0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tittade först på en Nibe 1255-16 men då den enligt produktbladet ger endast 8,64 kW vid 0/45 räcker den ju inte alls
I produktbladet står det att det är nominell effekt. Enligt effektdiagrammen (produktbladet sidan 14) kan den leverera ca 17 kW vid 100% varvtal och 0 grader på inkommande köldbärare.
Finns det något som hindrar dig från att idoler huset i stället ? Gjorde det själv innan jag uppdaterade mitt värmer system när jag köpte hus.
Någon borde ju gjort en modell för sånt här?...Jag antar att det som står om nominell effekt på sidan 12, att vid 0/45 (0 grader köldbärare in, 45 grader framledning till värmesystem) gäller själva värmepumpen, till skillnad från eftervärmning med elpatron. Kan det vara så att effektdiagrammet på sidan 14 gäller produkten som helhet, alltså inklusive eftervärmning med elpatron?
Tillverkarna av pumpar har sådana program. Beräkningsresultaten är en del av med offerten man får.
Jag kör en 3-12 kW i mitt dåligt isolerade hus och det är ju en bråkdel så stort. I ditt slott skulle jag satsa på något riktigt monster för att slippa elpatron när elen kostar 5kr nästa gång. Energideklaration kan man fuskar ihop hur helst, knappt värt att tända brasan med.// Magnus