Hej,
Som lekman och glad amatör, ponera att jag vill att VP producerar värme mellan vissa tider t.ex. då det är billigare el. Säg att jag enbart kör den 25% av dagens tiden.
Obs enbart när utetemp ligger
över nollan. Under nollan producera värme oftare.
Förutsättningar/nuläge:
Scenario enbart aktivt över nollan. Golvvärme nere, radiatorer uppe. FTX med vattenbatteri kopplat till BV. Vanligtvis 21 grader inne.
Medeltemp till fördelaren över dygnet på runt 28 får jag runt 20.5-21 grader yttemp på golvet. Snarlik temp på luft ovanvåning. Flöde 0.95 m3/h mot hålet, samt 0.5 m3/h mot värmeslinga. ~4.1 kW borrhål samt ~5.1 kW mot värmeslinga. Deltaborr 3.7 och Deltavärmeslinga 8.6.
Framledning cyklar ung 8 grader mellan körningarna (billig tempgivare på tilloppet gvfördelaren).
Jag har inte ändrat på flödet sedan installation. Bara ändrar kurvans förskjutning och lutning. Knäckt runt nollan.
Lite lekmansfunderingar som jag funderar på:
- Är detta ett vansinnigt / vanligare scenario i dag och i framtiden?
- Vilken dockning skulle vara mest fördelaktig för ett sådant scenario?
Jag läser guiden
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0och sitter just nu med direktdockning mellan VP och värmeangivande system.
- Vad för temp brukar dessa tankar ligga på? Vilket flöde / avgiven effekt brukar de köra med? Någon tumregel hur jag kan "jämföra" och dimensionera nuvarande mot ett system med en tankkonfiguration?
- Kan jag empiriskt eller med tumformel estimera hur mycket min grund går miste om i värme iom detta? 75% rakt av? Hur tänka kring kompensering av detta utan att försämra verkingsgraden allt för mycket iom för hög framledningstemperatur.
- Ökar verkningsgraden nämnvärt iom lägre temp på betongen när den väl värms?
Och slutligen:
- Hur mycket suboptimering är detta egentligen?

Tack på förhand.