Hej alla kunniga!
Jag och frun är nyblivna ägare till en trävilla från 40-talet med en IVT AirX 13 med Airbox-innedel, installationen är från ca 2015 och är ett ormbo pga icke längre existerande oljepanna, solfångare och ackamulatortank. Systemet har enligt tidigare användaren varit "struligt" ända sedan installation och kört väldigt mycket eltillskott och behövt återställas rätt ofta (överhettningsskydd om jag tolkade det rätt).
Ackamulatortanken på 1000 liter satt där tills nyligen och kanske har spelat in, att notera är att det alltid var 30 grader varmt i pannrummet så länge ackamulatortanken satt där.
Har pump och eltillskott kämpat på övertid för att värma en stor acktank som härstammade från oljepanna+solfångaretiden?
Vi flyttade in i juni och har inte kört värmesystemet alls tidigare men jag försöker nu bli klok på systemets funktion för att räta ut buggarna, jättetacksam om någon kan kasta lita ljus över mina funderingar!
Fråga 1:
Systemet verkar hela sakna rumsgivare, den enda givare jag ser sitter aluminiumtejpad på det utgående röret ungefär 30cm från innedelen, det varma röret (alltså inte returen, heter det framledningen?) som går till radiatorer och golvvärme.
I IVT-appen ser jag värden för inställt värde för rum, utomhustemperatur, framledningstemperatur (kallad Info_aktuellframledningstemperatur) och returtemperatur, men alltså ingen uppmätt rumstemperatur.
Är "Framledningstemperatur" den givaren som sitter på framledningsröret eller sitter den internt i innedelen?
Jag antar att det går bra att inte ha rumsgivare, men hur bedömer systemet då temperaturen, räknar det ihop returtemperaturen och utomhustemperaturen enligt någon formel?
Fråga 2:
Systemet verkar inte gärna starta. De senaste tre nätterna har jag testat att schemalägga körning på natten, det ser rätt ut i både app och panelen på innedelen men värmen startar inte trots att den väl borde? Bryter jag strömmen till anläggningen och slår på igen startar den igång och börjar värma ganska omgående, man jag får inga felkoder mer än låg strömnivå från klockslaget jag bröt strömmen.
Igår natt var det 14 grader ute och jag har ställt rumsteperaturen på 21 grader, men kollar jag energistatistiken i appen verkar inte pumpen kört alls. Är det rimligt?
Anläggningen ser både dyr och stor ut och är ju inte lastgammal, så jag vill ogärna kasta ut något som kan fås att fungera. Jag gillar att förstå hur och varför grejer fungerar, så man förstår vad det är som sker när det helt plötsligt inte fungerar längre..
Tacksam för hjälp!