Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utveckling 2009 till idag, Ã¥rsförbrukning  (läst 402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Utveckling 2009 till idag, årsförbrukning
« skrivet: 01 mars 2023, 16:16:14 »
Kollade just på mitt energibolags hemsida, och de hade statistik sedan maj 2008 sparat.
För oss har det gått som mest 32000 kW och förra året var vi nere på, 22650 kWh, nästa år räknar jag med ca 17 000-18 000 kWh.
Och, jag är nära att ta köpbeslut på en solcellsanläggning med ca 10 kW uteffekt, efter det borde vi kunna komma ned till ca 10 000 kWh/år netto inköpt.

Jag kollar ju rätt mycket på olika börsanalytiker, forskare, klimatalarmister, klimatskeptiker och så vidare, för att skapa mig en så bra bild som möjligt av vad framtiden har i sitt sköte, och det som står allt mer klart för mig är att vi kommer att hamna i en lång period av brist på olja, gas och metaller - det kommer att pressa upp priserna på energi, det i sin tur kommer att skapa en inflation som biter sig fast.
Att vara skuldfri och ha en låg energiförbrukning kommer att vara viktigt om man vill kunna leva gott på relativt små inkomster som pensionär.
Brist på olja och gas får vi för att införandet av ESG-krav på fondförvaltare och banker har gjort att det varit svårt för fossil-industrin att finansiera prospektering och uppstart av nya fyndigheter, det kommer vi att märka inom 1-2 år, med en bristsituation som åter pressar upp priserna på olja och gas, oavsett vad som händer i Ryssland.
Att de stora multinationella företagen tagit sin hand från Ryssland kommer troligen dessutom att minska utvinningen som sker i Ryssland och exporteras till andra delar av Världen.
Metaller till bilar, vindkraftverk, elmotorer, generatorer och batterier kommer att kräva en mångdubblad gruvdrift för att omställningen ska kunna bli verklighet, och eftersom det är praktiskt omöjligt, och miljömässigt en katastrof så kommer metallpriserna att gå genom taket - omställningen kommer att ta tid, och bli dyr - och jag tror att vi i västvärlden är de som kommer att få betala priset för detta - då bara vi som är rika, och "bryr oss" om klimatet kommer att kunna driva detta projekt vidare framåt i en skaplig takt, resten av världen kommer bara titta på oss och undra vad vi egentligen håller på med...
Såg nåt om att gruvdriften efter vissa metaller skulle behöva öka med 7000% för att tillgodose de behov som finns...
Kopparbristen kan nog komma inom ett år redan.
« Senast ändrad: 01 mars 2023, 16:40:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!