0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om reavinst faller ut eller inte beror på hur övertagandet registreras, arv/gåva eller köp (och mot all logik kan en gåva i detta sammanhang göras mot vederlag).
"Om" är ju fel, skall väl stå NÄR reavinst faller ut beror på hur... , för det gör det ju, förr eller senare.
Det är det som menas med OM det FALLER UT.För övrigt så är det inget som säger att det nödvändigtvis måste resultera i reavinstskatt förr eller senare.
Förklara gärna mer 😉☺️
Nej självklart blir det inte reavinstskatt på hela beloppet men om det handlar om hus som länge varit i samma familjs ägo kan man räkna med det.Både jag och en kompis gjorde likande affärer för två år sedan, i båda fall var det i stort sett reavinstskatt på hela beloppet efter att mäklararvodet dragits bort.Byggkostnaden eller inköpspris för 45 år sedan var i stort sett försumbart och inga avdragsgilla ombyggnader eller förbättringsåtgärder gjorda.Det är mycket svårt att dra av för saker, takbyte eller liknande ger inga avdrag utan det räknas som normalt underhåll exempelvis.Jag sålde tillsammans med två syskon och kompisen valde att lösa ut två syskon enligt den modell jag angav (han fick huset överskrivet som gåva för att slippa utlösa försäljing som medför extra kostnader).