Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av vattentryck Comfort Zone CE65 vid kranläckage.  (läst 693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JörgenMH

  • Gäst
JörgenMH
Stänga av vattentryck Comfort Zone CE65 vid kranläckage.
« skrivet: 03 mars 2023, 15:52:50 »
Hej!
Har ett litet problem…

Jag har en äldre Comfort Zone CE65.
Problemet är att jag har 2 droppande kranar i badrummet på övervåningen som behöver åtgärdas. Behöver byta den keramiska insatsen i två kranar. Jag har letat efter ventiler på rören gör att kunna stänga av vattnet till kranarna men det finns inga.

Frågan är då hur jag går tillväga för att stänga av vattnet via pumpen? Om det är görbart? Eller måste jag stänga av inkommande vatten helt och vad händer med vattnet i pumpen. Systemet är väl slutet? Vill ju inte behöva tömma hela systemet. Vattenburen golvvärme och radiatorer är också anslutna till pumpen.

Jag vill helt enkelt stänga av vattentrycket upp till övervåningen för att kunna byta insatserna i blandarna.

Hur kan jag gå tillväga!
Alla tips emottages…även tips om att lindra löckan innan delarna är utbytta.
/Jörgen

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Stäng av vattnet i huset helt vid vattenmätaren. Byt packningarna. Sätt på vattnet igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

JörgenMH

  • Gäst
JörgenMH
SV: Stänga av vattentryck Comfort Zone CE65 vid kranläckage.
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2023, 16:11:50 »
Stäng av vattnet i huset helt vid vattenmätaren. Byt packningarna. Sätt på vattnet igen.

Ok!
Och då är det inget annat att tänka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Själva bytet av packningarna kan kräva viss tankeverksamhet beroende på hur armaturen är konstruerad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

JörgenMH

  • Gäst
JörgenMH
SV: Stänga av vattentryck Comfort Zone CE65 vid kranläckage.
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2023, 21:36:03 »
Själva bytet av packningarna kan kräva viss tankeverksamhet beroende på hur armaturen är konstruerad.

Det har jag koll på.
Mest orolig för trycksänknigar i systemet/pumpen men får ge det ett försök då.

Tack för svar!
/J

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmevatten och varmvatten är helt skilda från varandra så stäng inkommande och byt packningar/kägglor.

JörgenMH

  • Gäst
JörgenMH
SV: Stänga av vattentryck Comfort Zone CE65 vid kranläckage.
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2023, 10:45:01 »
Värmevatten och varmvatten är helt skilda från varandra så stäng inkommande och byt packningar/kägglor.

Tack!

Insatts beställd…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!