Hej,
Jag har precis skaffat en ESBE CRD122 shuntautomatik som jag monterat på min kombipanna med en ESBE TM shunt. ESBE CRD122 har utomhus- och inomhusgivare. Tempgivare för framledningstemp är monterad strax efter shunten. Rumsenheten (med givare) är trådlös och har en display för inställningar och visning av inne och ute-temp. Jag har kalibrerat rumsenheten enligt manualen mot en annan termometer jag har.
Ställdonet är monterat och verkar fungera korrekt och kan vrida shunten. Problemet är att ställdonet hela tiden vill ha en alldeles för hög framledningstemperatur. T ex så skall (enligt fabriksinställningarna) framledningstemperaturen vara 26 grader C vid en utomhustemperatur på 10 grader C.
Några exempel på hur det beter sig:
Exempel 1: Utomhustemp 12 grader C, uppmätt inomhustemp 23 grader, inställt börvärde för inomhustemp 21 grader. Ställdonet styr upp och håller 44 grader i framledningstemp. Samtidigt som rumsenheten med en pil indikerar att ställdonet bör ställa ned shunten.
Exempel 2: Utomhustemp 12 grader C, uppmätt inomhustemp 23 grader, inställt börvärde för inomhustemp 15 grader. Ställdonet stänger shunten helt.
Exempel 3: Utomhustemp 12 grader C, uppmätt inomhustemp 23 grader, inställt börvärde för inomhustemp 16 grader. Ställdonet styr upp och håller 44 grader i framledningstemp.
Jag får samma effekt som ovan ifall jag ändrar på värmekurvan, tex flyttar kurvan 10 grader nedåt i framledningstemp för punkterna runt 12 grader C.
Fabrikskurva:
Outdoor temperature ºC Flow temperature ºC
+30 14
+20 20
+10 26
+5 29
0 32
-5 35
-10 38
-20 44
-30 50
-40 50
Någon som har en idé om vad felet kan vara?