Det är en hel del att fixa med så frågan är om det är värt det
Tänkte sätta den i ventilationens utblås så att den tar hand om den ventilationsluft som annars går till spillo och sedan ut genom ytterväggen genom ett galler. Det verkar som att de flesta pumpar jag tittat på faktiskt har en avfrostningsfunktion, men jag ser inte någon logisk dräneringsanslutning.
Det största orosmomentet är att poolvärmepumpen inte godkänner värmesystemet relativt låga flöde. Jag tänkte koppla på samma krets som jag idag använder till allt annat, solvärme, radiatorer, dumpmagasin i trädgården. Allt drivs av en Grundfos 15-40 och med ett hembyggt program kan jag styra var jag vill skicka värmen - idag bara från solpanelerna, men värmen kan användas till att ladda tanken, gå ut i radiatorerna, värma en liten yta utanför där vi kan ställa barnens pool (eg. dump för solkretsen).
Vanligtvis flyter det på med 0,5m3/h, men pumpen har förstås kapacitet att köra lite hårdare och man skulle kunna dra 22 rör till VP.
De få månader vi inte får tillräckligt med solvärme värms kalaset med elpatron och cirkpumpen kan då användas till att värma huset med värmevattnet.
Sedan ett par år har vi även en luft-luftpump som värmer huset så att vi inte skulle göra av med över 1000 kWh per månad på vintern men lite komfortvärme i badrum, kök, hall och tvättstuga har vi från acktanken och det är väl kanske främst denna värme som värmepumpen skulle få skapa. Frågan är hur stor VP man skulle behöva, vi gör inte av med mer än 1500 W när vi kör all golvvärme, så den minsta modellen av VP skulle ju teoretiskt kunna räcka...
De modeller som skulle kunna sitta i kanalerna är mellan 2.5kW-5kW ineffekten är då mellan 0,6 till 0,9 kW
Det finns egentligen inte något kontinuerligt värmebehov och ventilationen pumpar ut ca 60l/s i standardläget...