Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Tidsstyrning av bergvärmepanna med ackumulatortankar  (läst 519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybörjarröris

  • Gäst
Nybörjarröris
Tidsstyrning av bergvärmepanna med ackumulatortankar
« skrivet: 24 augusti 2022, 23:46:54 »
Hej,

I dessa tider med stora skillnader i elpris på olika delar av dygnet tänker jag koppla in två ackumulatortankar om 750 liter vardera som jag värmer när det är billigt, sparar värmen när priset är mittemellan, och använder när det är dyrt. Så långt enkelt, men eftersom jag är nybörjarröris har jag en massa mer eller mindre dumma funderingar.

Den enklaste och dummaste inkopplingen är att bara pumpa vatten från "magen på pannan" till ackumulatortanken när det är billigt, stänga av pumpen när det är tillräckligt varmt i tankarna, och pumpa tillbaka igen när det är dyrt. Dock undrar jag hur det blir med skiktningen av värmen i tankarna? Om jag pumpar in i toppen och tar ut i botten (under värmningen) får jag automatiskt en skiktning eller beror det på hastigheten på inkommande varmt vatten? När jag sen pumpar tillbaka den lagrade värmen, bör jag i så fall byta riktning på vattnet, dvs ta ut ur toppen och pumpa in i botten?

En lite mer avancerad tanke (säkert helt oortodox) skulle vara att pumpa från "magen på pannan" när det är billigt, men sen använda två växelventiler för att, när det är dyrt, istället pumpa det avkylda vattnet från radiatorreturen till botten av tankarna och sen pumpa tillbaka det lagrade varma vattnet och vidare in i shunten som sköter framledningstemperaturen. Teorin skulle vara att pannan då skulle reagera med att bara lägga av med att värma vattnet i pannan helt. Vad tror ni om detta? Möjligt eller idiotiskt? Tänker att det också vore bättre att byta avkylt vatten mot varmt vatten, istället för att bara rotera varmt vatten fram och tillbaka mellan pannan och tankarna. Känns som att det blir större värmeförluster då (även om jag isolerar bra). Dock finns det ju en uppenbar risk att det uppvärmda "returvattnet" håller högre temperatur än pannans önskade framledningstemperatur till radiatorerna. Och då vete f-n vad som händer riktigt. Antagligen blir det för varmt i huset. Krångligt, men lite lockande!

Min panna (en CTC Ecoheat 412 från 2014) verkar sakna helt funktioner att utifrån blockera kompressorn och/eller elspetsen att starta. Annars hade jag tänkt att kanske komplettera med att tvinga pannan att låta bli att dra för mycket el när det är som dyrast. Men det kanske löser sig "av sig själv" genom att vattnet i pannan hålls varmt "av sig själv" när jag roterar tillbaka det varma vattnet? Nån som har bra koll på Ecoheaten och vet mer om vad som är möjligt att styra utifrån på denna lite äldre panna?

Nån med lite med erfarenhet än jag som har åsikter/kunskaper/erfarenheter att dela med sig av?

Tack!

/Johan

Utloggad jishi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 48
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tidsstyrning av bergvärmepanna med ackumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2022, 14:25:50 »
Har ingen erfarenhet av hur detta funkar i praktiken, men har lite tankar som du kanske har nytta av.

Du vill mata pumpen med så kallt vatten som möjligt, för att maximera COP. Det är också nackdelen med detta system, att ju varmare vattnet i tankarna blir, desto sämre blir COP för kompressorn. När du närmar dig 50 grader så är nog COP halverat jämfört med 35 grader, kan vara svårt att hitta info kring detta för din pump.

Du behöver nog också använda en separat shuntstyrning för att hantera innertemperaturen som är oberoende av pannan. Pannan borde istället jobba enligt principen "Maxa temperatur när det är billig el" vilket också kan vara svårt att få till då det inte är så den är konstruerad. Det skulle kanske kunna gå med en extern styrning om det finns möjlighet att tvångsköra den via extern signal.

Sist men inte minst, du kanske inte ska räkna med att kunna värma mer än till kanske max 55 grader. Räkna på hur mycket energi du då kan lagra med den volymen (1500l) vid så låg temperatur, den faktiska lagringen är också bara temperatur skillnaden mellan vad du har i tanken och vad du behöver mata radiatorerna med.  Så behöver du 40 grader och tankarna håller 55 grader så så har du bara 15 graders temperaturskillnad att spela med, och misstänker att det inte räcker så långt (vi pratar några timmar max gissar jag på).

NIBE F1226-6 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?