Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av Vb-f givare vid volymförstorare  (läst 2358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Placering av Vb-f givare vid volymförstorare
« skrivet: 13 april 2006, 10:51:08 »
Startar en ny tråd ang placering av Vb-f givare vid volymförstorare så att Fredrik_Norrland får sina egna svar/kommentarer i sin tråd. (Många starter nu när det börjar bli varmt.)

Fler kommentarer finns här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7890.msg76461#msg76461
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7890.msg76538#msg76538

Hej !

Intressant detta med givaren...

Har också volymtank på 200liter med 1130 medföljer 4st givare lösa så jag har provat med några alternativa placeringar av framledningsgivaren.
Har provat med givare i orginalposition , givare efter volym tanken, givare mitt i volymtanken och givarn strax före...
Men inte gjort några loggningar eller djupare beräkningar / analyser.
Kom fram till att det verkar inte spela någon större roll egentligen var givaren sitter för regleringen, mycket hänger ju på hur man kompenserar med gradminuterna beroende på var givaren sitter.

Jag har beslutat tills vidare att placera givaren just före volymtanken(före växelventilen)
och ha gradminuterna på 111. funkar bra för mig.
Detta är ju istort samma som orginal positionen bara att den är flyttad ut från pumpen och 2meter efter framledningsröret.

I denna position kan jag se framledningstempen även vid VV-körning b l a. vilket jag inte ser om jag har den efter volymtanken(växelventilen)

Jag har även en givare sittandes efter som jag testat att växla med men nu verkar det som den före tanken får göra jobbet...

Problemet för mig är att jag har satt gradminuterna till -250 (max min-värde på Nibe) innan jag kopplade in min volymförstorare, så jag har inte så mycket att trimma på om givaren får sitta kvar på "VP-sidan".
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av Vb-f givare vid volymförstorare
« Svar #1 skrivet: 13 april 2006, 15:30:42 »
Startar en ny tråd ang placering av Vb-f givare vid volymförstorare så att Fredrik_Norrland får sina egna svar/kommentarer i sin tråd. (Många starter nu när det börjar bli varmt.)

Fler kommentarer finns här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7890.msg76461#msg76461
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7890.msg76538#msg76538

Hej !

Intressant detta med givaren...

Har också volymtank på 200liter med 1130 medföljer 4st givare lösa så jag har provat med några alternativa placeringar av framledningsgivaren.
Har provat med givare i orginalposition , givare efter volym tanken, givare mitt i volymtanken och givarn strax före...
Men inte gjort några loggningar eller djupare beräkningar / analyser.
Kom fram till att det verkar inte spela någon större roll egentligen var givaren sitter för regleringen, mycket hänger ju på hur man kompenserar med gradminuterna beroende på var givaren sitter.

Jag har beslutat tills vidare att placera givaren just före volymtanken(före växelventilen)
och ha gradminuterna på 111. funkar bra för mig.
Detta är ju istort samma som orginal positionen bara att den är flyttad ut från pumpen och 2meter efter framledningsröret.

I denna position kan jag se framledningstempen även vid VV-körning b l a. vilket jag inte ser om jag har den efter volymtanken(växelventilen)

Jag har även en givare sittandes efter som jag testat att växla med men nu verkar det som den före tanken får göra jobbet...

Problemet för mig är att jag har satt gradminuterna till -250 (max min-värde på Nibe) innan jag kopplade in min volymförstorare, så jag har inte så mycket att trimma på om givaren får sitta kvar på "VP-sidan".



Med mera vattenvolym (volymtank) så skulle jag råda att du inte behöver ställa gradminuterna på max, även om givaren sitter i orginalposition.. :D

 studs b00k a:gl


Citera

Glömde kanske tilläga till det jag skrev om placering av framledningsgivaren och att det nog inte har så stor betydelse om den sitter före eller efter. Placeringen kompenserar man dels med gradminuterna och dels vilken reglerkurva / börvärde man behöver.

Men om man vill få ner antalet start & stopp så är ju ökning av gradmonuter första åtgärd.
Men  jag anser att man skall inte överdriva heller för mycket eftersom COP försämras med högre framledningstemp.

Runt 20 starter är nog inget att oroa sig för, skulle ge en teoretisk livsläng på ca 20-30 år på kompressorn.

Ökad vatten mängd i radiatorsstemet med t e x en volymförstorare anser jag är nästa och kanske bästa åtgärd om man har plats för den och inte har tummen mitt i handen.
För en mycket låg investering kan man om man nöjer sig med en t e x bättre beg VVB, förbättra VP-driften avsevärt med dels färre start & stopp , bättre COP med lägre framledningstemp. jämnare värme, eliminerar knäppningar...mm
Med volymtanken behöver man inte maxa gradminuterna (vissa VP-styr har ju sina begränsnigar vad som går att justera med handpåläggning i styren).
Beroende förstås var man har (framlednings)givaren.

Huset i kombination med familjen/nyttjarna har ju sitt värme behov oavsett var man sätter givaren eller om jag har volymtank eller ej.
Så summan av behövlig energi för uppvärmning är ju teoretiskt lika.
Men lite lite lägre driveffekt på VP med bättre COP på grund av lägre framledningstemp med volymförstoraren tror jag man kallt kan räkna med.

/Ha en trevlig påsk (VP-påsk)
« Senast ändrad: 13 april 2006, 15:42:47 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Placering av Vb-f givare vid volymförstorare
« Svar #2 skrivet: 14 april 2006, 23:01:25 »
jag hävdar att man i normala fall aldrig behöver flytta givaren!
man vill ju ha givaren på orginal positionen för att alla funktioner sak funka optimalt!

Nämn varför du vill flytta givaren.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Placering av Vb-f givare vid volymförstorare
« Svar #3 skrivet: 15 april 2006, 09:54:41 »
Håller med fullständigt, jag har min på orginalstället och det fungerar toppen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Placering av Vb-f givare vid volymförstorare
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2006, 23:51:34 »
Har man stor vattenvolym gäller det att VP får jobba så "länge" att systemtempen på allt vatten är stigande. Hinner inte VP jobba upp tempen på vattnet fullt ut innan stopp inträder då når man en "ny" start onödigt snabbt...
Det där sem na ju vid pumpstopp om datorn snabbt börjar räkna minusminuter, det är helt ok enligt mitt förmenande om den istället räknar en del plusminuter. Då får man max stopptid!

Lite synd att dom begränsat minusminuterna pÃ¥ nyare Thermia, min räknar riktigt lÃ¥ngt om man vill...  Räcker inte max minusminuter i datorn dÃ¥ skall man absolut flytta givaren!!! 
Med givaren efter acken fÃ¥ngar manb ju det rätta värdet oxÃ¥, det som distribueras ut till raddarna!  SÃ¥ fel mätvärden blir det inte snarare tvärtom!
Men det här kollas nog bäst nästa vinter...

Hoppas ni förstod  :-[ :D

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!