkter?Värme eller för varmvatten? Värme lägre framledning och för varmvatten är den högre.
Givarna som sitter i värmepumpar är inga precisionsinstrument. De kan visa fel med någon grad. Små differenser kan därför bli konstiga utan att det är något fel. 35 grader som max är när pumpen värmer huset. När den gör varmvatten blir temperaturen högre, upp till 55 grader är rimligt. Är varmvattentemperaturen inställd på 60 grader är 63 grader på värmebärare ut rimligt i slutet av en varmvattenkörning. Så hög varmvattentemperatur är inget jag rekommenderar. Det sliter på kompressorn och förbrukar mer el. Räcker varmvattnet till med lägre inställd temperatur skulle jag rekommendera att sänka varmvattentemperaturen. För egen del skulle jag sänka varmvattentemperaturen även om det skulle bli brist på varmvatten ibland.Rimliga differenser när kompressorn går är 3-4 grader på köldbäraren och 5-10 grader på värmebäraren om det finns radiatorer i huset. Är det uteslutande golvvärme är 5 grader eller lägre rimligt. Kallare ute ger större differens.
Är osäker på din fråga: Vad menar du med aktuella punkter? Samt, menar du att bvp går för värme och varmvatten vid olika tidpunkter, och att jag kan ta fram detaljer för vad som tillverkas?
Zyberdude menar väl punkterna du valt ut i din bild. Pumpen gör ju inte värme och varmvatten samtidigt, så utan tilläggsinformation är det svårt att veta vad den gjort när du läst av värdena. Står kompressorn still är köldbärarens temperaturer helt irrelevanta eftersom köldbärarpumpen inte går.Dina värden ser helt normala ut enligt mig. Här ser du hur köldbäraren beter sig vid kompressorstopp. På värmebärarsidan ser du hur temperaturen stiger när den gör varmvatten och hur dT är 0 när kompressorn står still.
Om det är några konstigheter eller inte går inte att säga på det här stadiet, informationen är lite ostrukturerad. Temperaturvärdena måste vara när kompressorn har gått ett tag, i annat fall säger de inget, helst också med upplysning om pumpen gör varmvatten eller värmer huset men det brukar framgå av temperaturerna. Det finns radiatorer i huset. Det brukar vara så att radiatorerna är dimensionerade för högre framledningstemperatur än golvvärmen. Finns det en extra cirkulationspump med fördelare till slingorna för golvvärmesystemet? Räcker värmen på övervåningen till eller är det för svalt där?