0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SCOP = Seasonal COP. Ett genomsnittligt COP som avser verkningsgraden för värme sett över hela året.
För bra luftluftvärmepumpar ligger det över 4 i kallt klimat och det kan också vara över 4 för luftvatten vid 35 °C framledningstemperatur i kallt klimat.
Har du inga felkoder från systemet?Är det egna energimätningar eller maskinens?Lite spontant låter det som att systemet har för lite gas att jobba med.Men det bästa och billigaste är att boka en service av tekniker
Jag har likadan utedel som du och har exakt samma problem. Drar ca 3-4500W och klarar inte att jobba upp värmen ordentligt. Har försökt tvinga den att köra framledningstemperatur på 55 grader men den fixar bara ca 42 och då har vi nollgradigt ute. Tror ni jag kan ha samma problem med kompressorhaveri?Låter precis som de symtom jag hade på vår utedel. Antar att kompressorn går dygnet runt också. Om inte annat så kan det vara påväg till att kompressorhaveri. Be en kyltekniker komma och se över, kan vara så att även din läckt köldmedium. Vi fick vår utbytt idag, ska bli intressant att se vad förbrukningen landar på.