Hej!
Jag bor idag i en villa i Göteborgsområdet som har bergvärme.
Den nuvarande pumpen (IVT PULS Greenline på 4kW) funkar ok fortfarande, men har två problem som gör att jag funderar på att byta ut den:
* Dels är den från 96 och jag oroar mig att den går sönder mitt i vintern med fruktansvärd elräkning som följd.
* Den är underdimensionerad för vårat hus och kräver mycket tillskottsel under ca 0 grader utomhustemp.
Jag känner mig lite villrådig i djungeln av bergvärmepumpar och hoppas kunna få lite vägledning här (utan allt för mycket säljintresse hoppas jag

).
Fakta om huset:
* Ca 100 kvm boyta + 50 kvm källare.
Källaren har radiatorer och är uppvärmd till iaf en 16 grader på vintern (så gott vp orkar värma på)
* "vanliga" enkla modell äldre radiatorer
* Utöver VP finns en ackumulatortank på okänd storlek då den är täckt av isolering, samt elpatroner.
* Huset har varit vedeldat också så det står en gammal panna i källaren.
* Separat el-varmvattenberedare.
Frågorna är ju många, men i huvudsak behöver jag råd om vad man skall se till att tänka på vid en nyinstallation.
Vad måste jag se att de som lämnar offert tar med?
Sen så är det såklart en fråga om man bara ska låta den nuvarande gå ett tag till och se om priser/leveranstid/m.m. lägger sig lite nästa år.
Det jag har funderat på hittills är:
* Nuvarande borrhål är bara 70 m. Behövs förmodligen mer. Är det ok med komplementhål eller bör man göra alltid ett nytt?
* Är det meningsfullt att ta en något större VP ifall man får för sig att bygga ut i framtiden?
* Vi har eget vatten, hur känslig är varmvattenberedarna för lite hårdare vatten?
* Bör man se över nuvarande radiatorer?
* Nuvarande radiatorer "bösar" en del så att filter/m.m. sätter igen. Räcker det med filter, eller är det återigen lika bra att byta ut dom?
* Bör/ska man ha en volymtank? Eller går det oftast bra utan? Är sugen på att kasta ut nuvarande vedpanna + ackumulatortank.
* Inverter eller ej? Förstår att åsikterna går isär

När det gäller vilken VP som ska köpas så prioriterar vi inte direkt maximal besparing.
Då är kvalité/ljudnivå/smarta funktioner/ m.m. viktigare. Speciellt ljudnivå då den kommer stå ganska nära kök.
Nuvarande pump låter mycket via radiatorer också så det är något som också är viktigt.
Vet att det är många frågor och att det fortfarande är lite spretigt men hoppas det är något att gå på och skulle blir jätteglad för all input.
Tack på förhand!