Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva för Nibe S1255 + Tibber?  (läst 1199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tvbilagaan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmekurva för Nibe S1255 + Tibber?
« skrivet: 07 oktober 2022, 13:06:24 »
Hej hej i gruppen! Jag har en fråga som jag inte hittar svar på varken hos Tibber eller hos Nibe. Jag har en S1255 som styrs genom börvärdet hos en innegivare (Nibe ROT10) via Tibber. Nibes Smart Price Adation ersätts/överkörs av Tibbers "Smart styrning". Så hela uppvärmningen styrs med andra ord av (1) temperaturen inne och (2) elpriset. Gott så. Kan även se i MyUplink-appen att kurvan förskjuts ibland, ex. nedåt med -2 vid nattsänkning.

Min fråga är: vad ska jag ha för värmekurva inställd på pumpen? Spelar det någon roll vad jag har för värmekurva givet att innegivaren styr allt? Har kurvan något att säga till om och jobbar pumpen mer effektivt vid ett visst värde? Idag har jag kurvan på 0. Innan jag satte in innegivaren stod kurvan på typ 7 eller 8 (när allt styrdes av utetemperatur).

Bor i Stockholmsområdet i villa. Otroligt tacksam för svar!

/Noak

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva för Nibe S1255 + Tibber?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2022, 23:42:46 »
Du ska ha en kurva som stämmer bra med husets egenskaper.
Man brukar rekommendera att trimma in grejerna under en vinter utan aktiv rumsgivare och öppna termostater så att man hittar en OK kurva.
Sen kan man lägga till rumsgivare, tibber och hela baletten om man vill.
Vet du att kurva 7 funkar bra, så ha den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!