När den startar för värmeproduktion, kontrollera att den räknar ned integralen (och inte nollar den baserat på hysteresen).
Kolla delta-t för värmebäraren när den är i drift, görs med fördel med hjälp av läget manuell testkörning. Rengör smutsfiltret.
Kolla delta-t för köldbäraren. Rengör även detta smutsfilter.
Gjorde motsvarande operation på min gamla mors värmepump (Thermia Diplomat) i söndags. Den gick ruskigt dåligt med en delta-t på värmebäraren på 14 grader vilket gjorde att hysteresen (som var satt på 10 grader) nollade integralen. Därefter räknades integralen snabbt upp då radiatorerna inte hunnit få någon nämnvärd värme.
Bekymren hos henne var en kombination av klena rör, tunna radiatorer (då värmesystemet byggts för eldning), igensatt smutsfilter och för lågt ställd VB-cirkulationspump.
På fråga 2 så finns det en ingång för nattsänkning dit du ansluter en potentialfri kontakt. Låt säga att du ställt rumstemperaturen på 20 grader och i menyn ställt in nattsänkning till 2 grader kommer pumpen (med hjälp av framledingstemperaturen) sträva efter 18 grader istället. Jag har använt ingången för att styra min thermia diplomat med hjälp av en Shelly1. Funkar fint med Home Assistant som jag använder. Går att bara sätta tid för kontakten om man inte vill integrera den i ett överordnat system.