Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Temp-sänkning, avfrostning, tillsats 1,2, integral, hysteres mm  (läst 544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Salling

  • Gäst
Mikael Salling
Temp-sänkning, avfrostning, tillsats 1,2, integral, hysteres mm
« skrivet: 13 december 2022, 11:08:27 »
Hej,

Har en ny Atec 11, installerad i Augusti -22. Vi bor i Skåne. Gammalt hus (1837), tilläggsisolerat men inte enligt normerna för nybyggnad.
Med de rådande elpriserna har jag experimenterat med tempsänk från 20 till 17 under dagen (vi eldar kamin också), med lite gradvis höjning till 21 under natten med billigare priser för att då inhämta temp-minskningen samt buffra lite. Har trådlösa termostater på nedervåningen, golvvärme. Den i stora rummet som styr flera slingor är ställd på 19, men jag ställde upp den till 20 för att kunna buffra. Jag vet att flera anser att man helt ska ta bort dessa termostater men det tyckte inte vår installatör. Dock ansåg vår säljare det för så hade han hemma. Igår kväll när jag började höja från 17 till 20 gradvis så ökade värdet på integralen sakta sakta från ca -100 till -140, -200, -300. Jag somnade men vaknade mitt i natten och då var den på ca -1170 och tillsats hade varit på. Jag misstänkte att det var för att jag hade gjort för stor sänkning vilket har orsakat ett stort behov när jag höjde igen men ser på graferna att tillsats 2 har startat i samband med avfrostning. Är detta något ni andra har lagt märke till? Det är ju trotsallt vinter nu, ca -10C i natt.

Nästa fråga: Jag har följande drifttider:
Kompressor: 397h, Värme: 311h, Varmvatten: 82h, Tillsats 1: 3h, Tillsats 2: 5h, Tillsats 3: 0h.
Inatt kl 0143 har jag på loggen att tillsats 1 körde. Kl 0236 och 0658 har den loggat tillsats 2. Avfrostning verkar sammanfalla med kl0236 och 0658 så kanske hjälper tillsats 2 till med det, inte tillsats 1. Kl0143 verkar kanske bara tillsats 1 gått in och stöttat för jag kan se en liten ökning av framledningen på kurvan.
Kan det vara så att Tillsats 2 sköter avfrostning precis som antilegionella? För visst är det tillsats 2 som gör det? Måste alltid Tillsats 2 sköta avfrostning, dvs om man kör på kompressorläge, sköts avfrostningen då via värmeväxling rent tekniskt sett eller kommer den alltid att kalla på tillsats 2?

Nästa ämne:
Jag har följande inställningar på integral, hysteres.
A1, -60, hysteres 12K.
A2, -990, hysteres 20C.

Kl 0809 imorse hade jag integral: -671. Kl 0810: 0
Vad kan ha hänt här, har A2 startat på hysteres?
Hysteres, kan någon förklara vad det är? Skillnad på bör och är har jag fått förklarat för mig.
Betyder det isåfall att framledningen ev var 20C kallare än vad den borde enligt kurvan? Och då har tillsats startat? Och är det korrekt att integralen nollas som jag har hört? Varför isåfall? Den nollas väl inte om tillsatsen enbart startar pga integralen? Jag kan även se att det är en fördröjning på 30min under inställningar, betyder det att tillsats startas 30min efter integralen är träffad eller om hysteres uppnås, eller kanske något helt annat?
A1, hysteres 12K? Vad betyder 12K?

Vad har ni andra för inställningar på integral, hysters, fördröjning? Fler tips på hur man kan optimera så man undgår så mkt tillsats som möjligt.

Oj, många frågor….har fler, men tar det en annan gång.

Tack för att ni tog er tid att läsa allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!