Hej!
Jag lägger ut detta för att jag behöver Er hjälp där ut i "stugorna" med mitt tänk.
Och Brainstorming är bra, för då föds många nya ideer och nya lösningar.
Många kommer säkert att tänka, vad håller han på med. Men den risken tar jag.
Men jag besparar mig gärna dom negativa kommentarerna.
Okej då kör vi.
Om vi tar grund förutsättningarna.
Huset är en enplans villa 125KVM byggd på 1990 med krypgrund ca 1,5meter space.
Huvudsakliga uppvärmningen är ett balanserat luftvärmesystem med FLVP. Tillskottsvärme
som Braskamin, Elradiatorer, LLVP och El golvvärme i badrum finns också.
Huset installerades med en CTC Master 104 + LVA1E vid nybyggnationen. Den räckte till 2005. Den totala årsförbrukningen då ca 12-13.000 KW/tim.
CTC Master 104 byttes 2005 till en IVT 590 och den klarade sig fram till nu. Då den totala årsförbrukningen låg på ca 23.000 KW/tim.
Men då tillkommer även ett SPA bad som installerades 2019. Då kunde jag ligga å snitta 100-120 KW/tim per dag i Dec o Jan.
Kurva Eon.jpg
Var står vi idag.Huvudsakliga uppvärmningen är IVT 860 + IVT LVA 1E(Ombyggd med extra Vattenbatteri, alltså 2st.) Med arbetstank 100L och cirkulationspump.
På IVT 860 är arbetstanken kopplad där man normalt kopplar in radiator och golvvärme. Och jag har valt att plocka bort el patronerna ur LVA-t och
ersätta dom med vattenbatteri Nr2. Som kommer från liknande fabrikat. Vattenbatterierna ligger parallellt kopplade, med flödet balanserat mellan dom. Framledningsgivaren sitter på returen från arbetstanken till VP. Skillnad mellan framledningstemp och returen ligger på ca 2,5grad.
Kopplad enligt skiss: Principskiss Arbetstank.jpg
Inställningarna på pumpen: InstFLVPpump1.jpg
InstFLVPpump2.jpg
InstFLVPpump3.jpg
InstFLVPpump4.jpg
InstFLVPpump5.jpg
Kompressorn går på lägsta effekt, 27,5%(25% är spärrad) när den producerar värme.
Och man får ut 2200KW kompressor effekt.
Vad är då "problemet":- Får många start och stopp på kompressorn. Vilket inte är bra i längden.
- Jag funderar att koppla in SPA-badet, via värmeväxlare.
- Skulle vilja koppla in den på "rätt" sett. Då att LVA aggregatet skall ligga på samma sida varmvatten slingan.
- Använda vatten fläktkonvektorer, som är termostat styrda med rumsgivare. Enligt frugan är det uteslutet med radiatorer....
- Koppla in radiator i lilla toaletten, Där sitter elelement idag.
- Ha möjlighet att ansluta värme till garaget i framtiden.
- Se bifogad skiss.
Huset Värme Konvektor beskärd minskad storlek.jpg
Myson kickspace 80D o 800.jpg
Frågor som dyker upp vid ombyggnaden:- Volymtank eller Arbetstank?
- Kan man dra rören enligt skissen, 2-lednings system?
- Hur fördelar man flödet mellan förbrukarna?
-
?
Väldigt tacksam för inputs och förslag.
Men tro inte nu att jag är helt dum i huvudet, då för att jag ev. inte kan alla tekniska termer och har dom ideer som jag har.
Jag är en allmänbildad tekniker, som kan lite om mycket. Som är praktisk lagd ända ut i fingerspetsarna, som gillar att lösa problem.
Har Ni kommit så här långt i texten. Så tackar jag för Ert intresse.
Ha det bra, MVH Michael