Jag har en Nibe F370 från 2014 som satt i huset vi köpte för två år sedan. Vi har också en kamin som vi värmer huset med när elpriserna är som högst. Jag skulle vilja stänga av värmeproduktionen helt, och har gjort detta via manuell drift. F370:s automatiska frysskydd aktiveras dock in när utetemperaturen understiger en viss nivå (vill säga 3 plusgrader men är osäker), och tvingar igång värmeproduktionen. Det automatiska frysskyddet har felkod 180. Felkoden säger att ”Frysskyddet avaktiveras automatiskt om utomhustemperaturen ökar eller rumsuppvärmning aktiveras”. På detta uppkommer för mig två frågor:
1. Jag vill självklart aktivera rumsuppvärmning, så att jag kan värma huset med braskaminen och låta F370 värma tappvarmvatten. Jag har ingen givare för inomhustemperatur, typ Nibe RTS 40, och antar att det är denna jag behöver ha för att aktivera rumsuppvärmning?
2. Om det är en RTS 40 eller liknande som krävs, kommer jag då kunna manuellt stänga av värmeproduktionen via driftläge, eller kommer jag fortfarande vara begränsad från total avstängning av värmeproduktion på något sätt?