Jag blir lite konfunderad när jag läser att de som kör luftvärmepumpar ofta stänger av sina element och litar på att pumpen ska sköta uppvärmningen. Om nu en luftpump är så bra så borde väl elementen kunna vara på som vanligt och låta termostaterna sköta när de slås på eller av??
Eller är det så att de som skaffat luftpump är så angelägna om att spara så mycket kwh som möjligt för att försöka bevisa att det är ett bättre köp än en bergvärmepump?
Är det ingen som har hört talas om värmekomfort?? Själv skulle jag aldrig kunna stå ut med att det är kallare i vissa rum bara för att kunna spara in några kwh el. Att samtidig ha en maskin som blåser och låter i huset är heller inget som tilltalar mig.
Vid min installation av bergvärme ökade jag innomhustempen från 21 till ca 23 i hela huset (210 kvm, soutteräng).
För att svara på frågan om elementen, så är det så att det finns ofta (alltid?) ett visst kallras från förstren och om elementen var på som vanligt skulle dessa vara på ganska mycket och VPn skulle gå mindre. Det förstår du säkert.
Med en L/L-VP får man en temperaturskillnad i huset där det blir kallare vid väggar och fönster. (Mer desto mer läckande hus man har) Det är en omständighet man får ta med den här uppvärmningstekniken. Det finns fler nackdelar. I England t ex är det vanligt med temperaturskillnader inomhus.
Andra uppvärmningstekniker har andra nackdelar.
Olika människor betonar olika för- och nackdelar. Här precis som för andra produkter. (En del kan inte tänka sig annat en en stor bensinslukande bil, medan andra inte kan tänka sig just en sådan bil).
Ofta har människor det kallare i vissa rum. T ex källare och garage. Jag har haft det så så länge jag bott i villa (och det är länge). Oavsett uppvärmningsteknik.
Du är säkert gammal nog att inse att andra människor kan ha andra preferenser än vad du råkar ha.