Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teori och test av nattsänkning (temperaturhöjning) mot börsel  (läst 587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har nyligen ändrat mitt elavtal från fast pris till börsel. Inatt och imorgon kommer ett ypperligt tillfälle att försöka höja temperaturen nattetid när elpriserna är låga och förhoppningsvis ha låg förbrukning imorgon när priserna är höga.
Såhär ser prisnivån ut för kommande dygnet:
Ikväll från 22:00 - 07:00 = snittpris ~4c/kWh
Imorgon 08:00 - 19:00 = snittpris ~22c/kWh

Planen är att lägga på "nattsänkning" med att höja temperaturen 2 grader mellan 22:00 - 07:00. Lite extrema prisskillnader just imorgon så passar bra att experimentera då det inte borde kunna gå helt galet. Har tyvärr ingen logger utan kan bara se starter och driftstimmar i min CTC EcoHeat. Däremot ser jag med ett dygns fördröjning förbrukning och pris per timme från elbolaget.

Teorin jag funderar över här är ifall det egentligen fungerar dÃ¥ligt att göra sÃ¥här när man har vattenburengolvvärme ingjuten i betongplattan. Temperaturhöjningen ska ju nog fungera, men tänker att sen vid sänkningen igen till normala sÃ¥ kommer framledningen skicka ut kallare vatten sÃ¥ blir ju pÃ¥ ett sätt dÃ¥ att cirkulationen försöker kyla golvet. SÃ¥ kanske helt fel system att använda i vattenburet i betong. Hur som helst är prisskillnaden kommande dygnet sÃ¥ stor sÃ¥ ska ju inte gÃ¥ helt galet sÃ¥ länge jag fÃ¥r nattsänkningen svängd rätt väg i CTCn.  ;)
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3003
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Då det övergår till normalt så tillförs ju inte kyla i golvet. Är ju samma vatten som körs. Stängs vb pumpen av eller saktar ner om i gen värme tillförs?

Den pump kommer inte att behövs köra alls då du övertempererat golvet, tills det svalnat av som det brukar. Golvvärmen är ju trög så eventuellt blir det varmare i huset mot imorgon kväll först, så får du köra på med ordentligt med värme följande natt om energin är billig.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Du har ju nog sÃ¥klart rätt där om att vattnet inte kyls, tänkte inte klart där.  :)
Pumpen stannar nog helt emellan, den är årsmodell 2006 om jag minns rätt.
Om jag inte blir helt positivt överraskad av resultaten så är det här nog bara ett kortvarigt test. Ville passa på nu när det var så stor prisskillnad under dygnet.
Ã…terkommer med resultat.
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Tyvärr fick jag bara tag i dåliga grafer nu men ser nog ut som försöket med natthöjning var lyckat.
Grafen här nere visar en jämförelse i förbrukning från tisdagen vs. 20de December som hade liknande temperatur under dagen.


Så genom att höja temperaturen under natten lyckades jag hålla nere förbrukningen under tiden elpriset var högt. En sista minuten ändring jag gjorde ångrar jag. Det var att jag justerade upp temperaturen 3 grader istället för 2 grader under natten som jag hade tänkt. Det gjorde att elstaven hade skjutit till med 4kW under dygnet som jag inte tror den hade gjort annars.

Jag var kanske lite oklar också om själva temperaturändringen. Inomhus har jag ställt termostaterna på 18 grader i de flesta rummen. Istället för att gå under det så höjde jag upp termostaterna under natten 3 grader under samma period som natt-"höjningen" låg på. I alla fall så även om jag lyxade till med extra värme då under natten så när jag jämför förbrukningen så löndes det i alla fall pga att det var så stor prisskillnad mellan natten och dagen.

Jag nog fortsätta med nattsänkningen men bara de dar då det är så här pass stor prisskillnad. Även lite extra pillande då jag måste justera rumstermostaterna manuellt för att de inte ska jobba emot temperaturhöjningen jag försöker uppnå nattetid.
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!