Mitsubishi är så jäkla långt efter exempelvis NIBE när det kommer till sånt här..
Jag styr min Ecodan efter timpris, men har fått hjälp av en kille på facebook som också hade en Ecodan. Jag visste lite om värmepumpar och han visste mycket om programmering.
Så, våra värmepumpar styrs genom att ändra börvärdet på varmvattnet och på innetemp.
Detta görs genom att ett skript analyserar dagens elpris och tar beslut när den ska ändra börvärdet på varmvatten och innetemp.
Allt sker i Homey.
Homey pratar med MELCloud som i sin tur ändrar börvärdet på värmepumpen.
Allt fungerar bra men jag fattar typ 10% av allting, så jag är beroende av honom om något går snett på grund av att något förändras eller uppdateras någonstans (alltså något eller någon info som vi kanske är beroende av i ett skript).
Högsta börvärdet inne 23c när det är väldigt billigt.
Lägsta börvärdet inne 20c när det är dyrt.
Typ så…. Och massa annat. Lång story kort
Man måste köpa:
- MELCloud prylarna
- Innegivre och mottagare
- Homey
….få igång allt. Ja det är en jädrans meck.
Finns ingen färdig och smidig lösning i nuläget tyvärr.
Eftersom vi gör av med ca 4000 kWh per (värmepumpen) till vår villa på 160 m2, så sparar vi mindre än om vi köpt mer än.
Just nu sparar vi ca 100-150kr/mån.
När det var lite kallare ute mellan 200-300kr/mån.
Aja.. Hoppas det kommer någon lösning någon gång.
ALLA (Mitsubishi, installatörer, elnätsbolag, osv) är lika vilse när någon ställer frågan om smart grid.
Elnätsbolaget förstår man. Det är ju inte deras produkt och olika elnätsbolag är olika långt komna. Men Mitsubishi själva och deras certifierade installatörer borde ha större kunskap och kunna förklara / hjälpa folk att göra verklighet av det.
Istället hänvisar de i sin bok till att man ska kontakta sin elleverantör. Jo tjena. De har ju inte en aning om vad man pratar om..
Låter bra på papper. Helt omöjligt att förverkliga