Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasvakt påverkan  (läst 1211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fasvakt påverkan
« skrivet: 10 oktober 2022, 07:49:05 »
Jag har en IVT premiuimline HQ i huset jag just flyttat in i. Tidigare ägare installerade pumpen.
Sedan vi flyttade in har lampan lyst rött, tänkte inte på det. Men när vi bröt strömmen för indragning av el i huset så startade pumpen om. Kom då upp fasfel E21.B1. Har nu reagerat på att vi har sjukt hög elförbrukning och inser att pumpen fungerar inte utan den går på elpatron hela tiden. Troligen gjort det i ett par år när jag kollar larmloggen.
Efter att ha läst på forumet verkar det vara fel på fasvakten. Jag öppnade fronten och fasvakten blinkar rött.
Är det rimligt att fel på fasvakten gör att pumpen inte går igång? Eller kan det bara vara ett symptom?
Löste att faserna kan sitta i fel ordning. Är det faserna som går in i pumpen eller är det faserna som går vidare inuti pumpen?
Har följt L1, L2 och L3 från matning och vidare, och dessa verkar följa varandra korrekt.
Jagar en ny fasvakt för att testa byta ut den, men tänkte ändå kolla här om det finns inspel eller kommentarer till mitt problem.
Tack

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7695
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasvakt påverkan
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2022, 09:53:10 »
Det ska visa om faserna i matningen ligger i rätt följd. Att det står L1-L2-L3 betyder inte att dom ligger fasriktigt så det ska du inte fästa dig vid. Skifta två inkommande faser och se vad som händer, får du ett missljud i pumpen så byter du tillbaka.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2022, 10:18:24 »
Ok, så även de inkommande faserna kan ha påverkan på pumpen? Jag tänker att de inkommande faserna bara är inkommande med lika mycket spänning. Men det kan alltså ha en påverkan?
Skiftade inkommande igår till ny ordning. Men kan testa det övriga alternativ
Tack för tips

Utloggad Josth

• Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma +4/-2
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2022, 10:25:19 »
Det räcker att skifta två av inkommande faserna för att ändra rotationsriktning på en 3-fas motor/kompressor. Kontrollera och mät att alla säkringar är hela.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2022, 10:28:25 »
Måste jag även rensa larmloggen innan jag startar om pumpen? Eller har det ingen påverkan?

@Josth: bara för att förtydliga: när du säger inkommande faserna så är det kabeln som går från proppskåpet via brytare in till VP? Det kan alltså räcka med att skifta dessa?
Jag får inte ihop hur det kan göra skillnad då jag tänker att alla tre faser bara matar ström.

Finns det något sätt att se om fasvakten är paj eller om det bara är fel ordning på faserna? Verkar inte helt lätt att få tag i en ny fasvakt med kort varsel och byta den.

Utloggad Josth

• Karma +4/-2
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2022, 10:37:31 »
Ja inkommande faser till aggregatet. Man byter normalt plats på två av faserna på inkommande anslutningsplint. Tänk på att strömmen går i "3-takt" med 120° mellan varje fas och det ger ett vridande moment på motorn. Det är inte 0° mellan faserna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4372
  • Karma +5/-0
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2022, 11:13:15 »
Måste jag även rensa larmloggen innan jag startar om pumpen? Eller har det ingen påverkan?

@Josth: bara för att förtydliga: när du säger inkommande faserna så är det kabeln som går från proppskåpet via brytare in till VP? Det kan alltså räcka med att skifta dessa?
Jag får inte ihop hur det kan göra skillnad då jag tänker att alla tre faser bara matar ström.

Finns det något sätt att se om fasvakten är paj eller om det bara är fel ordning på faserna? Verkar inte helt lätt att få tag i en ny fasvakt med kort varsel och byta den.
IVT använder scroll-kompressorer som bara fungerar i en rotationsriktning och fasvakten är till för att säkerställa att kompressorn roterar åt rätt håll.
Om ni nyligen bytt elmätare eller elnätsbolaget gjort andra jobb på nätet, eller om ni haft elektriker i huset är risken överhängande att det blivit omkastad fasordning till VP:n.
Det är nog bara trefasmotorer som är känsliga för detta.
Hos oss är det snarare regel än undantag att det blir fasfel när något görs. Det har hänt när nätbolaget bytt en kabel i gatan, när de bytt elmätare, när elektrikern kopplade in våra solpaneler.
Jag har köpt en enkel fasföljdsmätare och har kollat upp och justerat så att vi numera har rätt fasföljd på allt, även om det är till utrustning som inte bryr sig, typ spis.
Och om det är fel fasföljd så räcker det med att byta plats på två av ledarna. Stor risk att det blir fel om man byter alla tre.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Oriel Robinsson

• Gäst
Oriel Robinsson
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2022, 19:46:17 »
Nu har jag testat att byta på faserna men får fortfarande inte pumpen att starta. Fasvakten blinkar rött för alarm.
Dock står det fasfel E21.B1 på displayen, inte fasföljdsfel. Kan det vara något annat fasfel betyder?
Har mätt alla faser och de levererar 230V
Säkringarna bytta till nya alla.
Säkerhetsbrytaren intakt.
Kan det finnas något annat som genererar ett fasfel?

Utloggad Josth

• Karma +4/-2
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2022, 19:52:09 »
Har du mätt upp 400 V mellan alla faser?

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2022, 19:59:58 »
Ja, 400V mellan alla faser.
Är det proppar som sitter innan matningen. Dessa är på 20 ampere st och är hela allihopa. När jag mäter propparna så är det 12V. Ska det ligga på 12V?

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2022, 20:02:28 »
Löste på om felkod på fasvakten och den gula lampan blinkar en gång vilket ska betyda ”undervoltage”
Någon som kan förklara vad det betyder och vad jag kan göra åt det?

Utloggad Josth

• Karma +4/-2
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2022, 20:17:59 »
Menar du 12 V spänningsfall över propparna? Låter spontant mycket men är inte säker på vad det borde vara. Vid en belastning på 10 A blir det 120 W värmeförlust och det låter alldeles för mycket.

Undervoltage är helt enkelt för låg spänning. Bor du väldigt långt ut från transformatorstationen? Om du mäter bra värden själv är det väldigt mystiskt. Annars är det ju elnätsföretaget som behöver mäta upp el-kvaliteten på din adress.

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2022, 22:07:19 »
Tack för svar.
Har kollar med elbolaget om de kan komma hit och mäta. Får nog ta hit en tekniker för att kolla pumpen… vet inte vad mer jag kan göra

Utloggad Orresnorr

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2022, 21:33:09 »
Byte av fasvakten gjorde susen. Nu är pumpen igång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!