Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter  (läst 5428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2023, 11:10:34 »
Blev så jäkla less på att Panasonicen vaskar el när den inte värmer så stängde av den imorse. Det är två minusgrader och den är helt avstängd. Den drar ändå 55-70 watt! Helt jävla otroligt! Igår ställde jag den på 16 grader och den drar mellan 550-850watt. En rimlig förbrukning hade varit ca 200watt. Tempen i appen visar 19 grader. Varför i helvete ska den värma då (den körde inte avisning och det var fem plusgrader ute)?!

Jag tror Panasonic är utvecklade för när elpriset är lågt så det inte spelar så stor roll.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2023, 15:18:06 »
2 minus betyder att trågvärmaren är igång så helt logisk förbrukning.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2023, 16:28:04 »
Trågvärmaren går väl enbart vid avfrostning men kanske ligger någon kompressorvärmare som drar lite och tillsammans med övrig elektronik för standard by drar detta om det nu är en korrekt mätning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2023, 17:16:10 »
Trågvärmaren går hela tiden under en viss temperatur beroende på fabrikat. Min gamla Toshiba gick den konstant på under ca +4 grader och drog ca 30W sedan tog pumpen ytterligare 10W i standby.

Jag saknar egen mätare på den nya Panasonicen så det kan vara som du säger att den bara går vid avfrostning, jag har dock pancake och rör för bortforsling av avfrostningsvatten så det går hela tiden under en viss temp ändå.
Drar säkert 100W kontinuerligt.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2023, 19:11:56 »
Trågvärmaren går väl enbart vid avfrostning men kanske ligger någon kompressorvärmare som drar lite och tillsammans med övrig elektronik för standard by drar detta om det nu är en korrekt mätning.

Precis, så tror jag också det är! Som jämförelse drar Heron 12 watt när den inte värmer och noll när den är avstängd. Ingen avisning körs.

Enligt Panasonic själva ska pumpen dra max några få watt när den är avstängd (vilket iaf inte min gör) Men en hel del annars för att skydda pumpen.

Den uppskattade förbrukningen i appen ligger väldigt nära smartmätaren och verklig förbrukning enl nätägaren.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2023, 12:01:06 »
Det här tror jag är felet med Panasonic:

Jämför med en bil. Säg att bilen Pajjas Onic drar en liter bensin bara för att starta och efter varje mil de första fem milen drar den en deciliter extra för att värma motorn. Kostar bensinen 10kr litern är det strunt samma. Och har du ingen bensinförbrukningsmätare så kommer du heller inte märka detta. Kör du långt varje gång kommer de "fasta" kostnaderna späs ut så det inte märks lika mycket.

Men kör du korta sträckor kommer bilen dra extremt mycket per mil.

Kör jag underhållsvärme på Panasonicen och Heron kör huvudvärmen så drar Panasonicen dubbelt så mycket el som Heron hade gjort om det var tvärtom. Så Panasonicen kanske (men det vet jag inte) är bra som primär värme men totalt värdelös som sekundär värme och har dessutom MYCKET sämre inställningsmöjligheter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2023, 08:56:36 »
Det där är inget som framkommit i testerna som görs på alla maskiner, är inte det lite märkligt att det inte syns där?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2023, 09:46:48 »
Väldigt märkligt.

Har testat igår och Panasonicen drar i stort sett noll i el när den är "off" och det är några plusgrader ute. Men 50-100 watt om det är minus. Så Panasonicen lägger väldigt mycket el på att skydda apparaten när det är minusgrader ute.

Anmärkningsvärt är att Panasonic Sverige och ingen annan har koll på det. Skulle vara intressant att höra från andra som energimäter lvp istället för killgissningar från de som inte mäter.

Ytterligare en kass sak är att det inte går att ställa fläkt och riktning på timern i appen. Den "ärver" dessutom den ena egenskapen från läget innan men inte den andra så det är meckigt att ställa in den inställning man vill ha.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2023, 12:36:15 »
"Hushållsapparater och hemelektronik som drar mer än 1 W i standby-läge får inte tillverkas eller importeras för försäljning inom EU"

Konstigt om lvp inte omfattas. EU driver detta extremt hårt sedan många år och innan dagens energikris. Oavsett verkar Mitsubishi tillämpa detta men inte Panasonic.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2023, 08:12:21 »
Jag mäter förbrukningen på vår värmepump som mest går som AC på sommaren, om jag kommer ihåg det när jag är hemma kan jag kolla vad den drar med börvärdet neddraget så den "står still", men är påslagen.
Daikin Caldo XRH40
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1409
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2023, 08:53:00 »
Känner inte igen detta beteende pÃ¥ min Panasonic HZ9RKE-5. Ser bara i appen vad den förbrukar. 6W när den är avstängd. Förbrukningen gÃ¥r upp innan den ska avfrosta och  när den startar upp efter avfrostning. Jag ser husets förbrukning i realtid via en lastbalanserare till laddboxen och pÃ¥ elleverantörens hemsida och det ser inte konstigt ut. Värmepumpen sitter i boningshuset sÃ¥ jag har aldrig använt underhÃ¥llsvärme.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2023, 09:52:25 »
"Hushållsapparater och hemelektronik som drar mer än 1 W i standby-läge får inte tillverkas eller importeras för försäljning inom EU"

