Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
RW25 eller RW35
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
11
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: RW25 eller RW35 (läst 26924 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9120
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: RW25 eller RW35
«
Svar #45 skrivet:
22 juli 2024, 10:33:13 »
Citera
Det är väl bara att du kollar med din säljare eller supporten om dom har några uppgifter om eventuella uppdateringar.
Dom flesta säljare och vanliga supporten borde kunna ge besked om detta.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36054
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #46 skrivet:
22 juli 2024, 10:37:04 »
Citera
Jag förutsätter att jag vetat nu om de hittat och åtgärdat något.
Men jag har förstås ställt frågan, vi får väl se om/vad de svarar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #47 skrivet:
24 juli 2024, 08:37:27 »
Citera
Nu har jag fått besked.
Man har gjort en uppdatering av mjukvaran som omfattar både problem med bristande effekt vid extremt kallt väder, och problem med avfrostning under vissa specifika förhållanden. (inget som vi fått några klagomål på)
Alla maskiner som finns i lager (Från midsommar och framåt) har den uppdaterade mjukvaran.
Har man upplevt problem på redan installerade maskiner får man väl vända sig till sin installatör antar jag.
Det kan förstås finnas återförsäljare som har de äldre maskinerna i lager, så som kund får man nog ställa frågan.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 851
Karma +1/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #48 skrivet:
28 juli 2024, 18:40:35 »
Citera
Har även RW 50 samma problem?
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #49 skrivet:
28 juli 2024, 19:44:12 »
Citera
RW50 behöver man ha väldigt stor öppen yta för att vara intressant och knappast lämplig för någon vanlig fastighet .
Har dom upptäckt samma mjukvarufel som inträffar vid -25 och kallare så lär dom också vara åtgärdade som finns på lager hos Mitsubishi.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Antal inlägg: 279
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #50 skrivet:
29 augusti 2024, 17:29:27 »
Citera
Finns det några datum på RW35:orna som man som kund ska vara uppmärksam på och ställa frågan om de har senaste mjukvaran?
Läst igenom tråden och som jag tolkar det var det inget problem med äldre RW35 sedan kom de med en annan mjukvara som började uppdaga problem, senare finns en ny mjukvara igen då detta ska vara fixat. Finns det några datum med den "dåliga" mjukvaran? Sent 2023 till mitten av 2024, är det "problempumpar"? Eller finns det bättre specificering?
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #51 skrivet:
29 augusti 2024, 22:20:52 »
Citera
Knappast någon återförsäljare som sitter på större lager av RW35 och betyder att maskiner som levereras från Mitsubishis lager har eventuella uppdateringar.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #52 skrivet:
30 augusti 2024, 07:52:03 »
Citera
De som har äldre maskiner på lager kan ju beställa nya kretskort till dem, men det skadar ju inte ställa frågan ändå.
Det kan dessutom finnas ÅF som inte ens vet om att det varit några problem, vet inte hur brett ME gått ut med info om detta till sina ÅF.
Jag vet inte när problemen kom, men vi har i alla fall inte haft några klagomål på maskiner monterade före hösten 23, tydligen var det klagomål i Finland redan innan, men jag vet inte om de maskinerna kommer i samma laddningar som den svenska generalagentens.
Hösten 23 kom sonen in på kontoret och sa "nu har Sumo fått ny mjukvara, den startar inte upp på samma sätt som tidigare, så det tar längre tid att testköra maskinerna..."
Om det innebar att även problemen med låg uteffekt vid extremkyla kan jag dock inte säga säkert, men något hade i alla fall ändrats då.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #53 skrivet:
30 augusti 2024, 08:11:59 »
Citera
Ja som kund är man ju rätt intresserad att man inte köper ett känt (mer eller mindre då) problem, även om det är lösbart så är det ju mycket bättre att inte få problemet.
Det måste alltså bytas kretskort, det är inte bara en mjukvarugrej?
Just scenariot att installatören inte känner till problemet som oroar och är oförstående till frågan samt att det lagerhålls maskiner verkar inte vara ovanligt här om man ska tro annonserna, som oftast är formulerade, "nu har vi kampanj tills lagret är slut" och andra formuleringar med samma innebörd, känslan är att de har pumpar hemma, om det gäller just RW35 vet jag ju inte då det oftast är ett gäng pumpar som exempel i dessa annonser.
Man är ju måttligt intresserad att upptäcka problemet just när det är som kallast och effekten behövs, därför är det ju intressant att vara säker när beställningen görs, att man köper "fungerande" grejer. Seriösa installatörer som känner till problemet borde ju inte alls vilja installera något med ett känt problem, men likt någon tråd om HZ25XKE vs ZKE så finns det väl alltid någon som vill smyga iväg sitt lager, som kund så kommer dom tankarna iaf.
Den rimliga hanteringen vore ju att Mitsubishi ser till att alla pumpar som gått ut uppdateras, vara sig det behövs eller ej, man borde ju ha batchnumren och kunna spåra dessa pumpar utan någon jätteinsats, problem kan ju vara om installatören gått i konkurs och det blir svårt att spåra kund.
Liknande en återkastning vad gäller bilar, men ett bokat besök från installatören på Mitsubishis bekostnad, att inte göra det till kunder som inte klagat är ju inte juste alls, då man inte alltid vet vad man kan förvänta sig, men inte fått vad man köpt, givetvis inget som ska belasta installatörerna men tillverkaren, allt annat är oseriöst i mina ögon.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #54 skrivet:
30 augusti 2024, 09:54:43 »
Citera
Jo, det är mjukvara, men det finns ingen utrustning för att uppdatera i fält ännu.
