Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Luft/Luft  (läst 1702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny Luft/Luft
« skrivet: 19 december 2022, 09:04:56 »
Hej!

Jag är på jakt efter en ny luft/luft-värmepump då vår gamla Sanyo inte orkar ge oss tillräckligt med värme längre...

Förutsättningar:
- Två våningar på totalt 180kvm.
- Huset värms primärt av luftburen värme, men jag vill såklart att luftvärmepumpen ska tillföra den mesta av värmen och att ventilationssystemet ska hjälpa till att driva ut värmen i alla rum.
- Placering är i trappen/hallen där också intaget till luftvärmen sitter, så hög värme i hallen bör innebära bra spridning till övriga rum. Bör fokus vara på lång kastlängd för att "träffa" intaget?
- Vi bor i Västergötland

Vad är en lämplig pump för oss? Jag har tittat på Daikin Caldo II XRH40 för dess goda SCOP samt att den verkar täcka ett så stort hus som vi har. Frågan är dock om man bör fokusera på värmepumpens kvm-förmåga när vi ändå har luftburna systemet som kan driva ut värmen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 10:10:17 »
Hej! Det fungerar inte bra att kombinera luftvärmeaggregat med luftluftvärmepump, åtminstone om du inte tänkt ha 45 °C grader varmt i entréhallen där insuget till luftvärmeaggregatet sitter. Den billigaste lösningen är förmodligen att skrota luftvärmeaggregatet och sätta en luftluftvärmepump per våning och sedan några elradiatorer i rum som inte nås av värmen från LLVP. Det är bättre med en LLVP per våning än en värsting-modell på nedervåningen. Annars finns det ju också luftvärmeaggregat med vattenburet batteri som t.ex. kan anslutas till en värmepump men det blir en helt annan prisnivå.
« Senast ändrad: 19 december 2022, 10:14:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad markooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #2 skrivet: 20 december 2022, 15:10:12 »
Tack för svar!

Jag har iofs sett flera som är väldigt nöjda med att kombinera Luft/luft med luftburen värme, men som du säger kanske det är värt att titta på två pumpar snarare än en. Vilken pump skulle du rekommendera för en sådan installation?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #3 skrivet: 20 december 2022, 16:17:35 »
Ett problem med luftvärmeaggregat är ju att om man stänger av värmebatteriet så blir det kallt i rum som LLVP inte når att värma och har man värmebatteriet påslaget så konkurrerar den nästan ut LLVP i de rum LLVP annars ensam skulle kunna värma fullt ut för att spara energi.

En modell som fått mycket bra recensioner är Mitsubishi Hero 2.0 LN25 och LN35. De ger 3,2 kW respektive 4,0 kW vid -15 °C ute vilket inte är bäst bland toppmodellerna men fullt tillräckligt när man inte bor i Norrland. Man t.ex. ha en LN35 på nedervåningen och en LN25 på övervåningen beroende på hur man bedömer värmebehovet i sitt hus. När är ditt hus byggt? Man bör vara noga och undersöka måtten på innerdelen och mäta upp det utrymme där man vill placera innerdelen. Ibland styr det valet av LLVP, finns modeller med mindre innerdelar. Stor innerdel är annars en fördel med bra luftgenomströmning med lågt ljud och bättre COP. Finns även andra bra modeller främst från Daikin, Fujitsu, Panasonic och Toshiba.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #4 skrivet: 20 december 2022, 17:51:51 »
Kan någon förklara varför det inte fungerar bra med luft/luft och luftburen värme om man värmer luften i värmepumpen och blåser den rakt mot "frånluften" som sugs in i luftburna värmens aggregat?
Jag kan tycka att det borde gå stänga av elpatronerna i luftvärmen, och bara låta uppvärmningen av tilluften vara aktiv.

Varför skulle det inte fungera?
Stor del av (all?) cirkulationsluften sugs ju in på ett enda ställe så vitt jag kan förstå de där värmeystemen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #5 skrivet: 20 december 2022, 18:05:08 »
Om luftvärmeaggregatet bara suger i sig 22 °C rumsluft så räcker den luften inte långt som uppvärmning i resten av huset. Det gäller ju att få in mycket och riktigt varm luft i luftvärmeaggregatet om den ska klara att värma huset utan el-batteriet. Kanske om man hade en LLVP golvmodell som har utblåset rakt in i en stor tratt kopplad till luftvärmeaggregatets insug(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #6 skrivet: 20 december 2022, 18:31:55 »
Hmm, det är ju rätt stora luftflöden vi talar om, det är ju inte så att det blåser ut 40 grader varm luft i rummen...
Nu är jag inte expert på det där, man jag skulle tro att några grader "övertemp" i rummet där luftintaget för cirkulationsluten skulle räcka långt.
Ett bra sätt för frågeställaren att utreda det där är ju att kolla inblåsningstemperaturen när det är kallt ute.
Ligger den på bara någon enstaka grad över önskade rumstempen så borde det inte vara omöjligt att värmepumpen avlastar rejält, och att värmen sprids effektivt.

