0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Igår fick jag två personer att lägga sin röst rätt idag eftersom dom också vill ha energi som inte styrs av vädergudarna."Så vi mildrar energikrisen framöver"Dom hade stängt av bergvärmepumpen helt och eldade bara i kakelugnen, satan vad kallt dom hade i huset. Fortsätter elpriserna vara höga så låter dom rörisen koppla in vedpannan igen. Allt som brinner kommer åka igenom min kamin om elpriset skenar och jag lär inte vara ensam om att göra så!
Det låter som ni vill ha kärnkraft, så då blir det att frysa tills dom startar nytt då, 10-15 år... Vi måste under tiden fylla på med allt som vindkraft, solpaneler, vätgas mm annars blir det inte bra.Sen så har vi inte direkt elbrist just nu utan det är främst bortfallet av gas och prissättning som gör att priset är så högt.
Jag vill absolut inte ha kärnkraft.Det finns företag beredda och klara för att bygga havsbaserad vindkraft för 300 miljarder, Danmark har visat att dessa går att bygga på 3 år. Deras som byggdes på 3 år försörjer 490000 villor med el.Sedan de få timmar vi har effektbrist, ja då kan det vara ok att bränna olja.Stärk upp kraftöverföringarna som det var tänkt så agerar vattenkraften batteri.
Vad är brytpunkten på elpriset för att det ska bli lönsamt att köra bränsledriven generator för att få lite ström?Och på samma gång, vad är brytpunkten för att det ska bli lönsamt att köra dieselbil istf elbil?Har sett lite olika uppgifter på detta.
Ju mer vindkraft vi bygger, desto mer problem kommer Svensk industri att få av den enkla anledningen att det inte alltid blåser.