Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sökes komponentval rumsgivare IVT HT+c6  (läst 457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad z85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sökes komponentval rumsgivare IVT HT+c6
« skrivet: 31 augusti 2022, 18:55:43 »
Hej, jag har nu sökt runt en hel del om rumsgivare till min IVT HT+ c6 och fått mycket info om vilken givare jag skall ha, mest pekar åt denna 4.7kohm givare:
https://www.elfa.se/sv/termistor-ntc-7kohm-3977k-24mm-vishay-ntcle100e3472jb0/p/16026025?track=true

Problemet är dock att den inte längre verkar gå att beställa, men denna rekommenderades som möjlig ersättare:
https://www.elfa.se/sv/skivtermistor-med-belaeggning-ntc-7kohm-3950k-rnd-components-rnd-155mf11-472j/p/30171530

Kan det vara möjligt att använda den eller har någon ett annat bra val?

Vidare så funderar jag då över att sätta in en LED i dosan som varnar för fel i systemet, har ni något bra förslag där?

Jag är inte så kunnig om uträkning av ohm och sådant, men har viljan att försöka lära mig och en bekant är elektriker.
Men att koppla ihop nÃ¥got som enl bilder av en OEM IVT givare lär knappast vara nÃ¥got problem. 
Ex denna: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-c6-rf/015b-rumsgivare-ivt-bosch-ntc.html

Mvh Sebastian

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sökes komponentval rumsgivare IVT HT+c6
« Svar #1 skrivet: 03 september 2022, 07:59:07 »
Det finns en tabell i databladet för motståndet och jag vill minnas att Bosch/IVT har en tabell i sin manual. Stämmer de skapligt kring normal rumstemperatur funkar det fint. Du kan också köpa lite olika varianter att testa med, de är ju nästan gratis.

Samma gäller lysdioden, köp några olika plus 10 st 1 kohm motstånd att sätta i serie. Lyser det för mycket så sätt fler motstånd i serie, lyser det svagt så sätt motstånd parallellt med varandra.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!