Hej,
Tittade av en tillfällighet till värmepumpen härom dagen och såg att den läckte vatten från botten av maskinen. Är lite osäker på om det är kondens endast då jag tycker mig känna lite doft av sprit av och till samtidigt som brinevätskan sjunkit en del de senaste dagarna. Vi har annars inte fyllt på vätska sedan 1999 med undantag för service 2007 då det ev kan ha toppats upp i samband med att kyldelen byttes efter att kompressorn flugit i luften.
Det enda jag kan tänka mig vad gäller kondens är att rören för köldbäraren inte har lika bra isolering som innan 2007 om jag går tillbaka och kontrollerar gamla bilder. Plus att vi har lite varmare i källaren sedan något år tillbaka jämfört med hur det var tidigare. Droppet är dock bara igång när pumpen går och inte i perioderna mellan.
Inga varningar eller andra indikationer på pumpen. Blir varmt i huset trots att det är rätt kallt ute just nu.
Trycket i expansionskärlet verkar hålla sig.
Rätt rostigt över lag i och kring pannan har jag märkt annars. Pannan står i ett eget litet rum med dörr i källaren men har nu öppnat dörren och lyft av frontpanel på pannan för att se om kondensen blir bättre eller sämre då jag tyckte det var väl varmt och kvavt där inne.
Försöker bifoga lite bilder och en video om de dyker upp?