0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja gissa två gånger!!Våran fungerar helt perfekt i alla väder sedan installation, hur bra som helst. Varför ska man ha en uppkoppling om pumpens styrsystem gör sitt jobb? Jag loggar data från den så jag har råkoll på hur den fungerar men inte håller jag på och fipplar i nån app för att den behöver det, den sköter sig själv och talar om om någonting inte är bra. Vilket inte har hänt ännu förutom när det var dags att byta filter som blivit för igensatt en gångDet är sant att märket är mycket mindre än den stora konkurrenten men det betyder inte att den är sämre. Du får själv skumma igenom alla inlägg där folk beskriver allehanda problem dom har eller haft eller fortfarande har, det är en hel del. Det är också sant att ju fler pumpar som sålts, desto större risk att det finns kunder där problem uppstårFelen som finns är allt ifrån komponenter som går sönder till märkligt styrsystem, konstiogt beteende vid avfrostningar och hunger på varm luft vid kallare väder för att kompressorn ska levererera. Jag anser dessutom, min personliga reflexion, att de tidigare modellerna 750/730 delvis är felkonstruerade, det har jag skrivit om ett par gånger. Den nya modellen som ska komma ser bättre ut i det avseendet men den finns inte ännu vad jag vet och den är dessutom ett oprövat kort. Men även Comfortzon ägare har haft problem, dock inte tillnärmelsevis lika många inlägg om ditoOm min Comfortzone pajar kommer jag få väldiga problem. Jag kommer aldrig välja en 750/730 och är tveksam till om Comfortzone har tillräckligt bra support om man nu skulle behöva det. Möjligt att ersättaren till 750/730 kan komma att bli mitt val, tills dess glädjer jag mig åt den pumpen jag har som har varit en verklig trotjänare
Min allmänna känsla är ändå att det är relativt lite problem med Comfortzone. Man ser väldigt få inlägg om felande växelventiler, fläktlager, kompressorer som inte vill varva upp när det blir kallt mm vilket är frekvent återkommande teman för andra fabrikat
Det var dessutom svårt att hitta någon som ville installera en ny CZ trots att jag bor i närheten av Uppsala. Fler som jag då kontaktade sa helt enkelt nej till att ta på sig ett jobb med CZ. Detta var alltså ca 3 år sedan.
CZ säljer ju alla sina värmepumpar via samarbetspartners/installatörer vad jag har förstått. Så de borde väl installera pumpen. De verkar ju ha en servicepartner i närheten av Uppsala. https://comfortzone.se/kontakt/