0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe 730 har bara en intern cirkpump så de är nog bra att ha en extern till golvvärmen, annars blir det nog lite fjösigt flöde på golvvärmen.Problemet är att denna är 130 mm och utbytesguiden har ingen med denna längd att föreslå, så grejerna måste byggas om för en 180 mm pump.Förslaget är en Magna3 25-80.
Men jag skulle nog köra på med nuvarande tills den havererar.
F730 levererar ett oregelbundet pumpflöde, för dig bör det betyda oregelbunden värmefördelning. Om du tar bort allt annat (fysiskt) och spärrar pumpen i F730 i endast maxfart så kommer du lära sig lite nytt om ditt hem. Bra eller dåligt vet man inte förrän man prövat.
Har du någon arbetstank?
Menar du att det skulle bli oregelbunden värmefördelning om vi plockar bort den externa CPn?Nej, har bara F730 och extern CP.
Jag undrar om det kan räcka med en Alpha2 25-80, den verkar finnas i 130 mm.
Kör du nuvarande cirkpump på maxfart, eller funkar det OK med den på ett lägre steg?Du kanske ska köra med den gamla en vinter till och experimentiera med lite olika fart på pumpen?
Bra fråga, jag vet faktiskt inte hur den nuvarande är inställd. Är det den stora skruven i mitten av pumpens framsida som styr hastigheten? Det finns ingen gradering och jag har inte skruvat på den än för att kolla i vilket läge den är.Det finns också ett termostat med kapillärrörsgivare, påverkar det hastigheten också eller är termostatet bara någon slags säkring ifall värmepumpen skulle leverera varmare vatten än golvet klarar av?
Nej, kolla sidan på den fyrkantiga plastboxen på höger sida av cirkpumpen, vredet ska sitta på denna.
Termostaten är ett skydd för golvvärmen, ja, den ska strypa värmen om värmepumpen skickar ut för varmt vatten.Denna funktion har du i värmepumpen också, rekommenderar att ställa in max framledningstemp i meny 5.1.2
Finns lite frågetecken kring installationen. Sitter det bypassrör vid den stora pumpen?
Det finns en shunt vid cirkulationspumpen, är det det du menar? Är bortrest och kan tyvärr inte ta en bild nu.
Det kan hända att den fyller samma funktion. Men ta gärna lite bilder vid ett tillfälle.