Jag vet inte vad som är problemet, kanske är det inte ens alla maskiner som berörs, det där vet nog bara de som programmerar.
Mmm, om tillverkaren står för kalaset så finns det ju ingen anledning för ME Sverige att ducka, men jag tycker det är svårt att argumentera för det ena eller andra när man inte vet hela sanningen.
Men i princip håller jag med, är det att seriefel som berör alla maskiner så borde i vart fall de som bor på en ort med DUT längre än var begränsningen aktiverades få en uppdatering.
Kanske är det bara så att de väntar tills det går uppdatera i fält, jag har ingen aning.
Stockholm och söderut är det nog ett ickeproblem.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #55 skrivet:
30 augusti 2024, 10:10:32 »
Citera
Nå så länga men inte vet är det svårt att kräva en lösning, men det gör att man som kund drar öronen åt sig, även om man bor där man kanske inte märker det, det är iaf så att man köper något som inte håller vad det lovar.
Det är ingen jättegrej att en bil inte kan köra 205 km/h utan bara 180 km/h, eller att den inte gör 0-100 på 6 sek utan 7 sek, även om man inte märker det så blir det ett problem för att du misstänker att du inte fått vad du betalt för.
Än värre om man upptäcker det, säg att bilen är en ambulans, visst överdramatiskt, men det jag vill påskina är att det är rent dumt från tillverkaren att lämna det öppet, varför skulle jag som kund inte välja Panasonic istället? Jag menar att det sår en misstro, sen köper jag absolut att man väntar på en patch istället för att byta delar, men då bör man vara öppen att man gör just det. Alla tillverkare stöter på problem, det är hur man löser det som ger/tappar förtroende, kan tänka mig att som installatör är det inte populärt att sälja något som ev. kan leverera något annat än lovat, nu verkar ju de nya SUMO 35 hålla vad de lovar, men det inger inte förtroende för mig som kund, man vill liksom veta att man inte får en "ful-batch", iaf tänker jag så.
Jag skulle nog vänta ett år eller köpa ett annat märke, om man inte får svart på vitt att pumpen man vill köpa är vad den utger sig för att vara, lite som att jag kan bli skeptisk till effekt från tillverkare, då man ser att det borde vara problematiskt att leverera värmen de lovar i kyla. Som kund sitter man redan i rävsaxen så att säga när man har alla fakta (kylan har kommit och pumpen inte levererar vad som angetts, inte enkelt att göra något i det läget. Vad man som kund kan göra, är att göra läxan innan köpet, även vad gäller installatör för att vara nöjd i slutet. Håller med om att det kan vara värt någon tusenlapp i slutändan att känna sig nöjd som kund. Över 10 år (förväntad livslängd) är 2000 kr ingenting, samtidigt som det för vissa kan vara avgörande om de kan köpa en pump alls, men för mig så ser jag nog att minimering av missnöjdhet är värt några kronor, kanske 200kr/år:)
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #56 skrivet:
30 augusti 2024, 10:48:41 »
Citera
Ja, är man typen som inte litar på någon ska man nog inte köpa en luftvärmepump alls, det är väl min högst personliga reflektion.
OM man känner till problemet, och frågar säljaren om den är uppdaterad, så kollar han väl upp det om han inte vet säkert.
Märkligare än så är det inte.
«
Senast ändrad: 30 augusti 2024, 10:51:25 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #57 skrivet:
30 augusti 2024, 11:15:39 »
Citera
Så gott som alla tillverkare får någon gång något strul, skillnaden är väl att det inte alltid kommer ut till kunder innan tillverkaren hunnit åtgärda detta.
Det viktiga är att tillverkaren tar tag i detta och åtgärdar eventuella problem.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #58 skrivet:
30 augusti 2024, 13:20:07 »
Citera
Nja, det är rätt stor skillnad på att inte lita på säljare, säljsiffror och att inte lita på någon, jag tror det är sunt att vara skeptisk.
Det är alltid dumt och trist att bli lurad, eller känna sig lurad, det är innan man har bästa förutsättningarna att bli nöjd.
Luftvärmepump är inget undantag, varken sämre eller bättre. Den installeras av en anledning, att bli billigare än direktel inkl utlägget och sämre komfort (ljud, ojämnare värme, mellan rum).
Tillverkaren ska ta tag, erkänna och lösa problemet, när problem uppstår, som sagt fel kan alla göra och råka ut för, men det ska inte bli så att gnällande kunder får fördel mot alla andra kunder, problemest ska lösas hos alla och att det är tydligt att det är tillverkaren som bär ansvaret, inte bristande installation eller gasmängd etc.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #59 skrivet:
30 augusti 2024, 15:09:02 »
Citera
Det är väl ingen som skrivit att eventuella fel inte ska åtgärdas !
Men om man ska köpa nytt oavsett märke och man vet om att det funnits saker som ska uppdateras så är det bara kolla med återförsäljare att den är uppdaterad.
Viktigast är att tillverkare/generalagent åtgärdar eventuella problem.
«
Senast ändrad: 31 augusti 2024, 07:57:22 av TS Comfort AB
»
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
11
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
RW25 eller RW35
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1272
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info