0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tar den in elpriser själv alltså? Tror att det 100% inte kommer funka på min Ecoheat 412 med gamla displayen och utan kommunikationsmodul :-D
En bild på hur det kan se ut (gårdagens i det här fallet)Grön linje, SG nivå (längst upp=lågpris=höjd temperatur, mitten=normal, längst ner=högpris)Röd linje, spotprisBlå linje, värmepumpens energiförbrukningJag aktiverar komfort respektive ekonomiprogrammen för värme vid lågt/högt prisVarmvatten kör jag alltid på ekonomi, har sänkt lägstatempen (botten av tanken) där den går igång och producerar mer vatten en delVid lågpris höjer jag temperaturen i vv-tanken med 5 graderI övrigt kör jag dynamisk beräkning av prisnivå + satt hårda gränser (under 0.5kr=lågpris, över 2kr=högpris)Återstår att se hur det fungerar framöver när temperaturen ute sjunker, men just nu märker jag ingen skillnad i komfort inomhus gent emot tidigare, vet heller inte om jag sparar något mot att vara utan prisstyrning, svårt att räkna på, men det ser i alla fall lovande ut för ögat på graften
Eller: Är det så att priset alltid räknas som lågt under 0,5 och alltid som högt över 2 men kan räknas som lågt/högt vid andra gränser mellan dessa också?
Korrekt, vilket kan resultera i lite kanske inte önskvärda resultat, som att 2.00kr är högt pris och 1.99 är lågt (som det varit senaste dagarna då elpriset varit väldigt högt)Likväl kan 0.49 vara lågt och 0.50 vara högtJag tror de fasta gränserna man sätter inte har någon inverkan alls på den dynamiska delen