0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)
Citat från: Fredrik_norrland skrivet 11 april 2006, 20:44:33gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500) Jag tror han menade gradminuterna för kompressorn. De kan du gott öka rejält, jag har -220.
vad menar du med "diff-vb/hysteres"??gradminuterna för TS är tyvärr redan på max (-500)
Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.Det är en diff på ca 3 ºC mellan in och ut i acc:en.Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.
Citat från: Gla skrivet 12 april 2006, 07:41:54Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.Det är en diff på ca 3 ºC mellan in och ut i acc:en.Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...
ok, ska titta på 9,2,2 aldrig hört något om den tidigare vad tror du om VV-starten då? vi använder ganska mycket varmvatten i huset så jag tror många av starterna ligger där..
Citat från: SkaneErik skrivet 12 april 2006, 14:21:33Citat från: Gla skrivet 12 april 2006, 07:41:54Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.Det är en diff på ca 3 ºC mellan in och ut i acc:en.Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...Jag skall försöka få tag på en givare till så att det går att skifta mellan dessa två.
Citat från: Gla skrivet 12 april 2006, 14:28:07Citat från: SkaneErik skrivet 12 april 2006, 14:21:33Citat från: Gla skrivet 12 april 2006, 07:41:54Kopplade in min acc.tank i går em. Pumpen har startat 3 ggr på 14 timmar. Jag måste nog flytta Vb-f givaren till efter acc.tanken eftersom jag redan innan hade gradminuterna i botten (-250). Nu när acc.tanken är inkopplad så vill jag ju ha längre gångtider (och längre stopptider) och då skulle jag vilja öka (minska) gradminuterna till -500 om det gått.Om jag sätter Vb-f givaren efter acc.tanken så räknar gradminuterna ner (upp) långsammare, dvs jag får längre gångtider.Det är en diff på ca 3 ºC mellan in och ut i acc:en.Utetempen har legat mellan +5 och -3 sedan i går em.Jag skulle nog flytta givaren till efter tanken.. Det är ju den verkliga temperaturen ut i radiatorerna man vill styra med gradminutstyrningen, inte temperaturen ut från kompressorn...Jag skall försöka få tag på en givare till så att det går att skifta mellan dessa två.Jag har en volymtank på 300liter, visst den är kanske i största laget men det är en återanvänd vv-beredare, och har INTE flyttat framledningsgivaren. Jag ser inget behov av det eftersom jag tror det inte spelar någon roll, det är ju ändå den totala mängden vatten som temperaturen ska höjas på.Om vi bortser från skiktningen i volymtanken och tänker oss att ledningen fram till första radiatorn är utan värmeförluster och så lång att volymen motsvarar volymen på tanken och framledningsgivaren monterad strax före första radiatorn. Det dröjer då x antal minuter efter kompressorstart innan vb-f stiger men den stiger fort för här kommer ju vatten "direkt" från kompressorn. Men sen dröjer det innan vb-f stiger ytterligare. Vb-r har fortfarande samma låga temp som när kompressorn startade och därför kommer inte vb-f ut ur kompressorn att stiga förrän allt vatten "snurrat" ett varv i systemet.Temperaturkurvan för vb-f får ett utseende som liknar detta: _/Med framledningsgivaren sittande kvar efter kompressorn får vi lite "omvänd" effekt, kompressorn klarar att höja vb-f relativt snabbt upp till injusterad delta-t. Men på samma sätt som i fg exempel så dröjer det tills vattnet snurrat ett varv innan kompressorn lyckas höja vb-f ytterligare.Tempkurvan får i det här fallet ett utseende om är tvärtom: /-I båda exemplen är det ju samma mängd vatten som ska värmas upp till samma genomsnittliga temperatur i systemet för att gradminuterna ska räknas upp till kompressorstopp.På samma sätt tror jag, om vi bortser från volymtankens positiva effekt på ev knäppningar, att det inte för gradminutstyrningen skull spelar någon roll var i systemet en volymtank sitter, först eller sist. Skulle den sitta sist så dröjer ju lika länge innan vb-r stiger (allt vatten snurrat ett varv) så att kompressorn klarar att höja vb-f.Ja, jag vet - "tror gör man i kyrkan" - men jag har funderat ett tag på detta för att utröna om det ens är värt besväret att flytta tempgivaren för att testa./Jonas