0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Mats_E:kul att du sparar pengar åt din far.Dock så tror jag att sänka energiförbrukningen från 150 till 30 kWh/ dygn p.g.a. luftvärmepump är inget annat än utopi.Max 55-60% reduktion i detta temperaturintervall skulle jag gissa.Lycka till !MvhTomas
Citat från: vpgr skrivet 12 april 2006, 23:40:12Till Mats_E:kul att du sparar pengar åt din far.Dock så tror jag att sänka energiförbrukningen från 150 till 30 kWh/ dygn p.g.a. luftvärmepump är inget annat än utopi.Max 55-60% reduktion i detta temperaturintervall skulle jag gissa.Lycka till !MvhTomasBesserwisser! _/-Han verkar ha rätt bra koll på vad som gått åt tidigare, och du påstår att han ljuger rätt upp och ner med sina siffror.Tror som tolins att den gamla oljepannan var en riktig energigris.
Citat från: nic2 skrivet 13 april 2006, 08:04:52Citat från: vpgr skrivet 12 april 2006, 23:40:12MvhTomasDessutom, är besparingen 80 %, då lyfter jag på hatten och säger: Gratullerar ! studs studs studsHälsTomas
Citat från: vpgr skrivet 12 april 2006, 23:40:12MvhTomas
MvhTomas
E9DKE? Er det samme modell som HE9DKE?Med COP på 5,22?Hvordan kan luft/luft pumpe ha COP på over 5 medan Nibe, CTC og de andre luft-vatten pumpene har COP på 3 vid samma utomhustemperatur?
Citat från: Avensis skrivet 17 april 2006, 01:39:34E9DKE? Er det samme modell som HE9DKE?Med COP på 5,22?Hvordan kan luft/luft pumpe ha COP på over 5 medan Nibe, CTC og de andre luft-vatten pumpene har COP på 3 vid samma utomhustemperatur? Det beror på hur man räknar och mäter, och delvis på några faktiska skillnader.Annat kölmedium, med lägre glide gör att man får lite bättre COP äver hela registret, kanske 10-15%.Driveffekterna är låga på luft/luft-värmepumparna vid +7 grader ute, dess fläktar behöver inte gå på full fart och de saknar cirkulationspumpar.Men största skillnaden beror nog på hur man mäter, och vad man mäter.Kollade Nibes luft/vattenvärmepumpar, och de har ca 3.2-3.5 i COP vid +7/45 grader.Dessutom, om man ser på råd och röns tester av luft/luft-värmepumpar har de inte bättre COP än ca 2.5-3.3 vid +7 grader och max uteffekt, allt beroende på modell och typ av köldmedium. Med lägre uteffekt ger vissa av pumparna lite bättre COP, men det skulle nog en luft/vattenvärmepump göra också om bara uteffekten kunde regleras på dem...http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/060123_komplettering_luftluftvarmepump.pdfE9dke är inte samma pump som HE9dke.Att en E9DKE på egen hand skulle kunna värma ett hus av NORMAL storlek vid -20 grader tror jag inte på, ni får ursäkta om jag är en besserwisser, men de ger ca 2 kW i uteffekt vid den utetempen, och att det skulle räcka för att värme ett hus där ingen annan värmekälla finns vid -20 grader tror jag helt enkelt inte på. I alla fall inte på sikt, visst, har det varit 25 grader varmt inne på dagen, då kan den hålla 22 grader även över en kall natt, men inte på lite sikt.Temperaturen i ett hus faller inte så många grader/timme ens om man slutar tillföra värme...