Typ 90% av luften recirkulerar och 10% tas in utifrån och den delen värmeväxlas mot frånluften.
Kan inte jämföras med frånluftsflödet i ett hus med frånluftsventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #7 skrivet: 20 december 2022, 19:28:28 »
Ja det vore intressant om @markooz kunde mäta upp inblåstemperaturen när det är kallt ute. Värmen i tilluften från luftvärmeaggregatet måste kompensera för husets transmissionsförluster i respektive rum så det är inga små effekter vi pratar om. Av ingående luft till luftvärmeaggregatet så är ca 2/3 cirkulationsluft i huset och ca 1/3 ny inkommande tilluft. Den nya inkommande tilluften kan antingen komma från ett FTX-aggregat och då hålla en temperatur på runt 10 °C, men det kan också vara så att luften tas direkt utifrån och då kan den ju vara -20 °C som blandas med cirkulationsluften. Totala tillluftflödet från luftvärmeaggregatet är alltså ca 3 ggr det normala normenliga ventilationsflödet i ett hus.
« Senast ändrad: 21 december 2022, 09:24:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #8 skrivet: 21 december 2022, 08:03:33 »
Det jag menar är att alla luft som går tillbaks kommer ju från rummet där värmepumpen sitter, spridningen till andra rum borde vara liten, och riktar man dessutom luften mot luftintaget så blir det ju ännu mer "Precis".
Mitsubishi Sumo och Hero har luftriktare som riktar luften rätt exakt, Caldo sprider lite mer.
Men en rapport från trådstartaren vore bra, är inblåsningstempen över 30 grader så blir det ju problem att helt stänga av eltillskottet i alla fall.
Kanske kan man koppla bort 2/3-delar av effekten?  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #9 skrivet: 21 december 2022, 09:23:52 »
Man kan räkna på ett exempel, ett vanligt 90-talshus 1½-plan på 170 kvm som har ett värmebehov av 7,5 kW vid DVUT -20 °C. Luftvärmeaggregat var ganska vanliga på 80- och 90-talen. Normenligt ventilationsflöde är 59,5 lit/sek och luftvärmeaggregatet jobbar då med ca 178 lit/sek tilluft till huset. Husets transmissionsförluster uppgår ungefärligt till totalt värmebehov minus ventilationsförlusterna (2,86 kW) och detta blir ca 4,64 kW vid DVUT. För att luftvärmeaggregatet ska klara av att leverera ut denna effekt måste inblåsningstemperaturen vara 21,7 °C högre än rumstemperaturen, dvs ca 42 °C vid DVUT. Är det milt väder ute kan dock 30 °C räcka långt.

Har man även en LLVP i huset kan ju den täcka transmissionsförlusterna i den del av huset som värmen når men det finns fortfarande rum (badrum, sovrum etc.) som behöver 42 °C vid DVUT för att hålla rumstemperatur så den temperaturen måste fortfarande gå ut i hela huset. Därför tycker jag man då borde sätta el-radiatorer i just dessa rum så effekten på luftvärmeaggregatet kan sänkas eller att aggregatet blir överflödigt om det också finns ett FTX-aggregat i huset. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad markooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #10 skrivet: 21 december 2022, 10:02:05 »
Tack för en bra diskussion!

Jag har ju en gammal värmepump sitter i trappen redan idag. Den gör sitt jobb så länge det inte är minusgrader och dess luftflöde är väldigt lågt även på maxfläkt så spridningen av luften är långt ifrån optimal, därför jag funderar på en ny. Normalt har vi tempvärdet på elaggregatet ställt på typ +15 så att det enbart går igång om lvp inte ger tillräcklig effekt eller stannar. Om det inte är minusgrader så värmer lvp ändå ok även om det är något svalare i sovrummen på övervåningen. Men jag vill ändå ha svalt när jag sover.  :)

Huset är byggt 1986 och är ett Borohus. Utan att vara särskilt byggkunnig tror jag ändå att huset är välisolerat.

Jag ska testa att ta tempen på utluften ikväll (nu är det ju dock inte så kallt...).

En annan fråga kring Sumo/Hero. De går att rikta bra säger du Rickard. Men även om man ställer fläkthastigheten på max så går den ner i varv så fort börtemp är uppnådd va? Har sett många diskussioner kring detta. Det optimala för mig vore ju att luftflödet går att styra så att det alltid blåser hårt mot intaget.

« Senast ändrad: 21 december 2022, 10:04:19 av markooz »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #11 skrivet: 21 december 2022, 10:24:08 »
Tror Mitsubishi är bättre än många andra när det gäller det där, men kan inte logiken till 100%, du måste köra fläkten i manuellt förstås.
Kanske braskaminläge, då borde de blåsa precis som du vill kan jag tycka.
TS Comfort kan nog det där bättre än vad jag kan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad markooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #12 skrivet: 22 december 2022, 10:00:03 »
Nu har jag testat att mäta ut-temp. Den ligger på ca 35 grader och det kommer man ju inte komma upp i vid intaget.

Men säg att man har 25 grader i hallen, vilket ger en "hygglig" temp i ventilationen (med neddragen börtemp på elagg så att det inte tillförs någon extra värme därifrån) kombinerat med den värme som faktiskt sprids av värmepumpen så lär man väl ändå få en tillräcklig värmespridning i huset?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #13 skrivet: 22 december 2022, 10:22:26 »
Det var bra att du kunde mäta temperaturen. Det betyder ju att el-batteriet värmer en hel del fast ni har temperaturen inställd på bara 15 °C. Sc:,h  Om ni har 25 °C i hallen och det är 5 grader över rumstemperaturen så motsvarar det en värmeeffekt på ca 1 kW som sprids av luftvärmeaggregatet runt om i hela huset. Problemet är ju inte de rum som nås av värmen från luftvärmepumpens vanliga spridningsvägar via öppna dörrar etc utan de rum som inte nås av LLVP. Där blir det kyligt med bara lite värme från luftvärmeaggregatet. Därför tycker jag man kan sätta el-radiatorer i just dessa rum så behövs det bara minimal effekt i luftvärmeaggregatet.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad markooz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Luft/Luft
« Svar #14 skrivet: 22 december 2022, 14:39:34 »
Jag var lite slarvig i min beskrivning. Jag höjde temperaturen till 21C på luftvärmeaggregatet strax innan min mätning av utluften.

När det gäller spridning så har vi endast ett rum som inte alls nås av luftvärmepumpen och där har vi ett el-element vid behov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!