IVT495 problem
Har en IVT495 som installerades 2003 så den borde väl bytas ut. Men föredrar, av olika anledningar, att försöka hålla liv i den nåt år till.
Fick larm pressostat låg, bestämde mig för att titta ordentligt på grejerna. Larmade oftare på sommaren när den inte gick lika hårt.
Har bytt ut cirkpumpen till värmekretsen eftersom den kärvade fast då och då
Har bytt ut cirkpumpen till brinekretsen
Gjort rent brinekretsfiltret
Gjort rent kondensor och det runtomkring, samt kört med slangarna till tryckskillnadsvakten bortkopplade för att fastställa att det inte är tryckskillnadsgivaen som spökar.
Siktglaset fullt när pumpen står still, när den går så ser man att det rör sig och nivån ligger precis i topp i glaset.
Temperaturer, lite över tid när man kvitterar larmet och får pumpen att gå: köldmedie in runt 3-5 grader, vattentemperaturer alla 3 runt 55, kompressor 80-100, framledningstemp runt 30.
Får ibland larm pressostat låg ändå
Misstänker att det är pressostatgivaren som spökar, provar att bygla den för att felsöka
Om man byglar och kör en liten stund går det bra, tar bort bygeln, oftast stannar kompressorn,ibland inte.
När den startar efter en liten stund går den som den ska och slår ifrån som den ska och startar sen igen som den ska.
Men om det går lite längre tid innan den startar igen så kommer larmet igen och man får upprepa proceduren med bygeln.
En sak som jag inte lyckats hitta info om är pressostaten, som har två tryckvärden. Jag gissar att det är till och frånslagstryck. Alltså att den slår till tex när trycket kommer över 2 bar och sen när den sjunker slår den i från när den kommer under 1 bar.
Hur funkar den? Att den känner om trycket är för lågt är ju logiskt, men givet att kompressorn ibland stannar och ibland inte när man tar bort bygeln är ju intressant och det stämmer dåligt med min gissning ovan.
Är det någon som har en idé vad som spökar?