Konstigt om lvp inte omfattas. EU driver detta extremt hårt sedan många år och innan dagens energikris. Oavsett verkar Mitsubishi tillämpa detta men inte Panasonic.

Minns inte om du klargjort detta, men vad mäter du med?
Det kan visa rätt galet om man inte mäter med en testad och godkänd elmätare om det rör sig om t.ex. värme som man skapar via en låg utsignal från invertern, som håller lindningarna i kompressorn varma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2023, 10:32:34 »
Mäter det där "smarta uttaget" aktiv effekt eller skenbar effekt?  MÃ¥nga billiga effektmätningsprylar mäter bara skenbar effekt (absolutbelopp pÃ¥ U och I gÃ¥nger varandra utan minsta hänsyn till övertoner, fasförskjutning mm) men presenterar ändÃ¥ värdet som aktiv effekt.
Om nu värmepumpen i standbyläge har en viss förbrukning med mycket låg effektfaktor alternativt en förbrukning som inte har någon 50 Hz-komponent utan bara består av övertoner, så innebär ju den ingen aktiv effektförbrukning men en dålig energimätare kan påstå att det dras effekt ändå.

Några tester du kan göra på det smarta uttaget:
1) Låt det mata en lysrörsarmatur av traditionell typ med drosslar, glimtändare och faskompenseringskondensator. Då bör det visa en effekt som är lika med lysrörens märkeffekt + förlusterna i drosslarna (vanligtvis 10-15 W per drossel). Koppla bort faskompenseringskondensatorn ur armaturen, då ska effektvärdet INTE ändras om uttaget mäter korrekt.

2) LÃ¥t det mata en enkel värmeapparat helt utan elektronik och elmotorer, t ex en vattenkokare, större halogenbyggstrÃ¥lkastare eller liknande och läs av effektvisningen.  Koppla sedan in en diod (som tÃ¥l aktuell spänning och ström, t ex 1000 V 10 A) i serie med värmeapparaten, dÃ¥ ska effektvisningen sjunka till exakt hälften om uttaget mäter rätt.

3) Låt det mata bara en kondensator på något tiotal uF (sådan som används som faskompensering för lysrör, startkondensator till enfas asynkronmotor eller liknande), då ska effektvisningen bli 0.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #28 skrivet: 11 januari 2023, 07:43:58 »
Kan tillägga att jag överväger att börja sälja smarta vägguttag, men det är mer eller mindre omöjligt att få fram om de mäter aktiv effekt eller ej, och jag vill inte sälja sånt som gör att kunderna kommer att få en felaktig uppfattning om sin energiförbrukning.
Ytterst sällan finns några tekniska specifikationer som säger något om detta heller.
Det jag med säkerhet vet är att de energimonitorer som jag testade för ett antal år sedan (Display + strömspolar) visade 43% för mycket när jag mätte på min jordvärmepump.
Det var en vanlig on/off-värmepump, och jag misstänker att felvisningen skulle kunna bli ännu större på en inverter, men det är inget jag vet säkert.
« Senast ändrad: 11 januari 2023, 07:47:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #29 skrivet: 11 januari 2023, 11:35:03 »
Kul att fler rapporterar elförbrukning!  :)

Sedan trådstart läggs stort fokus på själva mätningen, kanske för det är så uppenbart att Panasonicen har kassa funktioner så det går inte prata bort, så det vore kanon om några fler med Panasonic också kan mäta detta och om det skiljer mellan modeller. Och väldigt kul att se hur andra märken fungerar så man kan jämföra!

Åter igen. Mätningen är bekräftad mot verklig förbrukning på både timnivå och 24h. Alla apparaters uppgivna watt stämmer helt med smartmätningen. Så Panasonic kanske är ännu sämre än jag trodde och stör ut elmätning (som ingen annan gör) så man inte så enkelt ska kunna se hur bra/dålig den är? Och stör ut nätbolagets siffror också så det inte går att dubbelkolla? Och vid t ex förbrukning vid standby så stör Panasonic ut mätningen vid minusgrader ute och visar för mycket, men vid plusgrader funkar mätningen. Väldigt trist om Panasonic gör sånt också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!